fcuk_IT Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg ville spurt mor om litt cash og kjøpt Olympus e-520. Noen av fordelene er bra automatisk støvfjerning, 10mpx (ja, de får du faktisk bruk for), innebygd bildestabilisering, autofokus med alle objektiver og ikke minst liveview! Skal du holde på med makro duger ingen budsjettkamera. Liveview gir deg 100% rett fokus, hver eneste gang. D40 er gammelt, e-520/e-420 er nytt. Når det gjelder akkurat disse to ville jeg valgt det som gir mest for pengene, Olympus. Hadde du hatt noen tusen mer, ville jeg svart noe annet. For meg er det en betydelig ulempe at four thirds kameraene gir en bildeflate som best passer på gamle utdaterte 4:3 skjermer, disse bildene er jo ikke tilpasset dagens fremvisningsformat, som f.eks. en iPhone, eller en widescreen skjerm. Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 hørt om crop ? og hvilket format som passer bestemmes av motivet, ikke skjermen. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg ville spurt mor om litt cash og kjøpt Olympus e-520. Noen av fordelene er bra automatisk støvfjerning, 10mpx (ja, de får du faktisk bruk for), innebygd bildestabilisering, autofokus med alle objektiver og ikke minst liveview! Skal du holde på med makro duger ingen budsjettkamera. Liveview gir deg 100% rett fokus, hver eneste gang. D40 er gammelt, e-520/e-420 er nytt. Når det gjelder akkurat disse to ville jeg valgt det som gir mest for pengene, Olympus. Hadde du hatt noen tusen mer, ville jeg svart noe annet. For meg er det en betydelig ulempe at four thirds kameraene gir en bildeflate som best passer på gamle utdaterte 4:3 skjermer, disse bildene er jo ikke tilpasset dagens fremvisningsformat, som f.eks. en iPhone, eller en widescreen skjerm. Det er ikke så stor forskjell at det "merkes". Hvor ofte har du et absolutt behov for å fylle din skjerm med bildet? Er det ikke utskriften som er nøye? Og 16:9 er ikke det samme som 3:2. Jeg har ikke ofte lest at 4:3 er noe slags bakdel. Crop vekk den flisa hvis det betyr noe for deg, noe det ikke vil gjøre med tanke på visning på 16:9 skjerm. I tillegg har du allerede tjent 4 eller kanskje 6 megapixler over D40'en som du nå kan bruke til cropping. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 For meg er det en betydelig ulempe at four thirds kameraene gir en bildeflate som best passer på gamle utdaterte 4:3 skjermer, disse bildene er jo ikke tilpasset dagens fremvisningsformat, som f.eks. en iPhone, eller en widescreen skjerm. Jeg mener formatet bør tilpasses motivet og ikke motsatt. Man må ikke på død og liv fylle ut skjermflata. Noen ganger passer det best med kvadratiske utsnitt, andre ganger med mer horisontale eller vertikale format. F.eks 3:1, 16:9, 4:3, 1:2 eller noe annet. En av fordelene med så mange megapixler på dagens kameraer er at man får denne valgmuligheten. PS. Det er fortsatt moderne og hensiktsmessig å skrive ut bildene på fotopapir eller lerret. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå