Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]Poker og skatt

prepple

Anbefalte innlegg

Hvis jeg tjener 100 000 kroner i vanlig arbeid og skatter 36 000 av dette vil jeg sitte igjen med 64000. Hvis jeg taper disse 64000 til en motspiller i poker er han pliktig til å betale f.eks 36% skatt av dette som om det skulle vært en vanlig inntekt. Da betaler han 23040 kroner i skatt på denne gevinsten og sitter igjen med 40960kroner. En dag klarer jeg å vinne tilbake de 40960 kronene han har, men jeg må skatte 36% av denne inntekten. Da sitter jeg igjen med 26214 kroner. Senere taper jeg dette mot en annen motspiller som igjen må betale 36% av dette i skatt, og sitter igjen med 16777 kroner. Til slutt vinner jeg igjen disse pengene og denne gangen beholder jeg pengene. Må også her betale 36% i skatt og sitter igjen med 10737 kroner.

Dette er bare et eksempel, men i så tilfelle har staten fått nærmere 90 000 av de 100 000 jeg i utgangspunktet hadde tjent. God butikk for statskassa vil jeg si.

Det jeg ikke forstår er som følgende:

-Poker er forbudt i Norge

-Pokerinntekt er skattepliktig inntekt i Norge

-Pokerutgifter er ikke fradragsberettiget i Norge

-Gevinster fra Norsk-Tipping er ikke skattepliktig inntekt

Finnes det noe logikk her? Og det jeg lurer mest på er om det er lov eller ikke å spille poker i Norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det jeg lurer mest på er om det er lov eller ikke å spille poker i Norge?

Skattinga når det gjelder poker i Norge er hull i hode, men dette er ikke noe nytt.

Poker er lovlig i norge så lenge det er snakk om noen få hundre kroner sammen med venner, men hvor grensa går skulle jeg gjerne likt å vist selv.

Lenke til kommentar

poker i norge er ikke lov så lenge det dreier seg om et spill der man satser penger eller lignende. vis det spilles uten innsats så er det lov.

du må ha løyve for pengespill i norge. alt pengespill.

vis du ser i denne artikkelen: lotterinemda sier nei til poker turnering så ser du at de søkte om å få godkjent en turnering der innsatsen var 300Kr og 1/3 av det som kom inn skulle gå ut til "en samfunnsnyttig organisasjon"

og det skatteregnestykket du har kommet med er da ikke uhørt i det norske samfunn. hva med drivstoff? alkohol? tobakk? ny bil?

og så å si uansett hva du handler så betaler du 25% moms på varen. så det meste av det du/jeg/vi tjener går til staten.

Lenke til kommentar
og det skatteregnestykket du har kommet med er da ikke uhørt i det norske samfunn. hva med drivstoff? alkohol? tobakk? ny bil?

og så å si uansett hva du handler så betaler du 25% moms på varen. så det meste av det du/jeg/vi tjener går til staten.

Jeg har ikke lov å spille poker for penger, men om jeg vinner skal jeg betale skatt av dette som en lovlig inntekt?

Lenke til kommentar

spesifisering: du har ikke lov å spille poker i Norge, med mindre det er et godkjent(av lotteritilsynet mener jeg det er som godkjenner(har enda ikke hørt om et godkjent spill i Norge)) spill, vis du spiller og vinner så skal det skattes.

det som derimot er et hull i loven er internet. har ikke satt meg dypt inn i hvorfor men regner med det er serverene som ikke står i norge.

Lenke til kommentar

Nettpoker er vel ikke lov, men likevel "lov". Tror den ligger veldig i gråsona.

Og live-poker er jo hvertfall forbudt, men tror heller ingen av disse gevinstene skattes av. Og live-turneringer har vi mange av, og personlig synes jeg det er litt morsomt å komme inn i et lokale med 10-20 fullsatte pokerbord, resultater på storskjerm, hyggelige folk som trives med hobbyen sin. Virker ikke kriminellt når du er der, og disse blir sjeldent oppfulgt av lovens lange arm uansett.

