aok Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Mulig det finnes tråder på dette fra før.. i så fall er det fint om noen kan lose meg over på den Men: trenger et vanntett kompaktkamera De to sterkeste kandidatene jeg har sett til nå er de to ovennevnte. Etter papir-spesifikasjoner skulle Olympusen være et klart valg BORTSETT fra en ting ..største blender (Canon F2.8, Olympus F3.5) Så.. noen som har en formening om hvilke av disse som vil gi best bilder og ellers fungere best? (bildekvalitet er topp prioritet) Mitt bruk er kajakk og snorkling. For tørre bilder har jeg en Nikon D80 finnes det evt. andre alternativer jeg ikke har oppdaga enda? Eller bør jeg bare vente til seinsommer/høst siden det virker som det kommer et skred av vanntette kamera i tiden framover nå? Lenke til kommentar
znabel Skrevet 29. april 2009 Del Skrevet 29. april 2009 ...bump... Sitter å ser på akkurat de samme kameraene, og lurer på hvilket jeg skal kjøpe. Etter det jeg kan lese meg frem til på ulike googlesøk så er det ikke mye som skiller disse to. Jeg er i utgangspunktet mest positiv til Canon, men her er jeg usikker. Hovedproblemet er selvfølgelig størrelsen på D10 - ikke akkurat praktisk å ha i lommen. Etter det jeg kan lese skal billedkvaliteten være noe bedre på Canon (selv om de også har _justert_ litt ned i forhold til _vanlige_ kompaktkameraer i samme prisklasse). Er det noen som har erfaring med begge (eventuelt kan linke til noen sammenligninger), eller et av kameraene. Hadde vært fint å få høre om folk er fornøyde. Lenke til kommentar
sarom Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Har du sett på Pentax: http://fovi.no/productview/20150619/ Test: http://www.steves-digicams.com/2008_reviews/optio_w60.html Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 1. mai 2009 Del Skrevet 1. mai 2009 Synes de som er litt over midels guru burde utale seg her da dette er et snevert marked for en stor gruppe folk i det våte miljø. jeg er bare en amatør så for meg så hadde det vert morro om noen kunne komme med noe konkret å på Norsk da det er relevant til en gruppe folk jeg vet om. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Håper på noen snarlige svar fra noen som har kjøpt og prøvd DC10 her nå. Skal til Tyrkia i begynnelsen av juni og skal ha et dykkbart kamera til da for å suplementere min Canon 400d. Har veldig tro på DC10 når det gjelder bildekvalitet. Olympus er vel mest dokumentert på dette tidspunkt, men folk komenterer at bildekvaliteten ikke imponerer. Må...ha....svar...nå!!! Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Vi har sammenligningstest av vanntette kameraer på gang. Vet ikke når den blir ferdig, men vi har nettopp mottatt kameraene som skal testes, i alle fall. Mju Tough 8000 (kanskje også 6000), Canon D10, Panasonic FT1, og Fujifilm Z33 WP. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 (endret) Pleace, pleace, PLEACE!!!! få de ferdige før juni!!!! Er noen tusenlapper her som skal brukes og da bør det bli winner takes it all. Endret 10. mai 2009 av Tommelom Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Ja den testen der blir inntresang da kamerabruk er så mangt. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Ja, i dette tilfellet er det ganske så spennende. Canon er som oftest i toppsjiktet når det gjelder bildekvalitet, men her kan formatet for meg være bittelitt mer avgjørende. Selv om Canon kanskje er litt bedre på bildekvalitet kan jeg komme til å velge Olympus pga av størrelsen på kamera er langt mer hendig. Men det kommer an på hvor MYE bedre Canon er på bildekvalitet. For at Canon er bedre er noe jeg ikke er i tvil om. Er jo noen kamera med i denne testen jeg ikke har hørt om, så vi får se hvor landet bærer. Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 10. mai 2009 Del Skrevet 10. mai 2009 Vi har sammenligningstest av vanntette kameraer på gang. Vet ikke når den blir ferdig, men vi har nettopp mottatt kameraene som skal testes, i alle fall. Mju Tough 8000 (kanskje også 6000), Canon D10, Panasonic FT1, og Fujifilm Z33 WP. Så bra! Jeg er også i ferd med å investere i et undervannskamera snart, så denne testen ser jeg fram til. Husk for all del at det er actionkamera dere tester, og at funksjoner som vanligvis kommer i andre rekke i andre tester, bør vektlegges mer her. Da tenker jeg på antall bilder per sekund (og da også hvor lett de er å følge et objekt i bevegelse under serieopptak, noe som er mye lettere med optisk søker), responstid, rask autofokus, "robusthet" og "kompakthet". Lenke til kommentar
znabel Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Jeg har lett litt etter en test som sammenligner de fire kameraene. Det nærmeste jeg kommer er en test som sammenligner Panasonic TS1 (FT1 i europa), Fujifilm Z33WP og Olympus Tough 8000. http://www.infosyncworld.com/news/n/10259.html Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 Har lest overstående og andre tester av Panasonic, Olympus og Canon DC-10. Så langt ser det ut til at Panasonic FT1 er vinneren for meg. Mulig Canon har litt bedre bilde (men vet ikke), men FT1 har et langt mer praktisk format og "skikkelig" HD-video som får mye skryt. Ikke overbevisende bildekvalitet er et gjennomgangstema på de fleste tester for Olympusen. Skal se om jeg finner noen butikker som selger Panasonicen så jeg får sjekket det ut fysisk. Lenke til kommentar
erlend-mb Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Kan du gi beskjed her hvis du finner et sted som selger Panasonicen? Hvor dypt ned kan man ta det? Noen steder sier 3m, andre sier 10. Edit: det er 3m ifølge panasonic Endret 11. mai 2009 av erlend-mb Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 11. mai 2009 Del Skrevet 11. mai 2009 (endret) Funksjonalitet under diverse forhold - bilde kvalitet - ta bilder med vanter,-under små rystelser,- sol lys,- og hvor enkelt det kan betjenes under litt vanskelig forhold slik som båt under fart i småbølger. DET ER JO TROSS ALT BILDER SOM ER TINGEN HER Filming har man nokk av anet å velge mellom av slik utstyr Endret 11. mai 2009 av Gapatrosten Lenke til kommentar
znabel Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 Etter en drøss med googlesøk har jeg nå klemt til med en bestilling på Panasonic FT1. Jeg har ikke funnet noen test som sammenligner Olympus, Canon og Panasonic, men det er en del som sammenligner to av kameraene. For min del ble rangeringen slik: 1: Panasonic 2: Olypmus 3: Canon Panasonic kommer best ut når det gjelder kvalitet på bildene ser det ut til. Greit nok at det "kun" er vanntett ned til tre meter, men når jeg tenker meg om ligger jeg mest å plasker rundt i overflaten. Legger vi til 28 - 128mm (som også Olympus har) kommer det bedre ut enn Canon, og akkurat dette er en grei ting å ha når ting forvrenges litt under vann. På størrelsen er det likt Olympus, og passer greit i lommen. Olympus kommer som en god nummer to, men har litt å ta igjen når det kommer til kvalitet på bilder ser det ut til. Her ser det ut til at både Canon og Panasonic er bedre. Jeg har en følelse av at dette kameraet er det mest robuste, men klarer ikke å sette fingeren på akkurat hvorfor. Canon slo jeg ganske raskt fra meg egentlig, og det er kun på grunn av størrelsen/utformingen. Det er på høyde med Panasonic når det kommer til kvalitet på bildene, og vanntett ned til ti meter. Støtmessig er det også likt de to andre kameraene. I mine øyne er 35 - 105mm et stort minus hvis man skal ta bilder under vannflaten. Det høres kanskje litt på kanten ut men jeg regner med at det første jeg kommer til å gjøre er å ta med meg kameraet i dusjen....:-) DET ER JO TROSS ALT BILDER SOM ER TINGEN HERFilming har man nokk av anet å velge mellom av slik utstyr Nå er det enda slik at i teknologiens magiske verden klarer man å slå sammen flere funksjoner i en liten eske. Greit nok at bilder er hovedfokus, men man skal vel ikke grine av at man får med en fin liten bonus i form av ok videoopptak (og det uten at fotobiten forringes). For min del er ikke dette noe veldig viktig, men på tre såpass like kamera bør det trekkes frem som noe positivt. I tillegg er målgruppen her robust bruk og ikke minst bruk under vann. Jeg vil tro at det er mange som synes det er greit å slippe å drasse med seg både fotokamera og filmkamera i mange av situasjonene produsentene ser for seg at disse skal brukes i. Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Etter mange tester rundt om på nettet har jeg kommet frem til samme konklusjon som znabel. Bildekvaliteten til Canon og Panasonic ser rimelig lik ut, Olympus får mye kritikk. For meg ble det da avgjørende at FT1 har et langt mer hendigere format enn D10, går greit ned i lomma, og det har grei video. Kommer heller aldri til å bevege meg under tre meter på djupa. Kun fridykking i strandkanten på denne karen. Er nok en Panasonic som blir med meg til Tyrkia. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 har en FT1 som venter på meg hjemme akkurat nå...sendt fra Bhpv Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Få noen tilbakemeldinger da, når du har fått testet litt. Sendte selv inn min bestilling i går. Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Første inntrykk - virker som et robust kamera - godt med ekstrautstyr i min pakke ihvertfall. Jeg bestilte med minnekort og veske. Lite minus at jeg fikk med amerikansk lader men det fikk jeg fort løst med en overgang. Mer kommer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå