TGB Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) I god tradisjon har forbruker-rapporten testet "digitalkamera". I testen ble Canon Powershot SX 10 IS kåret til å ha bedre bildekvalitet (ref NRK's artikkel) enn Canon 50D! http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.6506815 Bruk også tiden til å se video på hvordan ta portrettfoto... den fyren der kaller seg fotograf, men se på bildene da! Betaler folk for dette? *skremt* Endret 4. mars 2009 av TGB Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Huff a meg... 50D gir ikke bedre bilder enn Samsung S1070, til tross for at det koster ca 10 ganger mer.. For en nedtur for 50d eiere, dere bør sporens-reks selge kameraet deres å gå til innkjøp av et samsung kompakt..... På den litt mer seriøse siden: Les kommentarene flere som er enige her, nrk har også kommet med en forklaring ihvertfall (om det kan brukes som unnskylndning er en annen sak): Vi har snakket med Forbrukerrapporten som vil komme med en liten utdypning: De tar selvkritikk på at oversiktstabellen deres ikke inneholder type kamera, den er nå i ferd med å bli oppdatert. Likeledes hvordan kameraene er sammenlignet. Kameraene er sammenlignet på auto-innstillinger, da deres erfaring er at mannen i gata stort sett holder seg til det. Forbrukerrapporten har for øvrig også ved jevne mellomrom tester av speilreflekskamera. Men likevel, hva med en liten kvalitetssjekk NRK, det finnes grenser. (DUPLIKATRÅD, finnes en allerede her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1082356 ) Endret 4. mars 2009 av Ageurk Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg kan nærmest føle skadefryden fra Nikon folket nå :!: Dere burde ha litt sympati med oss stakkars Canon folk, kanskje startet en slags folkeaksjon, redd Canon folket. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg kan nærmest føle skadefryden fra Nikon folket nå :!: Absolutt ikke, jeg refererte bare til hvor utrolig dårlig test vi snakker om her, og FBI programmet burde legges ned for å vise dette på TV. Min mikroskopiske tro på Forbruker-rapporten er fullstendig borte etter dette. Tester man brukervennlighet, ok - DSLR kamera har mange innstillinger og kan virke forvirrende på den vanlige mannen i gata, men å påstå at bildekvalitet ikke henger sammen med bildebrikkestørrelse ble rett og slett for drøyt for meg. Jeg synes også at slike tester ikke gir de svarene folk flest lurer på, nemlig hvordan velge rett kamera - samt en test innen hver gruppe (kompakt, super-zoom og DSLR). Lenke til kommentar
andersj Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 TIl alle dere 50D eiere som nå bare må bytte ut speilrefleksen med en kompakt, så kan jeg da gjerne kjøpe "møkkafleksen" for en billig penge. Ja, mye blir det selvsagt ikke, det er jo et ganske dårlig kamera ... Lenke til kommentar
dsgf Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg skjønner ikke hva dere mener er problemet med denne testen. Dette er da helt logisk. Akkurat som at jeg varmer Grandisen min på badegulvet. Den der "¤# steikeovnen må man jo stille inn programmer og temperaturer og greier på for å få noe varme. Tror ikke det er noe folk flest gidder å styre med akkurat. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Litt OT kanskje, men den "fyren" som kaller seg fotograf har faktisk litt kunnskap om foto. http://no.wikipedia.org/wiki/Knut_F%C3%B8rsund Lenke til kommentar
Leifsol Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ser at samme testerne i Forbrukerrapporten like før jul var på rundreise og testet NISSELAND. Link: http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/I_nissens_fotspor Kanskje det hadde vært aller best om de hadde fortsatt med nissetesting. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hvor er selve testen? Ser bare en liste med kameraer og en poengsum. Det holder jo ikke. (med mindre jeg fakstisk ikke ser de mer inngående beskrivelsene av hvert kamera).. Dette skriker jo useriøst og lite gjennomtenkt. At 50D har bare halve scoren på makro burde jo si sitt Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) her er selve testen http://forbrukerportalen.no/Tester/2009/te...igitalkamera_09 Edit: eller kanskje ikke? Endret 5. mars 2009 av Wipeout Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 her er selve testen http://forbrukerportalen.no/Tester/2009/te...igitalkamera_09 Edit: eller kanskje ikke? Tror også det der er alt. Ingen begrunnelser osv. Jo flere sider jeg kan lese om et kamera, jo bedre. (nå har jeg vel og merke lest alle tester jeg kan finne av de fleste kameraer både en og to ganger ) Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Dette må være den dårligste kameratesten noensinne! Lenke til kommentar
goosetown Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Litt OT kanskje, men den "fyren" som kaller seg fotograf har faktisk litt kunnskap om foto. http://no.wikipedia.org/wiki/Knut_F%C3%B8rsund Husker ham godt i fra min ungdom da han var redaktør i bladet Fotografi, en veldig motiverende kar. "Testen" derimot, er et makkverk. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Knut er en utrolig hyggelig kar forøvrig. Men testen var rimelig ubrukelig, ja Lenke til kommentar
Itw Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Huff på'n igjenn. Tar jeg ikke helt feil så er det jo alltid slik, når ett eller annet tv program har testet kamra... Sist var det tv2 hjelper deg som ble hengt ut for ett eller annet innenfor kamra test. Er jo veldig synd at faktisk veldig mange kommer til og handle kamra ut av dette. Og gud jeg skulle vært flua på veggen, da en som kjøper best i test her skryter til kompisen med 50d som igjen føler seg lurt:) Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg kan nærmest føle skadefryden fra Nikon folket nå :!: Absolutt ikke, jeg refererte bare til hvor utrolig dårlig test vi snakker om her, og FBI programmet burde legges ned for å vise dette på TV. Min mikroskopiske tro på Forbruker-rapporten er fullstendig borte etter dette. Tester man brukervennlighet, ok - DSLR kamera har mange innstillinger og kan virke forvirrende på den vanlige mannen i gata, men å påstå at bildekvalitet ikke henger sammen med bildebrikkestørrelse ble rett og slett for drøyt for meg. Jeg synes også at slike tester ikke gir de svarene folk flest lurer på, nemlig hvordan velge rett kamera - samt en test innen hver gruppe (kompakt, super-zoom og DSLR). Nikon hadde sikkert blitt totalt slakta av testpanelet pga den røde flekken i forkant! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Knut er en utrolig hyggelig kar forøvrig. Men testen var rimelig ubrukelig, ja Han har sikkert fått endet kriterier og jobbe ut i fra,og må forholde seg til dem.At en allsidig fotograf bruker sitt navn i en sådan test "sikkert pga. penger" kan diskuteres,men tror ikke at man kan kalle fotografen innkomptent pga. denne testen. Huff på'n igjenn.Sist var det tv2 hjelper deg som ble hengt ut for ett eller annet innenfor kamra test. TV2 hjelper deg sin test av dslr var da akseptabelt gjennomført,det var terningkastingen som ble kritisert der.Og gjennon hele testen ble det nevnt flere ganger at alle kameraene var/er like gode og det var bare noen få poeng som skilte beste og dårligeste kamera. Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg har tatt opp dette med forbrukerportalen tidligere, og de gikk rett i forsvarsposisjon, og forstod ikke hva som var problemet. Tror derfor ikke jeg gjør det igjen, men jeg sender dem nok lenke til denne tråden, så de kan se hva folk synes. De sendte meg en gang et svar på hvorfor de gjorde som de gjorde. Det at det er umulig å forstå ut fra presentasjonen, brydde de seg visst ikke om. Det var viktigere for dem å liste opp uforståelige resultater enn å faktisk hjelpe folk til å kjøpe det kameraet de trenger. Og for ordens skyld: Det er ikke Knut Førsund som har gjort testene. Han bare forteller om hvordan du tar bedre bilder, så han bør ikke belastes for dette. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg lurer på om de andre "testene" de utfører og publiserer av vaskemaskiner, bleier, soveposer, ..., er like elendige. -Har de avslørt seg selv som helt udugelige? Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Har ingen erfaring med 50D eller SX10 men jeg sammenliknet bilder på Imaging Resource av disse to etter å ha lest denne tråden. Ville ikke tatt i SX10 med en ildrake om jeg hadde hatt en 50D tilgjengelig Endret 6. mars 2009 av shakudu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå