Gå til innhold

Lyst til å lære å spille gitar, eit par kjappe spørsmål.

albions

Anbefalte innlegg

Da eg satt å hørte på Porcupine Tree her om dagen slo det meg at det hadde vert kult å kunne spille litt gitar selv. Har sett litt rundt om på forumet og ser at det er mange som anbefaler å starte med ein akustisk gitar. Så da blir spørsmål nummer 1: Er dette ein passende gitar å starte med?

Har studert ein del nybegynner filmer rundt om på nettet og har lært meg følgende regel. Easter Bunny Gets Drunk After Easter..... Hadde vist noe med noter å gjøre E, B, G, D, A, E. Men det eg ikkje forstår heilt er heile og halve noter. Så da kommer spørsmål nummer 2: Er det lettere å få forståelsen av dette når man sitter med selve gitaren i fanget?.

Endret av albions
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stålstrenger krever litt mer jernvilje siden de biter litt mer i fingertuppene enn nylon, og gripebrettet er en del smalere. Det er altså kanskje lettere å starte på "klassisk" (nylonstrenger), spørsmålet er om det virkelig trenger å være lett. Stikk innom en musikkhandel hvis du har muligheten, der kan du prøve instrumenter og snakke med personalet. Tipper de fleste nybegynnergitarer er gode nok i massevis, begrensningene ligger hos musikeren. For oss HW-nerder er det kanskje lett å handle musikkinstrumenter på samme måte som vi handler skjermkort, men det er umulig å teste, anmelde og si noe objektivt om et instrument slik man kan gjøre med et kretskort.

Deretter er det lurt å kjøpe en begynnerbok. Lillebjørns gitarbok har lært hele Norge å klimpre, og funker fremdeles fett. Fordelen med en bok fremfor å sitte på nett og klikke seg mellom tutorials er at du lærer etter en mer helhetlig progresjon i motsetning til å måtte stake ut veien selv, noe som kan være demotiverende når du møter veggen. Dessuten går du glipp av en del grunnleggende men kjedelige ting som du kommer til å savne.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Stålstrenger krever litt mer jernvilje siden de biter litt mer i fingertuppene enn nylon, og gripebrettet er en del smalere. Det er altså kanskje lettere å starte på "klassisk" (nylonstrenger), spørsmålet er om det virkelig trenger å være lett. Stikk innom en musikkhandel hvis du har muligheten, der kan du prøve instrumenter og snakke med personalet. Tipper de fleste nybegynnergitarer er gode nok i massevis, begrensningene ligger hos musikeren. For oss HW-nerder er det kanskje lett å handle musikkinstrumenter på samme måte som vi handler skjermkort, men det er umulig å teste, anmelde og si noe objektivt om et instrument slik man kan gjøre med et kretskort.

Deretter er det lurt å kjøpe en begynnerbok. Lillebjørns gitarbok har lært hele Norge å klimpre, og funker fremdeles fett. Fordelen med en bok fremfor å sitte på nett og klikke seg mellom tutorials er at du lærer etter en mer helhetlig progresjon i motsetning til å måtte stake ut veien selv, noe som kan være demotiverende når du møter veggen. Dessuten går du glipp av en del grunnleggende men kjedelige ting som du kommer til å savne.

Nå er det ikkje så nøye om det er ein gitar med fin lyd egentlig, den kommer vell sansynlig vis til å bli byttet ut når eg begynner å få dreisen på det. Det var denne boka du refererte til sant ? Når det gjelder fingertuppene så begynner de å bli litt herdet siden eg er elektrikker og ofte bruker dem til å tvinne ender på kabler osv. Vet ikkje om det er samenlignbart men :p

Endret av albions
Lenke til kommentar

Fra en som nesten begynte å lære seg å spille gitar med "Benighted", kan jeg si at akustisk og Opeth er et ypperlig sted å starte. Det er greit å ha litt god musikk som motivasjon når man skal trene opp fingrene til å treffe de satans strengene.

Jeg begynte vel egentlig med noen enkle tre-strengers øvelser, typisk variasjoner av E og G akkordene, men gikk fort over til å begynne å lære meg "Benighted", og har hatt rimelig bra progresjon siden det.

Men det viktigste er at du finner en gitar du liker å spille på, og da må du nesten ut i butikken for å prøve.

Lenke til kommentar
Fra en som nesten begynte å lære seg å spille gitar med "Benighted", kan jeg si at akustisk og Opeth er et ypperlig sted å starte. Det er greit å ha litt god musikk som motivasjon når man skal trene opp fingrene til å treffe de satans strengene.

Jeg begynte vel egentlig med noen enkle tre-strengers øvelser, typisk variasjoner av E og G akkordene, men gikk fort over til å begynne å lære meg "Benighted", og har hatt rimelig bra progresjon siden det.

Men det viktigste er at du finner en gitar du liker å spille på, og da må du nesten ut i butikken for å prøve.

Ah, nice. Opeth er fantastisk, det er faktisk ein bonus sang på den siste skiva som hørest ganske lett ut den standiga resan heter den. Hørt om porcupine tree. Noen av de rolige sangene som er lette å begynne med ?

Lenke til kommentar

Den ständiga resan høres ikke så alt for vanskelig ut å spille, men jeg vil anbefale deg å begynne med noe sånt som Windowpane. Den første delen er ufattelig enkel, men den andre krever at du klarer å strekke fingrene ganske bra. Bare for at du skal klare å treffe strengene til å begynne med, uten at du trenger å flytte begge hender overalt samtidig.

Jeg har ikke prøvd meg så mye på Porcupine Tree, men Trains er ikke så alt for vanskelig.

Edit: Og Dream Theaters Finally Free (den siste) fra Scenes from a Memory er en du kan prøve deg på uten at du trenger alt for mye erfaring.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

jeg begynte selv men en nylongitar for å se om jeg var motivert nok til å spille. jeg brukte denne, denne og om jeg kjeder meg nok prøver jeg meg på denne.

spill gitar 1 og 2 gir deg det grunnleggende innen grep, komping, litt ballader, blues, klassisk, jazz, improvisasjon, viser, rock, noter og fingerspill. dette gir deg et meget godt grunnlag for å spille

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...