Gå til innhold

Hva bør jeg passe på når jeg kjøper tv?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg tv snart og lurer på hva jeg bør passe på i valget mitt.

Jeg sikter mot en 32" og kommer til å bruke den til å se på tv fra en analog sat reciver og analog kabel, spille xbox og se på film.

Er full hd vært noe på denne størrelsen?

Er ambilighten til phillips noe som virkelig gjør en forskjell?

Hva er avstandene man MÅ ha til de forskjellige tv størrelsene?

Hvis jeg blir overtalt ti at jeg får mer for pengene har jeg ingen egentlig maksgense i hva jeg er villig til å betale.

Siste spørsmål. Loewe og Bang og Olufsen har 32" til 30k og sikkert enda mer en det også. Betaler man bare for ett merke og design eller får man faktisk noe igjen for en så syk investering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør selvfølgelig prøve å få sett noen Tver i aktuelle størrelser og i bruksområdene du beskriver. En ting å være obs på er at TVer ofte er svært ulikt innstillt i butikker. Be om å få fjernkontrollen, og sjekk at ting ikke er stillt helt på jordet. Få også bekreftet at TVene du kikker på har samme signalgrunnlag (kabler, sendinger osv)

Sjekk farger; gress og hudtoner er relativt lett og sammenlikne, samtidig som en har ganske klare referanser på hvorden det skal se ut. Gress skal se naturlig ut, og ikke overivrig plastikkgrønt. Mennesker skal hverken være bleike ellr solbrente ut.

Sjekk kontrast og sortnivå. I mørke partier skal skjermen få frem detaljer uten å sluke dette til en sort masse. Pass også på at sortnivået er passe dypt, og ikke bare grått.

Sjekk etterslep og bildebehandling. Om du går helt nær skjermen og ser vanlige TV sendinger vil du oppdage at bildet "lever". Se om noen TVer utmerker seg med mindre korning (støy). De billigste TVene har også en tendens til å smøre ut delaljer under bevegelser.

Det er de viktigste punktene å se etter. FullHD kan du egentlig bare glemme i 32". Blindtester som er utført viser an man skal nærmere enn 2m fra en 50" for å se forskjell på fullHD video (stillbilder blir en annen ting). Ambilight er ikke mer fantastisk enn stemningslys på baksiden av skjermen. Jeg vill absolutt ikke betalt mere for dette, og selv hadde jeg nok deaktivert dem.

Avstand til TV er i dag svært mye opp til smak og behag. Hvor stor TV vil du ha? Hvor stor tv passer inn i rommet? Normalt er 2,5m til 32" grei avstand, 3m til 37" og 3,5m til 42".

Når en kjøper Loewe og B&O kjøper en igrunnen mer enn bare en TV. For den aktuelle kundegruppen er ikke mest for pengene det viktigste. Du er kanskje klar over at ingen av dem produserer skjermer selv? Sharp produserer for Loewe og Samsung for B&O. Det er helt klart at Loewe og B&O leverer noen av markedets beste TVer (sett bort fra pris). De har ofte egen elektronikk og svært god integritet. Design er også en ting de tar seg godt betalt for. Det er ikke bare utforming, men også materialvalg og kvalitet som skiller dem fra vanlige produsenter. Lydkvaliteten er også en helt annen verden, og i mange av disse TVene sitter det faktisk ganske bra lydløsninger. Det er når man ser på tilleggsutstyr og integrasjon mot annet av merkets av-løsninger at man skjønner hvor den virkelige forskjellen ligger. Uten å gå særlig mer i detalj er det viktig å huske på at dette er nisjeprodusenter som egentlig er utenom det vanlige markedet og tilhørende konkurranse.

For litt mer info om integrasjon, sjekk: http://www.bang-olufsen.com/beoliving

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...