Gå til innhold

Par spørsmål ift. kosthold/tilskudd


Anbefalte innlegg

Proteinbar vs. f.eks. en banan som mellommåltid

Er det no stor forskjell på å ta en proteinbar (f.eks. Swebar) mot f.eks. en banan som mellommåltid? En kollega som driver aktivt med kroppsbygging sier det er like greit å bare ta seg en banan. Proteinbar tar han bare innimellom.

 

Merker at jeg får litt mer kviser når jeg spiser mye proteinbarer. Andre som opplever det?

 

 

Hvor mye er for mye c-vitamin?

Jeg tar 1000mg c-vitamin (Friggs brusetablett) hver dag kl. 2 på jobb og når jeg kommer hjem tar jeg multivitamin som inneholder 75mg c-vitamin. Men jeg har lest at det ikke gjør noe å ta enda mer. F.eks. 1000mg på dagen, multivitamin etter jobb og 1000mg igjen på kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke tatt en proteinbar alene som mellommåltid, heller ved siden av et proteinfattig måltid. En banan inneholder ikke mye protein btw, det virker i alle fall ikke logisk. Om du skulle valgt av de to ville jeg tatt en proteinbar, men som sagt, et større måltid hvor du får en porsjon protein, karbo og fett er alltid det beste.

 

Det går ikke an å ta for mye C-vitamin, ettersom det som blir til overs kommer ut som urin. Det samme gjelder vitamin B, for begge disse to er vannløselige. Pass heller på å ikke ta for mye av de fettløselige vitaminene A, D, E og K. (ADEK)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spm nr 1:

 

Om du prøver å bygge muskler, hold deg til protein. Du skal ha minst 1-2gram protein per lbs kroppsvekt (pounds).

 

Om du prøver å gå ned i vekt/slanke deg, hold deg til frukt. Banan er bra som post-workout måltid, men ikke spis banan til hvert mellommåltid. Fett er ikke grunnen til overvekt i norge, raske karbohydrater og sukker er det. Epler (f.eks) er bra som mellommåltid.

 

 

Spm 2:

Sier som personen over meg. Så lenge du ikke er som meg (som får magepine av for mye C-vitamin) så er det ingenting som er for mye. Tåler magen din det, så er det ikke noe i veien for at kroppen ikke skal tåle det.

Endret av Delmonte
Lenke til kommentar

Takk for svarene!

 

Delmonte: 1-2 gram protein per lbs høres litt mye ut. De fleste steder jeg har lest skriver 1-2 gram per KG. Regner jeg med min egen kroppsvekt utgjør det en forskjell på 212 gram.

 

Syns uansett jeg får mye kviser når jeg spiser proteinbarer, så når jeg er ferdig med den kartongen jeg har kjøpt så holder jeg meg til shaker, tunfisk, kylling o.l.

 

 

War: Spiser SweBar Lakris. Skal vel egentlig opp i vekt. Dvs. i muskelmasse.

Lenke til kommentar

Da vil en *gainer gjøre susen.

 

Da får du protein og karbs i en shake. Teoretisk sett kan man da spsis som man gjorde før og ta en shake mellom måltidene 2-3 ganger for å danne et kcal overskudd.

 

Alternativet er å ikke ha mellommåltider, men spise mer karbohydrat i selve måltidene. Spesiellt i måltidene etter trening.

 

*Link

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...