fff2008 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hei, jeg har et par spørsmål ang word 2007: - Når jeg trykker på enter, hopper markøren over en linje (den lager et avsnitt). Jeg vil bare at den skal gå ned på neste linje. Hvor kan jeg stille på dette hen? - Jeg ønsker å skrive med 75 anslag per linje. Hvordan får jeg angitt dette? mvh amatør på word. Lenke til kommentar
Utsynet Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hold shift nede og trykk enter. Du hopper en linje. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Hei, Når det gjelder avsnitt, kan du stille på mellomrommet mellom avsnitt, eller du kan bruke shift-enter i stedet for enter (dette siste er temmelig generelt og gjelder i de fleste programmer, også her på forumet. I Word 2007 er det en meny som handler om avsnitt. Trykk på pilen nederst til høyre i denne menyen, og du kan justere mellomrommet mellom avsnitt. Det er også en hurtigtast for dette i menyen hvor du kan velge fra en nedtrekkboks. Hvis du forteller hvilken språkversjon du bruker, kan jeg også fortelle hva menyvalgene heter. (EDIT: Nå lovte jeg meg bort. Jeg kan dessverre ikke fortelle hva menyvalgene heter dersom du for eksempel har kinesisk eller retrorumensk versjon av Word...) Når det gjelder antall tegn per linje, reguleres dette gjennom skriftstørrelsen, bredden på papiret, margene, antall kolonner, skrifttype, mellomrom mellom bokstavene og flere andre ting. I tillegg kompliseres problemstillingen av at de fleste skrifttyper har variabel bredde. En M er for eksempel mye bredere enn en i, og en linje med mange M-er inneholder færre tegn enn en linje med mange i-er. Det å ønske "75 anslag per linje" høres litt merkelig ut, hva er egentlig bakgrunnen for dette ønsket? Endret 4. mars 2009 av H80 Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Word opererer ikke med linjer. En ny linje er bare et resultat av at neste ord ikke får plass videre til høyre på arket, bestemt av arkstørrelse, fontstørrelse, marger etc. Likeledes er dette bestemt av at enkelte bokstaver er oftest smalere enn andre. 75 m er bredere enn 75 i. Du får finne en font hvor disse har lik bredde, sette margene til å håndtere 75 tegn og forhindre brukeren i å endre font/størrelse/marger/papir. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
fff2008 Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Takk for raske svar! Ang hvilken word, så er det som sagt word 2007. Når det gjelder ønsket om 75 anslag per linje, så er det fordi jeg skal publisere en tekst i et blad hvor den tillatte størrelsen er på ca. 170 linjer med omtrent 75 anslag per linje. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Når det gjelder ønsket om 75 anslag per linje, så er det fordi jeg skal publisere en tekst i et blad hvor den tillatte størrelsen er på ca. 170 linjer med omtrent 75 anslag per linje.Det endrer jo saken. Bladet vil formatere teksten i henhold til sin egen typografi, dermed behøver du ikke tenke på avsnitt eller antall tegn per linje i det hele tatt. Det du gjør er å holde rede på hvor mange tegn teksten er på, og holde deg under 170*75=12750 tegn. Trykk også ENTER hver gang du ønsker å starte et nytt avsnitt. Bladet vil selv justere kolonnebredde, skrifttype/størrelse og avstand mellom avsnittene etter sine egne standarder, og de fjerner nok all formatering du gjør i Word eller andre tekstbehandlingsprogrammer. Du kan like gjerne bruke notatblokk, bare du holder deg under 12750 tegn. Lenke til kommentar
fff2008 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2009 Ok, men hvor trykker jeg for å få talt antall anslag? Lenke til kommentar
Utsynet Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Trykk på fanen "se gjennom" og velg "ordtelling" som du finner der litt til venstre for midten av skjermen. Endret 7. mars 2009 av Utsynet Lenke til kommentar
fff2008 Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Tusen takk til dere alle for god hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå