Gå til innhold

Spill-skjerm, med godt svartnivå for film, 24"-26"


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på å kjøpe meg en ny widescreen nå som jeg er i England og punden er i fritt fall, pluss at jeg har en kjøper til den gamle.

Fra før av har jeg en LG L204WT, og det som har irritert meg med den er svartnivået.

Og når jeg først skal kjøpe nytt, så er det greit å kjøpe større.

Jeg spiller mye, både nytt og gammelt, så aspect scaling hadde vært praktisk, selv om HD4870X2en min har det allerede. Var veldig frustrerende uten, før. Jeg ser mye film og TV, en del svart-hvitt, så svartnivå *må* være betydelig bedre enn på LGen min.

Det frustrerer meg grenseløst å ha kjøpt ny skjerm som er underlegen eldre, selv på bagateller, og jeg savner fremdeles svartnivået på den gamle flimrete mørke magnetskadde fargeavvikende ikke-bilde-posisjons-innstillings-lagrende kjempetunge smale 19" CRTen min.

Videre så jobber jeg en del i 3D, men har ingen spesielle krav der som ikke ligger under spill og film. Og siden jeg bor i England så kan dere godt finne links der, men *så* kresen er jeg ikke.

Så, altså, hva jeg er ute etter:

 

Pris: 2-3000, men ganske fleksibel utover det

 

Må:

Være jevnt over lik eller bedre enn LG L204WT

Ha bra svartnivå

Ha bra farge, hvis mulig

Ha innstillinger for skalering

Helst være større enn 22". 20" er litt lite for film, spesielt siden jeg også gjør mye i 4:3 (eldre film og spill, Fallout 2 for the win) (og ja, jeg vet ironien av å spørre etter bra farge for Fallout, annet enn brun)

*EDIT*

Ha lite lag. Ytterst viktig. Antakeligvis er det derfor jeg er så dårlig med den skjermen jeg har nå, øh, sier vi.

 

Må ikke:

Være pen, jeg betaler ikke en krone (eller pund) ekstra for design. Vil heller ha en stygg en på trass, da.

Ha skikkelig fot/justering. Gjør meg ingenting at den er vinglete, kan alltids bare stable noe rundt den.

Ha masse ekstra tilkoblinger. Tviler på at jeg gidder å koble den til noe annet enn PC.

Ha høyttalere, kamera, USB-plugger, annet dill. Jeg trenger ikkeno' fancy her, bare en skjerm.

*EDIT*

Ha god innsynsvinkel. Stolen min har ikke hjul engang, så det har ingenting å si.

 

På forhånd takk

Endret av goggen240
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også på utkikk etter ny skjerm, og har ca samme kriterier som deg. Har lest at S-PVA og S-IPS-panel er å foretrekke hvis en er over gjennomsnittet kresen på svartnivå og bildekvalitet.

 

Har hørt mye bra om denne her Hyundai W241D (S-PVA), men den er ikke på lager i noen nettbutikker i Norge, og ser ikke ut til å komme på lager med det første. Skal være en bra skjerm, med greit svartnivå og veldig bra fargegjengivelse, den fikk bl.a. "Very High" karakter på prad.de. Tror det er en av de bedre alternativene pris- og kvalitetsmessig.

 

Ellers har vi denne (S-IPS), hakket høyere på prisskalaen.

 

Edit: La til noe + rettet skrivefeil

Endret av gnav
Lenke til kommentar

http://www.prad.de/en/monitore/review/2008...00hp-part9.html

 

Visstnok bra svartnivå, men det er lyse flekker i hjørnene. Antakeligvis ikke i nærheten av det jeg har nå, men...

Annet enn det ser den skjermen særdeles bra ut, ja.

Noen andre konkurrenter uten svartnivåujevnhet?

 

Skal vi se, kjapp gjennomgang av konkurrentene så langt:

LG W2600HP: Romslige 26", lite lag, god pris, men tydeligvis noe ujevnt svartnivå. Annet enn det, så er den foreløpig i teten.

HP LP2475W: 24", beste svartnivå og farge, men lag. Får bonuspoeng for kjedelig halvmatt plast. Dyreste, ser det også ut som.

Hyundai W241D: 24", bra svartnivå, men litt muffins med lag. Også litt for fancy for min bruk, og litt dyr. Pluss at den har fancy blank plast, som går utover brukbarheten siden den reflekterer bildet. Dette er et eksempel på hvorfor jeg trassig unngår fancy ting.

 

Kan videre påpeke et nytt krav: Ingen lag. Av og til, når jeg har (alt for mye) tid til overs, så speedrunner jeg litt sånn forsiktig, og der går nok ikke noe som helst lag an, nei...

Ingen mulighet at noen tilfeldigvis har informasjon om lag og sånt no' for L204WT, til sammenlikning?

Er littegrann nervøs når det gjelder responstid, siden de tydeligvis er dårligere enn den jeg har nå, 5ms, men det kommer an på hva de mener. (For W2600HP var det 16ms, men bare 6ms grå-til-grå.)

Endret av goggen240
Lenke til kommentar

Jeg er litt i samme båt.. skal ha meg en ny 24", og syns det er vanskelig å bli klok på alle alternativene + testes viser litt forskjellige ting avhengig av hvor du leser.

 

Har en Dell WFP2407 fra før som jeg har vært rimelig godt fornøyd med og den er jo et par år gammel nå så mulig at de nyere skjermene i alle tilfelle er bedre, men vet ikke.

 

Vil uansett ha en skjerm som er jevn (kkke noe bleeding/backlight) god responstid (ikke nødvendigvis 0 lag) og god fargegjengivelse, og som har gode tilkoblingsmuligheter og ergonomi. Så slenger meg på her og håper på anbefalinger og erfaringer fra andre. :)

Lenke til kommentar
Er littegrann nervøs når det gjelder responstid, siden de tydeligvis er dårligere enn den jeg har nå, 5ms, men det kommer an på hva de mener. (For W2600HP var det 16ms, men bare 6ms grå-til-grå.)

Merk at input lag og vanlig "pixel lag" er to forskjellige ting. Den testen på prad tester input lag, som du kan lese om her: http://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag

 

6ms er mer enn godt nok til all vanlig bruk. Jeg klarer ikke å provosere frem ghosting på min W2600HP. Samt er 16ms input lag også så lite at det ikke vil påvirke deg såfremt du ikke holder på med såkalt "pro gaming".

Lenke til kommentar
6ms er mer enn godt nok til all vanlig bruk. Jeg klarer ikke å provosere frem ghosting på min W2600HP. Samt er 16ms input lag også så lite at det ikke vil påvirke deg såfremt du ikke holder på med såkalt "pro gaming".

 

Litt forvirring her, fra min side.

Jeg fant et sted (den danske sida med info om paneltype) at W2600 hadde 6ms grå-til-grå og 16ms svart-til-hvit pixel refresh, og prad.de målte input lag til 0-16ms.

 

Så det er faktisk to 16ms som jeg er bekymret over:

 

Først, at pixel refresh kanskje er tre ganger så høy som den jeg har nå, men det avhenger av om min skjerm nå er 5ms svart-til-hvit eller 5ms grå-til-grå. Jeg har ingen problemer med ghosting på denne, selv om jeg faktisk kan se den nå som jeg leter nøye. Men potensielt tre ganger så mye er litt skummelt.

 

Og så har vi input lag: Selv om jeg ikke er pro-gamer akkurat, så driver jeg som nevnt med speedrunning fra tid til annen. 16ms er ganske nøyaktig 1 frame @60FPS, og det *er* faktisk nok til å skape problemer. *Men*, input lag er *0* til 16ms, så antakeligvis er den 16ms bare under enkelte omstendigheter. Men hva er disse? Og hvis den skifter fra 0 lag frame til 1 lag frame, så kan det fort bli irriterende når jeg prøver å skrelle vekk et par ekstra frames fra en level.

Men til og med der er jeg ganske usikker, ettersom speedrunning og f.eks. pro-CS har litt andre krav; CS krever reaksjonstid, men speedrunning er muskelminne. Rent nevrologisk sett så vil hjernen kompensere for lag når man bare bruker muskelminne. Øhm, sier vi. (Har jeg nevnt at jeg er nevrolog også nå? Heh.)

Kan også nevne at jeg speedrunner (men ikke før til sommerferien) Indiana Jones and the Infernal Machine, som er tidenes tregeste, responsløse og mest laggete 3D-spill *uansett*. Så kan være at jeg konsentrerer litt på feil ting her...

 

*EDIT*

Kan påpeke at jeg overlever å spille spill helt ned i 20FPS, og speedrunna faktisk Indy and the Emperor's Tomb i rundt 25-30FPS.

Som vil si at hver frame allerede, i teorien, hvis matten min er god nok, allerede lagger mer enn 16ms, opp mot 40ms for 25FPS.

 

Så når det gjelder lag, så er det uansett ikke mer enn én frame uansett om det er pixel refresh eller input lag. Jeg *trooor* at det går greit, men *heeelt* sikker er jeg ikke.

Det ser ikke ut som det er noen andre skjermer i nærheten da, uten å gå over til TN-panel. Og så ræva som fargene er på den jeg har nå (Spesielt Fallout! Haha!) så vil jeg helst unngå det.

 

Så da var det vel egentlig bare å avklare de eneste andre tingene som er litt muffins med denne skjermen:

Svartnivå: Dette er visstnok ujevnt ut mot hjørnene. Har sett etter litt googling at dette frustrerer noen folk, men det vil vel uansett være betydelig bedre enn denne råtne saken jeg har nå. På den andre siden, så er denne *jevnt* lys som dagen i svartnivå, så det kan være det blir irriterende med ujevnt. Noen erfaringer med dette?

Lyd. Tydeligvis lager den en høyfrekvent pipelyd fra strømforsyningen. Siden jeg aldri bruker PC uten headset, så vil jeg antakeligvis aldri høre dette, men tatt i betraktning at jeg vannkjølte PCen for å bli kvitt *all* lyd så kan dette være nok et irritasjonsmoment. Erfaringer her?

 

Ja, jeg begynner å bli ganske pirkete nå, heh.

 

Antakeligvis er vel ingen TN-paneler interessante uansett, og da er det vel egentlig bare denne skjermen igjen?

Endret av goggen240
Lenke til kommentar
Antakeligvis er vel ingen TN-paneler interessante uansett, og da er det vel egentlig bare denne skjermen igjen?

Det var vel også det jeg kom fram til. Var mye frem og tilbake før jeg kjøpte min men jeg angrer ikke et sekund. Jeg vurderte også Dells 2709W 27", men på grunn av veldig høy input lag (45ms i gjennomsnitt, med topper opp mot 60ms) ble det LG-en til slutt.

 

Jeg kan også nevne at jeg først hadde en modell som jeg sendte tilbake pga. ekstrem baklyslekkasje på ett punkt (oppe til venstre) på RMA. Den ble godkjent og jeg fikk pengene tilbake som jeg brukte til å kjøpe enda en W2600HP fra Amentio, som jeg mottok i går. Denne har produksjonsdato i januar 2009, mao, rett fra fabrikken. Baklyslekkasjen på denne er så godt som ikke-eksisterende. Baklyset ser nesten helt jevn ut, noe som igjen tilsier svært jevnt og fint svartnivå, faktisk det beste jeg personlig har sett før. Sammenlignet med alle TN-baserte skjermer jeg har brukt før produserer denne skjermen et bilde som er så vanvittig mye bedre at de nesten ikke kan nevnes i samme setning. Jeg kan så godt som love deg at etter et par timer med et godt IPS-panel, vil du aldri kunne gå tilbake til de ofte svært trasige TN-panelene. Men det er klart, både på input lag og pixelrespons er TN raskere.

 

Når det gjelder støy har begge enhetene jeg har hatt ikke hatt noe nevneverdig av det. Slår jeg av maskinen (som for øvrig er vannkjølt og relativt stillegående) og legger øret inntil toppen av skjermen, kan jeg høre en svak summing. Men denne er så lav at den er umulig å høre når jeg sitter i vanlig posisjon ca en halv meter fra skjermen.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

En grunnregel er: Les alle spesifikasjoner, og så drit i dem. DEt er brae en konkuranse mellom produsentene om å overdrive mest mulig. 16ms input-lag er bedre enn veldig mange TN skjermer er i dag, og så vidt jeg husker raskere enn l204wt.

 

16ms etterslep er også meget lavt og kan sannsynligvis ikke merkes med mindre du sitter med kamera som har lukekrtid på 1/3000 e.l.

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjøpt en HP LP2475W og er nå meget fornøyd med den. Den er behagelig å se på samt CSS/COD5 etc fungere meget bra så lenge man har høy fps. Jeg har 24" TN panel på jobben som jeg ikke liker (hodepine) og valgte derfor S-IPS panel nok en gang som jeg har gode erfaringer ifra tidligere (20" Dell S-IPS)

Lenke til kommentar
Noen som har erfaringer med BenQ G2400WD?

 

Har en grei Dell 24" som kommer til å leve videre som skjerm for bilderedigering osv.. trenger primært en spill-skjerm, og hørt at BenQ skal være ganske responsiv og egnet til det.. :hmm:

Du spør om forumets antageligvis mest omdiskuterte skjerm. Den regnes som noe av det beste i forhold til prisen.

Lenke til kommentar
Du spør om forumets antageligvis mest omdiskuterte skjerm. Den regnes som noe av det beste i forhold til prisen.

Takk :)

 

Hadde gjort et søk før uten treff, men sikkert fingertrøbbel for nå fant jeg denne tråden. Blir nok en slik en ja :)

Endret av pax1
Lenke til kommentar

Skal vi se, må få svart på alt dette her...

 

Flimzes: "16ms input-lag er bedre enn veldig mange TN skjermer er i dag, og så vidt jeg husker raskere enn l204wt."

TN-skjermer skal ikke ha input-lag, og L204WT hevdes å ha "5ms refresh", altså én tredjedels frame etterslep omtrent. Om det er sant eller ikke, tja...

Pluss det viktige poenget at input lag og etterslep er to forskjellige ting. Input lag kan ha ganske mye å si på reaksjons-spill, f.eks. Guitar Hero eller slåssespill, der timinga blir helt feil hvis bildet ligger en frame eller to etter. Ikke det at jeg faktisk spiller sånne, da.

 

Flimzes: "16ms etterslep er også meget lavt og kan sannsynligvis ikke merkes med mindre du sitter med kamera som har lukekrtid på 1/3000 e.l."

Jeg greier fint å merke *5* ms etterslep på den jeg har nå, faktisk. (Vel, angivelig 5.) Jeg skylder på flere år som kinomaskinist og speedrunner. Og lukkertiden ville vært 1/62,5s, bare for å pirke...

 

pax1: "Noen som har erfaringer med BenQ G2400WD?"

Hm, jeg så litt på den, og til TN så så den bra ut. Og billig. Men det som var galt med den er det som er galt med den jeg har nå, og det er helst sånt jeg vil unngå. Dårlig svartnivå, spesielt. Jeg vil mye heller ha noe *nytt* galt, heh.

 

 

Jaja, tid for nok en oppsummering, og nå med priser i pund, der én pund er nokså nøyaktig 10 kroner for tida, bare så dere vet det.

Jeg nooba meg visst litt på prisen på den W2600HPen, trodde det var £150 mindre enn det faktisk var, så den ser nokså ut som den er utenfor min prisklasse.

 

LG W2600HP-BF: £500, S-IPS, god på farge, svartnivå, lag (relativt), størrelse, men uheldig med pris (merk at W2600H-PF ikke er det samme, tydeligvis)

Dell 2709W: £400, S-PVA, god på farger, svartnivå og størrelse, lusen på input lag (47ms? 3 frames!?) (merk også: er en demovare på eBay som kanskje kan være billig, er på £130 med 2 dager igjen)

Hyundai W241D: £400, S-PVA, god på farge og svartnivå, dårlig på input lag (30ms) og teit blank plast

HP LP2475W: £380, S-IPS, god på farge, dårlig på input lag (11-54ms)

Samsung T260: £270, TN, god på pris, størrelse, input-lag, og svartnivå visstnok, men dårlig på farge, innsynsvinkel, og har også teit plast (Hva var galt med matt grå? Ungdommen nå til dags, altså...)

BenQ G2400WD: £200, TN, god på pris, input-lag, men dårlig på farge, innsynsvinkel og svartnivå (grrr)

 

Så, altså...

Jeg tror nok LGen er utenfor min prisklasse, rett og slett. Jeg kan godt se for meg at den er mye bedre enn alternativene, men i kroner og øre (vel, pund og pence) så kan jeg egentlig ikke helt gå fullt så langt.

Så, i neste prisklasse, ser Dell sånn noenlunde best ut. Greit nok, veldig dårlig input lag, men ikke *mye* dårligere enn resten, pluss at det er snakk om tre ekstra tommer over HP, til omtrent samme pris. HP ville vært nest, da.

Til sist, TN-panelene. Ja, uff. (Øh, antar jeg, siden jeg ikke har prøvd noe annet...)

Der kan jeg rett og slett ikke se for meg noe som helst med dårlig svartnivå, så da måtte det blitt Samsung.

Så da er altså spørsmålet:

Enten £400 for en 27" med dårlig input lag, eller £270 for en 26" med dårlig farge og innsynsvinkel.

Hm...

Jeg har aldri hatt noe erfaring med input lag før, så jeg vet ikke helt hvor ille det er. Sånn generelt så har jeg ganske dårlig reaksjonsevne uansett, men tja...

I mitt tidligere yrke som kinomaskinist, så har jeg god erfaring med at; ja, jeg *kan* se noe som bare er 1/20 sekund. Om det betyr at gaming blir forferdelig eller ikke, er vanskelig å si. På den andre siden så hadde det vært kjekt med bedre farger...

Uansett, både T260 og 2709W har det jeg egentlig vil ha; stor fin skjerm med godt svartnivå.

T260 vil være å kjøre det ganske safe; den er akkurat lik den jeg har, bare større og bedre. 2709W, derimot, er litt mer gambling; den er teknisk mye mer imponerende, men hvis det viser seg at jeg er allergisk mot input lag så hjelper ikke det så veldig mye.

Åja, også koster Samsungen en tusenlapp mindre. (Vel, hundrelapp i pund.)

Men jo, jevnt over vil jeg heller ha 2709Wen enn Samsungen. Den har ingen problemer med innsynsvinkel, fargene burde være gode, og forhåpentligvis merker jeg ingenting til lagging. Og viktigst av alt, så får ingen dustete designer en eneste krone (10p) av mitt dyrebare studielån. Så dét så. ("Jammen blank rød er tøft, annerledes og trendy!" sier de, men ikke jeg!)

Jeg får by en billig penge på den demovaren, og hvis den tar helt av så får jeg bare revurdere litt senere.

 

*EDIT*

Jeg har ikke researcha TN-paneler så veldig, siden, vel, de suger sikkert. Så T260en var egentlig bare første jeg kom over, sånn halvveis.

 

Antakeligvis går jeg vel *litt* utover de 2-3000kr og 24"-26" jeg sa helt i begynnelsen.

Men skal det være så skal det være!

Endret av goggen240
Lenke til kommentar

http://www.google.co.uk/products?hl=en&amp...w&scoring=p

 

Har ikke gjort noe mer enn å google etter det. Også er det sikkert noe på eBay også.

Men OBS med store bokstaver: Noe av det er så scamming at det rett og slett er morsomt.

"Heh, jo, jeg vil *gjerne* kjøpe skjerm av deg for 40% mindre enn noen andre i hele verden og gratis porto og betale med Western Union Money Transfer..."

 

Men nå er jo det sørgelige at Norge har den kjekke tollgrensa, som betyr at når dette produktet koster 32% mindre, så ender den plutselig opp med å koste 24% ekstra, og der forsvant mesteparten ja...

Åja, og britene oppgir ikke moms ganske ofte. Men den er mye mindre enn i Norge uansett.

 

Er jo rimelig skeptisk til å eBaye 2709W til mindre enn det man kan finne på Google, men er jo lov å prøve.

Endret av goggen240
Lenke til kommentar

Bumpedibump.

 

Først; vil helst ha mindre enn mer input-lag. Men på TN-paneler er input-lag ubetydelig.

 

Og så:

 

Vant nettopp en pent brukt W2600HP til rett under 3000 kroner.

Tysk eBay über alles!

 

Jeg skal nok komme med min mening om den så snart jeg får den, og/eller de nigeriansk-tyske scam-artistene stikker avsted med pengene mine.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...