Lenke til kommentar
Hvis jeg tjener 100 000 kroner i vanlig arbeid og skatter 36 000 av dette vil jeg sitte igjen med 64000. Hvis jeg taper disse 64000 til en motspiller i poker er han pliktig til å betale f.eks 36% skatt av dette som om det skulle vært en vanlig inntekt. Da betaler han 23040 kroner i skatt på denne gevinsten og sitter igjen med 40960kroner. En dag klarer jeg å vinne tilbake de 40960 kronene han har, men jeg må skatte 36% av denne inntekten. Da sitter jeg igjen med 26214 kroner. Senere taper jeg dette mot en annen motspiller som igjen må betale 36% av dette i skatt, og sitter igjen med 16777 kroner. Til slutt vinner jeg igjen disse pengene og denne gangen beholder jeg pengene. Må også her betale 36% i skatt og sitter igjen med 10737 kroner.

Dette er bare et eksempel, men i så tilfelle har staten fått nærmere 90 000 av de 100 000 jeg i utgangspunktet hadde tjent. God butikk for statskassa vil jeg si.

Dette er slik hele samfunnet fungerer.

Eks. Jeg er slakter, du er fisker.

Jeg kjøper fisk av deg for 100'000. Du betaler 36'000 i skatt og sitter igjen med 64'000.

Du kjøper så kjøtt av meg for 64'000. Jeg betaler 23'040 i skatt og sitter igjen med 40'960.

Jeg kjøper fisk av deg for 40'960. Du betaler 16'777 i skatt og sitter igjen med 10'737.

osv..

Det jeg ikke forstår er som følgende:

-Poker er forbudt i Norge

-Pokerinntekt er skattepliktig inntekt i Norge

-Pokerutgifter er ikke fradragsberettiget i Norge

-Gevinster fra Norsk-Tipping er ikke skattepliktig inntekt

Finnes det noe logikk her? Og det jeg lurer mest på er om det er lov eller ikke å spille poker i Norge?

Ja det finnes logikk.

1) Poker er et aggressivt pengespill( med det menes kort spilletid kombinert med høy innsats) og for samfunnets beste er det derfor forbudt i Norge.

2) Poker inntekter er skattepliktig ja. Det er slik pga. at skattedirektoratet ikke er de som bestemmer om poker skal være lov eller ikke, de bare bestemmer hvordan du skal beskattes for diverse inntekter.

3) Nei. Man får kun fradrag for ting dersom de er ansett som samfunnsnyttige. Innvesteringer i aksjer er svært viktig for sysselsettingen i et samfunn og man får derfor fradrag for tap. Poker er ikke samfunnsnyttig.

4) Nei. Norsk Tipping har unntak fra loven.

Du skatter når du overfører penger fra pokersiden til kontoen din.

Så med mindre du fører penger inn og ut derifra i tide og utide så skatter du kun 36%

Det er helt feil. Hva du fører inn og ut av poker kontoen har ingenting med saken å gjøre, kun størrelsene på enkelt gevinster.

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar
Ja det finnes logikk.

1) Poker er et aggressivt pengespill( med det menes kort spilletid kombinert med høy innsats) og for samfunnets beste er det derfor forbudt i Norge.

2) Poker inntekter er skattepliktig ja. Det er slik pga. at skattedirektoratet ikke er de som bestemmer om poker skal være lov eller ikke, de bare bestemmer hvordan du skal beskattes for diverse inntekter.

3) Nei. Man får kun fradrag for ting dersom de er ansett som samfunnsnyttige. Innvesteringer i aksjer er svært viktig for sysselsettingen i et samfunn og man får derfor fradrag for tap. Poker er ikke samfunnsnyttig.

4) Nei. Norsk Tipping har unntak fra loven.

1) Å kriminalisere et "problem" man ikke kan bli kvitt er ikke logisk. Regulering av slike "problemer" kunne dog vært sammfunnsnyttig. Å kriminalisere en STOR gruppe av befolkningen for deres hobby er ikke logisk eller samfunnsnyttig ettersom kriminalisering av disse har liten eller ingen virkning. Dette problemet går igjen i mange norske lover hvor regulering ville hatt større effekt enn kriminalisering.

