NewShuttle Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Bergen frå Sandviksbatteriet kl. 18:58 mandags kveld. Nikon D40 Nikon AF-S 18-55mm 1:3,5-5.6G II ED @ 18mm f/16 30 sec - stativ ISO 200 Er nybyrjar og ynskjer først og fremst tips til forbetring av teknikk. Tenke på både gode tommelfinger-reglar, gode rutinar for å sjekke om bilete er bra osv. Tenkte eg kunne skrive litt om kva eg tenkte og korleis eg eksponerte dette bilete. Bestemte meg vel berre for å bruke den lengste lukkertida på 30s, og brukte "Shutter Priority" programmet for å oppnå dette. Kvitbalanser meiner eg var innstillt på "Cloudy" symbolet. Sikta så inn bilete og fyrte av med self-timer på 2s for å unngå vibrasjonar. Har prøvd å sette meg inn i korleis ein skal lese av/bruke histogram, men er ikkje heilt trygg på dette enno. Her er det eg gjorde: sjekka det vanlige histogrammet + RGB histogrammet etter det første "prøve" bilde. Etter det eg kan hugse var det vanlige histogrammet, og det grøne og raude stortsett venstrefordelt, men blått var fordelt over heile skalaen. Kompenserte derfor eksponeringa med -0,7 steg for å unngå "clipping?" på blåskalaen. Under er eit bilete av histogramma frå photoshop frå det endelege bilete. Korleis ser ein/sjekkar ein eigenlig at eit bilete er korrekt eksponert? Bilete har vel utviltsom litt andre fargar enn eg oppfatta under fotografering. Spesielt så oppfatta eg vel skya over byen som meir grålig og mindre rosa. Ellers så blåste det ein god del så treet i forgrunnen blafra ein god del i løpet av dei 30 sekunda, noko som resulterte i at det vart uskarpt, ikkje heilt optimalt. Komposisjonsmessig så kunne også ting vært forbetra men ynskjer først og fremst innspel på teknikk! Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 fint bilde, med fine farger. Men har et lite off-topic spørsmål, åssen får du frem rgb histogrammene på D40? Lenke til kommentar
NewShuttle Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Når du er i "Play" mode og ser på bilder du har tatt så trykker du berre på "OK" knappen, velger "Filter Effects" og "Color Balance". Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Takker og bukker. det var digg Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Kjempefint bilde. Fin balanse. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Du skriver ikke hvor stor/liten blender som er brukt, men jeg vil tro du får skarpere resultat om du setter kameraet i blenderprioritet (A), iso 200-400 og lar kameraet velge lukkertid. Kompensasjon for kurven ser du ut til å ha fin kontroll på, kanskje gi enda -0.3 for å få høylysene mindre utbrent, men det her er ganske nær, og det blir en smaksak. Fargemetningen kan du eventuelt justere ned hvis du synes det blir for mye, men på sånne bilder som dette synes jeg fargemetningen godt kan være litt god. Edit: ser jeg glemte å anbefale blender rundt 5.6-8 for maks skarphet, det var jo poenget med å anbefale blenderprioritet.. Endret 4. mars 2009 av kaian Lenke til kommentar
NewShuttle Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Du skriver ikke hvor stor/liten blender som er brukt, men jeg vil tro du får skarpere resultat om du setter kameraet i blenderprioritet (A), iso 200-400 og lar kameraet velge lukkertid. Den tekniske informasjonen står heilt øverst i det første innlegget. Blender: f/16, Lukkertid: 30sek, ISO: 200. Edit: ser jeg glemte å anbefale blender rundt 5.6-8 for maks skarphet, det var jo poenget med å anbefale blenderprioritet.. Kan du utdype litt nøyaktig kvifor det vil gi meg eit skarpare resultat? Er objektivet skarpare ved den blenderopninga? Lenke til kommentar
Rodswinger Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Her har du en glimrende artikkel om dette. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=984477 Grunnen til at fargene blir sånn som de er ,er fordi du har brukt relativt lang lukkertid(syns også at dette er en smaksak),men les litt i artikkelen..Og det fins flere under digital speilrefleks. Endret 5. mars 2009 av Rodswinger Lenke til kommentar
kaian Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 .. informasjonen står ... i det første innlegget. Blender: f/16, Lukkertid: 30sek, ISO: 200. Edit: ser jeg glemte å anbefale blender rundt 5.6-8 for maks skarphet, det var jo poenget med å anbefale blenderprioritet.. Kan du utdype litt nøyaktig kvifor det vil gi meg eit skarpare resultat? Er objektivet skarpare ved den blenderopninga? Litt pinlig at jeg ikke klarer å lese spørsmålet før jeg svarer, eller ikke får med svaret før jeg har svart... Men, ja. Så godt som alle objektiver blir skarpere av å blende ned noen trinn. Det vil si at et objektiv som har største blenderåpning f.eks f/2.8 vil bli vesentlig skarpere ved blender f/4 og typisk enda skarpere igjen ved f/5.6. Men når man fortsetter å blende ned så kommer man til en grense, for oss som har crop-kamera slår det gjerne inn ved f/8 eller f/11. Effekten kalles diffraksjon. Det er endel objektiver som er optimalisert for å være skarpest mulig allerede fra største blender, men de koster gjerne litt ekstra... Bildet ditt vil trolig bli vesentlig skarpere på blender f/8. Og du skriver jo at det blåste så mye at det er årsaken til at treet er nokså uskarpt. I forhold til treet kan jo det være en effekt man kan ønkse å få fram eller ikke, men for resten av bildet så skal du nok ha et ekstremt stødig stativ for at ikke det skal bli påvirket av sånn vind. I så fall kan ekstra lang lukkertid være bedre enn kort tid med mest optimal blender, men knivskarpt får det jo ikke blitt da. Den artikkelen Rodswinger lenker til er veldig god. I tillegg er det et veldig godt fotokompendie her som det kan lønne seg å kikke igjennom av og til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå