Gå til innhold

Powershot D10 VS Tough 8000

Anbefalte innlegg

Har hatt D10 i en uke nå, og er foreløpig ganske fornøyd! På land, funker det som et helt ordinært canon kompaktkamera (tenker ixusene), mens det i tillegg har mulighet til å dra til sjøs uten problemer. Mitt store dillemma frem til kjøpstidspunktet var det samme som flere av dere lurte på. Bildekvalitet var alfa, men utforming og størrelse gjorde at jeg vegret meg mot D10en. Selve størrelsen er grei, men dypden på linsa er det som er hovedutfordringen når det gjelder lomme-bruk. Vil likevel si at jeg får kameraet nedi min lille samsonite kameraveske som jeg også brukte til IXUS700! For herrebukser funker kameraet greit i lommen, men kjører du punkerstilen med pinetrange jeans : glem lommeoppbevaring!

Nå har det seg slik, at jeg hadde med et Olymous 1080SW til USA som feriekamera i fjor sommer, og fikk tidenes kjipeste erfaring med olympus der. Dag 4 i statene, hoppet vi i bassenget med det splitter nye kameraet. Resultatet var vann i batteribrønnen, og kondensdannelse på innsiden av linsa! Kameraet var i vannet i ca 5 minutter, på en maksdypte av 0,5 meter. De påfølgende 10 dagene var preget av SVÆRT tåkete fotominner, mange ubrugelige til annet enn selvpining og trimming av kjevemuskulaturen.

Olympusen ble erstattet på flekken etter ferien, men det plantet seg en skepsis til batterilukene som ble brukt på Sw1080. Siden jeg har eid flere Canon kompaktkamera før, falt valget på deres "motsvar" til 1080SW, etter å nistirret på bilder av batterilukene og o-ringen som tetter disse.

Funksjonsmessig er Canon bra, mens ergonomisk finnes det ankepunkter. Jeg er fanatisk surfer, og tar en del fuktige foto i den sammenheng. Dermed er ganske avhengig av å ha et solid grep om mitt vann-kamera. Mine typiske fotosituasjoner kan ikke akkurat kalles stabile. Min løsning på problemet har blitt sportstape for økt grep på fremsiden. Olympus 1080 lå helt greit i hånda uten hjelpemidler. Det hadde derimot ikke skikkelig håndleddsreim til å feste kameraet i. Reimen til D10 er solid som få. (merk at den stilige karabiner-reimen og skulder-reimen IKKE medfølger når man kjøper kameraet)

Kos deg i vannet!

post-41149-1242928501_thumb.jpg

Håper dette hjelper!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...