2) Den forstår jeg nå. Takk :)

3) Greit nok.

4) Norsk Tipping har i Norge monopol på slik virksomhet, og visse deler av folkets "tap" går staten til gode. Innen Norsk Tipping finnes det også stor problemtilfeller angående spillegalskap, folk som spiller seg fra hus og hjem osv. Spill ifra Norsk Tipping er likevel godtatt på tross av de problemer de medfører, på lik linje med alt annet spill. At vi MÅ velge et spill som går staten tilgode er ikke logisk. Og som jeg ser det er dette eneste grunnen til at de EGENTLIG kriminaliserer alle andre spill, nettopp for å beholde ALLE inntektene selv.

Lenke til kommentar

Så med mindre du fører penger inn og ut derifra i tide og utide så skatter du kun 36%

Det er helt feil. Hva du fører inn og ut av poker kontoen har ingenting med saken å gjøre, kun størrelsene på enkelt gevinster.

Si du må skatte 36% og i løpet av året vinner du 100 hender med 9000 kroner i hver pott. Hvor mye skatter du da? 0 eller 324 000?

Er det gevinster over 10 000 som er skattepliktige eller er det hvor mye du har vunnet i året?

Lenke til kommentar

Si du må skatte 36% og i løpet av året vinner du 100 hender med 9000 kroner i hver pott. Hvor mye skatter du da? 0 eller 324 000?

Er det gevinster over 10 000 som er skattepliktige eller er det hvor mye du har vunnet i året?

Da skatter du 0, med mindre spillingen din blir å anse som næringsvirksomhet.. da blir det en helt annen greie.

Alternativet ville heller ikke vært (9'000 * 100) * 36%. Du skal kun skatte av avkastningen i potten.

eksempel:

Du vinner en pot. Potten er på 12'000 kroner og derfor skattepliktig. Av de 12'000 kronene har du lagt på 5'000 og med spillerne dine har lagt på 7'000. Du skal da skatte av de 7'000 kronene.

Lenke til kommentar
Og hvem hos skattedirektoratet følger hver enkelt spilte hånd?

Det er skattedirektorate sitt problem.

Du må, dersom de krever det, kunne dokumenter din påstand. Dette gjøres ved å sende inn historikken over alle spilte hender. Skattedirektorate, om de ønsker, får så lese igjennom alt sammen for å finne eventuelle feil.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik på nettpoker at du bestemmer når pengene på pokerkontoen din skal overføres til deg? Da vil du måtte betale skatt når pengene føres over til deg. Lar du de stå så slipper du. Spiller ikke selv, men har en kollega som har et par hundre stående på sin spillerkonto. Myndighetene får ikke nyss i det før han fører det over til seg. Tror også det er derfor mange velger å føre pengene over i mindre beløp, men flere ganger.

Lenke til kommentar
Er det ikke slik på nettpoker at du bestemmer når pengene på pokerkontoen din skal overføres til deg? Da vil du måtte betale skatt når pengene føres over til deg. Lar du de stå så slipper du. Spiller ikke selv, men har en kollega som har et par hundre stående på sin spillerkonto. Myndighetene får ikke nyss i det før han fører det over til seg. Tror også det er derfor mange velger å føre pengene over i mindre beløp, men flere ganger.

Det finnes mange måter å jukse på skatten, men reglene er slik jeg har beskrevet over.

Det har ingenting å si når pengene blir ført fra spillerkontoen.

Det har ingenting å si hvor stor sum du tar ut av spillerkontoen( med mindre det blir sett på som næring).

Alt som betyr noe er hvor mye du vinner i den enkelte hånden/den enkelte turneringen.

Lenke til kommentar

Morsomt. Om man da skulle ha vunnet en del penger og skattedirektoratet kommer med krav til deg. Da kan man rett og slett sende en rapport på de 10-20 000 hender som er spilt og så er det de sin jobb å finne ut av dette? :)

Lenke til kommentar
1) Å kriminalisere et "problem" man ikke kan bli kvitt er ikke logisk.

Kanskje ikke, men er poker et problem man ikke kan bli kvitt? For folk flest er det et gørrkjedelig spill, spillet i seg selv er ikke spennende, spenningen består i om man vinner penger eller ikke. Etter en periode der poker har vært en såpass stor motedille at leketøysbutikker har solgt sett med sjetonger og grønne duker, tipper jeg at poker vil gå av moten i likhet med jojo og rubiks kube. De som da står igjen som pokerspillere er de som er spilleavhengige, og de som spiller så godt at de kan tjene penger på andres spilleavhengighet. Lovregulering er et hensiktsmessig middel for å beskytte de spilleavhengige mot de som utnytter deres spilleavhengighet.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
1) Å kriminalisere et "problem" man ikke kan bli kvitt er ikke logisk.

Kanskje ikke, men er poker et problem man ikke kan bli kvitt? For folk flest er det et gørrkjedelig spill, spillet i seg selv er ikke spennende, spenningen består i om man vinner penger eller ikke. Etter en periode der poker har vært en såpass stor motedille at leketøysbutikker har solgt sett med sjetonger og grønne duker, tipper jeg at poker vil gå av moten i likhet med jojo og rubiks kube. De som da står igjen som pokerspillere er de som er spilleavhengige, og de som spiller så godt at de kan tjene penger på andres spilleavhengighet. Lovregulering er et hensiktsmessig middel for å beskytte de spilleavhengige mot de som utnytter deres spilleavhengighet.

For dem som ser på poker som et problem, så vil vi nok ikke bli kvitt "problemet". Poker er ikke bare et spill om penger, men et av de mest avanserte som finnes, og av den grunn kan ikke engang en datamaskin bli en god pokerspiller. Jeg kan forstå at dem som ikke interesserer seg for poker synes dette er et kjedelig spill, men spillet innebærer så mange faktorer at mange øver seg for å bli gode fremfor å satse mye penger på dette. Kan sammenlignes med sjakk, hvor man hele tiden må forandre taktikk og finne rette punktet på å slå ut motspilleren. Sette motspilleren i ei felle kan man si. Nei dette spillet er nok litt for dypt til at det vil forsvinne av moten, men kanskje mange vil nok slutte å spille poker på sikt. På samme måte som mange slutter med fotball, trening, rollespill, dataspill osv osv.

Det er da pengeinnsatser i sjakk også, men her sjeldent noe negativt om det spillet, selvom det ikke er mye annerledes enn poker i prinsippet. I alle sporter blir det satset penger på hvem som er best, og sånn vil det fortsette å være.

Lenke til kommentar
Poker er ikke bare et spill om penger, men et av de mest avanserte som finnes, og av den grunn kan ikke engang en datamaskin bli en god pokerspiller.

Datamaskiner kan fint bli veldig flinke spillere, men det krever masse arbeid. Det er allerede gjort, men de som har slike holder nok dette veldig godt skjult.

Kan sammenlignes med sjakk, hvor man hele tiden må forandre taktikk og finne rette punktet på å slå ut motspilleren. Sette motspilleren i ei felle kan man si.

...

Det er da pengeinnsatser i sjakk også, men her sjeldent noe negativt om det spillet, selvom det ikke er mye annerledes enn poker i prinsippet.

Sjakk er totalt anderledes ettersom det ikke inneholder noen elementer av tilfeldigheter.

Nei dette spillet er nok litt for dypt til at det vil forsvinne av moten, men kanskje mange vil nok slutte å spille poker på sikt. På samme måte som mange slutter med fotball, trening, rollespill, dataspill osv osv.

Poker som gren er et litt difust begrep, men Hold'em som spilles i dag kommer til å gå av moten. Det var en tid da 5 card draw var poppulært. Stud har, i forskjellige varianter, hatt sin storhetstid.

Jeg spiller selv poker live ganske ofte, men forstår at samfunnet ikke vil være tjent med full legalisering.

PS. Dette begynner å bli off topic.

Endret av WiiBoy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...