Gå til innhold

Nettproblemer - Netcom/Sony Ericsson

Anbefalte innlegg

Jeg trodde noe var galt med min mobil. Gikk til en lokal mobilbutikk i går kveld. Fikk høre at to andre hadde klaget samme dag på akkurat det samme. Begge hadde Sony Ericsson mobiler.

Problemet:

Dekning hadde vært ustabil i to dager. Den kunne plutselig gå ned til en eller to stabler. Normalt er den på 4 av 5. Jeg har en SE K800i (kjøpt da den kom til Norge), som er satt til bare GSM, ikke 3G.

Jeg la SIM kortet først i en Ericsson T65 og deretter en SE K600i. Begge så ut til å fungere helt greit.

Så prøvde jeg min K800i igjen enda senere på kvelden. Det så ut til å fungere. I dag har den hatt 5 stabler, men den blå trekanten over stablene var lyseblå med en mørkere blå kant rundt. Og da jeg prøvde å ringe til den fra en annen telefon, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne motta telefon nå. En kort stund etterpå fikk jeg melding fra nettverket om at noen hadde prøvd å ringe meg. Da satte jeg på 3G, og siden har den sett ut til å fungere - inkludert at samtaler har gått fram.

Så jeg lurer fælt på hva som foregår. Noen som har noe fornuftig å bemerke om hva som foregår?

Min telefon er jo gammel, så den kan jo ha begynt å ta kvelden. På den annen side hadde vi et kraftig snøfall her lokalt på mandag. Jeg ringte til Netcom, og de hadde ikke oppdatert senderne i området i den perioden. Min operatør (Chess) innrømmer ingen problemer heller.

Noen forslag? Teoretiseringer? Ville gjetninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har prøvd samme SIM kort i flere mobiler, det funker greit i andre mobiler. Jeg har ikke noe annet aktivt SIM-kort å prøve for øyeblikket. Så langt har også 3G vært stabilt.

Liker ikke å bruke 3G pga gammelt og slitent batteri, men bedre å kunne motta samtaler...

Men kan et SIM-kort være ustabilt på den måten jeg har beskrevet?

Lenke til kommentar

Det vil forhindre at telefonen driver aktivt og søker etter samtaler på GPRS-delen av nettet. Der vil den ikke finne en dritt da det ikke er noen operatører i Norge som tilbyr samtaler i GPRS-nettet. Derimot oppstår det en konflikt mellom operatør og telefon som gjør at samtaler og sms ikke vil komme inn til telefonen før telefonen er oppdatert på nettet igjen. Måten den oppdaterer seg på nettet igjen er ved utgående samtale/sms, søke nett igjen eller skru av og på telefonen. Alt dette vil bli bedre om du skrur av aktivt søk i GPRS-nettet. Vil ikke skje noe negativt i forhold til ditt bruk. Om du skal bruke data-tjeneste (f.eks MMS-tjeneste) til telefonen så vil GPRS midlertidig skru seg på igjen, men skrur seg av kort tid etter at du har avsluttet data-overføringen.

Lenke til kommentar

Så den settingen kan ha vært ansvarlig? Jeg har lurt på om telefonen er fukt skadet, eller om det er noe rart med nett eller operatør.

Vel, prøver dette og ser om det hjelper. Og skal huske det om jeg skifter telefon. Takk.

Edit: Nå forsvant forresten den blå trekanten over stablene fullstendig.

Edit 2: Flodec, jeg lurer på om jeg har hatt to problemer? Det første var dekningen som falt inn og ut, og deretter den konflikten du snakket om?

Endret av mymistake
Lenke til kommentar
Edit: Nå forsvant forresten den blå trekanten over stablene fullstendig.

Den indikterer GPRS-dekning. Så den skal forsvinne når du deaktiverer den :)

Edit 2: Flodec, jeg lurer på om jeg har hatt to problemer? Det første var dekningen som falt inn og ut, og deretter den konflikten du snakket om?

Varierende streker på nettindikatoren kan ha flere årsaker. Kan f.eks være at nærmeste sender til operatøren din er nede eller du har kontakt med en sender som ligger lengre vekke, Murbygning, dårlig dekning i område, osv osv. Så lenge den ikke ligger konstant på 0-1 streker og du er plaget med intet nett og samtaler som bryter, så ville ikke jeg bekymret meg så mye. Kan jo selvsagt være at du har noe feil med telefonen din, men ville ha sett det litt an.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Takk, Flodec.

Jeg beholder telefonen, og har med reserve en tid framover.

Telefonen lå stort sett på fast plass mens dette pågikk hvor normal dekning er kjent, så det høres mer ut som en sender med problemer eller problematisk telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...