Gå til innhold

[Løst]FreeNAS problem: film som streames hakker

Anbefalte innlegg

Jeg satte nylig opp en FreeNAS server bare for å teste. Alt gikk fint under installasjonen og oppsett av HDD osv.. Jeg la senere inn filmer, musikk og bilder. Jeg kan streame musikk uten problem, men filmer er vist et problem! De hakker og gjør det umulig å se på.

Bruker VLC som media player.

Har en SME server som streamer både film og musikk uten problem :hmm:

Det jeg lurer på er om dette gjelder bare meg? Eller har flere opplevd det samme, evt fikset det på en måte?

Mvh DagCh

Endret av datating
Emnetittel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FreeNAS er ikke blandt de raskeste løsningene, men det høres likevel rart ut at du det hakker på film. Vet at det kan bli et problem over trådløst nett. Mulig at du bruker et netverkskort med dårlig støtte i FreeBSD. Jeg anbefaler Intel nettverkskort til alle BSD/Linux maskiner.

Jeg opplever Ubuntu server som et bedre alternativ med tanke på drivere. Har et 3com kort på Ubuntuserveren min og der er ikke nettverksytelsen noe problem i alle fall.

Lenke til kommentar

Et lite problem med FreeNAS og samt alle andre (GNU/Linux)/BSD baserte OS, er at SMB støtten er dårlig. Jeg tror ikke dette har noe med nettverkskortet i det heletatt. Jeg tror problemet ditt vil bli løst om du går over fra SMB til NFS. NFS er noe som windows ikke støtter ut av boksen, men som kan enkels legges til.

Endret av XKJart
Lenke til kommentar
Et lite problem med FreeNAS og samt alle andre (GNU/Linux)/BSD baserte OS, er at SMB støtten er dårlig. Jeg tror ikke dette har noe med nettverkskortet i det heletatt. Jeg tror problemet ditt vil bli løst om du går over fra SMB til NFS. NFS er noe som windows ikke støtter ut av boksen, men som kan enkels legges til.

Jeg har aldri hatt noen problemer med Samba på BSD/Linux/Solaris. Jeg hadde lignende problem som trådstarter på Solaris-boksen, og der viste det seg at det var nettverkskortet.

Ytelsen min på Samba (CIFS-protokollen) mellom Solaris og Linux er ~11MB/sec på 100Mbit og ~45MB/sec på 1Gbit. På NFS får jeg hhv. 11.5MB/sec og ~70MB/sec, som er bedre, men Samba-ytelsen er mer enn bra nok til streaming av video og generell bruk.

NFS har andre utfordringer som gjør det mer komplisert å bruke, men kan jo være verdt å teste for å se om det er et generelt nettverksproblem, eller om det faktisk er Samba (som da sannsynligvis skyldes en feilkonfigurasjon eller en dårlig implementasjon i FreeNAS).

Lenke til kommentar
Et lite problem med FreeNAS og samt alle andre (GNU/Linux)/BSD baserte OS, er at SMB støtten er dårlig.

Det er ikke min erfaring. Jeg bruker Samba både på FreeBSD og Linux, og streamer video (stort sett SD) over både kablet og trådløst nett, helt uten problemer.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Denne uttalelsen er jo helt på trynet. Av egen erfaring er Linux sin samba implementasjon overlegen Microsoft sin.

Forøvrig har jeg funnet frem en link som tar for seg dette. http://www.kegel.com/nt-linux-benchmarks.html#file Men hvis du leter, så finner du helt sikkert noe for det motsatte(sikkert sponset av microsoft :p).

Lenke til kommentar

Hm... Dere mener at jeg burde sette opp noe annet enn FreeNAS?

Mens vi snakker om hastighet. Jeg har max 7 mb/s på FreeNAS(SATA disk) og max 11 mb/s på SME. På SME servern sitter det en IDE disk. Så jeg må bytte til SATA disken jeg har liggende før jeg kan si noe på den hastigheten. :whistle:

DagCh

Lenke til kommentar
Hm... Dere mener at jeg burde sette opp noe annet enn FreeNAS?

Ikke nødvendigvis. Har ingen erfaring med FreeNAS selv, så jeg kan ikke kommentere ytelsen.

Jeg sier bare at dersom du opplever dårlig ytelse med Samba, så er det sannsynligvis noe annet enn selve Samba som er skyld i det. Eksempelvis svak hardware, feil oppsett, nettverkspoblemer, problemer med diskytelse eller annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...