CapN Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hei. Har lenge hatt planer om å kjøpe meg et speilreflekskamera, har lest litt rundt nå i det siste og iom. at jeg ikke har planer om bruke så mye penger på første speilreflekskameraet så har resultatene kokt ned til disse to: Olympus E-420 og Nikon D40 Hvilket av disse anbefaler dere? Har helst ikke lyst å gå så mye mer opp i pris (3000). Jeg skal ta bilde av "alt", men blir nok mange bilder av folk som skater, altså folk i litt bevegelse. Takk. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Ikke at jeg er en ekspert, men jeg har 2 venner med Nikon D40. Synst det var et ganske sweet kamera da jeg testet det. Deilig grep, ganske godt å bruke, samt bildene fikk god kvalitet etter min meining. Men igjen; jeg kan ikke engang kalle meg en hobbyfotograf. Lenke til kommentar
CapN Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Takk for rastk svar. Kan se ut som om jeg heller litt mot Nikon D40 nå. Har lest litt rundt og bl.a sto det dette en plass "but out of the two i'd go Nikon, far easier to get more accessories and lenses for and are cheaper than olympus. plus the larger image sensor and high ISO capability of the Nikon, whill sh!t on the oly. every day of the week" Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Kan vel også si at jeg brukte kameraet ved å ta bilder under en fotballkamp, jeg satt på en tribune omtrent 4 meter fra banen, og de bildene som ble tatt av de nærmeste duellene ble ganske gode! Dette tross "høy fart" på spillerne. Men lengre ut på banen der man måtte zoome litt ble det ganske uskarpt. Dette var med den standard linsen, og med auto-fokus.. Så ikke noe proffe innstillinger altså ;p Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Vet ikke om jeg ville kjøpt fra elprice, dog. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 de bildene som ble tatt av de nærmeste duellene ble ganske gode! Dette tross "høy fart" på spillerne. Men lengre ut på banen der man måtte zoome litt ble det ganske uskarpt. Dette har en naturlig forklaring. Objektivene som følger med de to kameraene har større blenderåpning (f/3,5) når du bruker den vide delen av zoomen enn i tele-enden av zoomen (f/5,6). Det gjør at lukkertiden blir lengre når du tar bilder lengre ut på banen. (Forutsatt auto innstilling, P eller en av scene-modusene) Hvis nære dueller gir f.eks 1/50 sekund lukkertid så kan jeg tenke meg til at de langt ute på banen ville gitt 1/20 sekund lukkertid ved sammenlignbare forhold ellers. Da vil naturligvis også spillerne bevege seg lengre i løpet av lukkertida og bli mer uklare. Dette gjelder både Olympus, Nikon og alle andre speilreflekser i de lavere prisklassene så det vil dessverre ikke hjelpe deg videre i kameravalget. Personlig vet jeg ikke hvilket av de to jeg ville valgt. Jeg ville nok blitt like fornøyd med begge. Begge gir bra bilder og har gode muligheter for avansering både kamerateknisk, oppgraderingsmuligheter og kunstnerisk. Lenke til kommentar
CapN Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Tusen takk for respons. Er nesten sikker på at jeg kjøper D40 nå. Kom over dette supertilbudet. Er det bare meg eller er det utrolig mye for pengene, og bare å slå til? Selgeren ser jo utrolig seriøst ut også! Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Tusen takk for respons. Er nesten sikker på at jeg kjøper D40 nå. Kom over dette supertilbudet. Er det bare meg eller er det utrolig mye for pengene, og bare å slå til? Selgeren ser jo utrolig seriøst ut også! $500 + frakt + moms blir vel omtrent kr. 4700,- Kan ikke kalles et godt tilbud. Lenke til kommentar
CapN Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Ah, selfølgelig Glemte i min glede alt som heter moms og lignende. Men da går jeg for et Nikon D40 da, med mindre noen har noen innspill? Lenke til kommentar
abrakadabri Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 D40 er et trygt og godt valg. Har selv D80 nå, men hadde D40 før... faktisk nesten slik at jeg savner det av og til! PS! Sjekk Elprice sine tilbud - der kan du få med 55-200 linsen, men dog uten VR og de har og et tilbud med denne + veske og blitz noe annet - blitzen er nok SB400 skulle jeg tro... Men en anbefaler ikke Elprice - jeg kan verken anbefale eller ikke anbefale - aldri kjøpt fra dem. De jeg derimot vil anbefale personlig er Japan Photo - der handler jeg alt mitt fotoutstyr! Knallbutikk! =) My 15 cents... Lenke til kommentar
CapN Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 På elprice kunne du få med Nikon 55-200mm F4-5,6G AF-S DX objektiv i en pakkepris. Er dette bra? Jeg har null peiling på objektiver, hva er forskjellen på det og det standard du får med? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg ville spurt mor om litt cash og kjøpt Olympus e-520. Noen av fordelene er bra automatisk støvfjerning, 10mpx (ja, de får du faktisk bruk for), innebygd bildestabilisering, autofokus med alle objektiver og ikke minst liveview! Skal du holde på med makro duger ingen budsjettkamera. Liveview gir deg 100% rett fokus, hver eneste gang. D40 er gammelt, e-520/e-420 er nytt. Når det gjelder akkurat disse to ville jeg valgt det som gir mest for pengene, Olympus. Hadde du hatt noen tusen mer, ville jeg svart noe annet. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 D40 gikk vel akkurat ut av produksjon, så du må ikke vente for lenge med å skaffe deg et eksemplar, om du går for den. Hvor stort er budsjettet ditt da? Du må i alle fall gjøre plass til minnekort/veske/andre småting. Alt avhenger vel mest av hva du tenker å ta bilder av, men stativ (viktigst for landskap og andre statiske motiver) og kanskje blits (for fotografering i dårlig lys (innendørs), eller for bedre muligheter til å kontroller blitslyset) er gode investeringer. Det er i alle fall greit å ikke _kun_ tenke på kamerahus og kit-objektiv. Å ha et par objektiver, stativ og blits gir deg raskt en god del flere muligheter. Men om budsjettet ditt begrenser seg til kun det billigste kamerahuset+kit blir det jo vanskelig. Lenke til kommentar
CapN Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Ser ut som om jeg kan spytte i litt mer penger og heller kjøpe et Olympus E-520, faktisk. Er dette et bedre kamera som er verdt pengene? Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ser ut som om jeg kan spytte i litt mer penger og heller kjøpe et Olympus E-520, faktisk. Er dette et bedre kamera som er verdt pengene? Ja. Se her for review (http://www.dpreview.com/reviews/olympuse520/page32.asp) Den fikk akkurat høyst anbefalt, men det fordi forandringene fra e-510 ikke var enorme. e-510 ble høyst anbefalt. Olympusen har mange innstillinger du kan jobbe med senere, men veldig enkelt i bruk sånn i starten. Det er godt å holde i, og ser ikke billig ut, slik som feks canon 1000D. Det ser ut som et lekekamera. Du må jo rett og slett bare se på faktaene. D40 er veldig veldig gammelt, 6megapixler (mot 12 hos de fleste andre nå!), ingen støvreduksjon og ikke bildestabilisering (i utgangspunktet). Det lager bra bilder, men ikke bedre enn alle de andre nye kameraene. 6megapixler gir ikke mye rom for å kutte ut deler av bildet i feks photoshop. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 En salgsannonse er fjernet. Det er ikke tillatt med salgsannonser i forumet. Til det har vi bruktmarkedet. Reaksjoner på denne modereringen tas via PM, ikke i tråden. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Så et antagelig godt tilbud på bruktmarkedet http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16574304 Vet ikke det kunne vert noe. bare en impuls fra min side da jeg ikke handler selv der Lenke til kommentar
designer0 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 jeg kjøpte et Olympus 510 som mit første speilrefleks kamera i sommer. Jeg har ikke så mye å sammenligne med, men vil bare si at jeg er storfornøyd med det. Veldig greit og brukervendlig. Lenke til kommentar
CapN Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Ja okei. Ser at du får Olympus E-520 double zoom kit til 4999,- Vanlig Olympus E-520 koster 3999,- med kit. Er det doublezoom-kittet verdt pengene, eller burde jeg heller investere i en skikkelig bag, større minnekort eller noe lignende? Lenke til kommentar
designer0 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ja okei. Ser at du får Olympus E-520 double zoom kit til 4999,- Vanlig Olympus E-520 koster 3999,- med kit. Er det doublezoom-kittet verdt pengene, eller burde jeg heller investere i en skikkelig bag, større minnekort eller noe lignende? 40-150 linja koster 2000 på egenhånd og alt jeg har lest om den har vert posetivt,så dobbelzoom kittet virker absolutt som et godt kjøp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå