HaLV Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg må gjøre noen fagvalg, begynner på vg2 til neste år og vi har fått utrolig mange valg å gjøre. Jeg synes det er veldig vanskelig å skjønne noe av dette, vi har tydeligvis valg mellom to programfag. "Realfag" og "Språk, samfunnsfag og økonomi" Hva er forskjellen på disse? Jeg har tenkt å ta realfag, og da har vi mange fag å velge mellom. Er veldig usikker på hvilken mattematikk jeg skal velge. Og så må jeg velge to realfag til blandt disse: Biologi, kjemi og/eller fysikk. Synes de høres vanskelig ut alle sammen men hvilke er de enkleste fagene? Har lyst på realfagskompetanse, hva er den enkleste måten å få full realfagskompetanse på? Hva går jeg glipp av hvis jeg ikke tar det? Kan man få realfagskompetanse uten R-matte? Er R-matte så utrolig vanskelig som folk sier? Hva taper jeg på å ikke ta R-matte? Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Det var mange spørsmål! Forskjellen på Realfag og Språk, samfunnsfag og økonomi synes jeg sier seg selv. Realfag er ofte de hardeste fagene som du nevner nedenfor. De som krever mer forståelse. De andre er jo da språkfag, historie og filosofi, økonomiske fag og rettslære b.la. I disse fagene kan du i stor grad lese deg til en god karakter. Jeg går ut i fra at du har T-matte i år. Da er jo spørsmålet hvordan du synes det går? Jeg har R1 i år selv, og jobber MYE med matten, men synes jeg får det til. Jobber hver dag, også i helgene. Jeg sier ikke at det er nødvendig, men tenk over hvor mye tid du er villig til å bruke. S1 er mye repetisjon fra 1T, så har du T, skal ikke S være noe problem. Jeg vil ikke si at R-matte er utrolig vanskelig, men det er ikke noe "barneskirenn" heller da. Av de realfagene du nevner tror jeg ihvertfall at biologi er enklere enn de to andre. Etter det er jeg litt mer usikker. Jeg vile tippet at kjemi er lettere enn fysikk, men i og med at jeg ikke har fysikk, bare kjemi kan jeg ikke si det med sikkerhet. Dette er nok i tillegg forskjellig fra person til person. Jeg kjenner personer som mener det motsatte. I og med at S1 også regnes som et realfag vil jeg tro at du kan få realfagskompetanse uten å velge R1, men er ikke sikker på dette. (Ingen voldelig arrestasjon om dette er feil, vær så snill ) Ellers vil jeg igjen råde deg til å ta opp dette med rådgiver ved skolen din. Du skal ha anledning til å spørre ham/henne og hun vet nok svarene skal du se. Lykke til med fagvalgene Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Mine erfaringer med hva du eventuelt møter høyere opp i systemet, tilsier at du skal ta R1 hvis du ikke har en spesielt god grunn til å ikke gjøre det. Har en kompis som sier: "Hvorfor i helvete skal man ta S-matte nå om dagen, når man har sjansen til å ta R-matte?" Jeg er enig. Om du har sjansen og kapasitet, ta R1. Hvis ikke spesialiserer du deg heller inn mot noe annet. Lenke til kommentar
kendo Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Når det angår matte bør du vel tenke over hva du har tenkt å studere etter videregående. De studiene som krever kun R1 matte kan du og ha S1 og S2 som da tilsvarer R1. Skal du studere ting som fysikk og slik tror jeg det er best med R1 + R2 matte. Du bør vel titte litt på det. Selv valgte jeg R1, men droppet ut og tok S1 i stedet. Du må være forberedt på å jobbe en del i R matte. Det samme går for S, men det er ikke like vanskelig. Hvisdu har T nå og velger S kan alt føles så lett at du slutter å jobbe med matte, og alt går skeis når ting blir vanskeligere. Men faktsik det å ha R matte for så å bytte over til S matte viste seg å være en god fordel. Klarte S1 matten ganske lett (utenom sannsynlighet). Når det gjelder hva som er lettets av biologi, kjemi og fysikk så er biologi klart lettest. Et fag man i teorien kan lese seg til en god karakter, i motsetning til de andre. Men å skrive rapporter og slikt er litt stress. Hadde alle tre fagene i Vg2, og det faget eg gjorde det dårligst i var fysikk. Hører at det er mange som sier at kjemi er det vanskeligste, men jeg mener at det er fysikk. Har ikke fysikk nå i Vg 3, kun kjemi og biologi, og må si at kjemien faktsik ikke er så altfor vanskelig i Vg3. Ikke noe avansert matte i kjemi. I tillegg vil jeg si at det er mulig å både biologi, kjemi, fysikk og matte, i tilfelle du ikke er klar over det. Ett av disse fagene gjelder da som et X-fag. Regner da med at dere fortsatt skal velge et sånt X-fag siden time antallet ikke går opp når du velger S eller R matte. Men da får du ikke en blokkdag fri Lenke til kommentar
Davidhg Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Går selv realfagslinja, har altså matte r, fysikk, kjemi og biologi. Biologi er det enkleste.. det er det samme som naturfag så og si, bare at man går litt mer i dybden på ting.. Her er det bare å pugge, og du har en god karakter. Kjemi er lettere enn fysikk Fysikk 1 og matte R1 henger noe sammen, men her må det øves om du ikke behersker matte så bra.. Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Mine erfaringer med hva du eventuelt møter høyere opp i systemet, tilsier at du skal ta R1 hvis du ikke har en spesielt god grunn til å ikke gjøre det.Har en kompis som sier: "Hvorfor i helvete skal man ta S-matte nå om dagen, når man har sjansen til å ta R-matte?" R-matte er veldig mye vanskeligere enn S-matte. R er på en måte neste skritt fra T, men det er et veeeldig stort skritt. En kompis av meg fikk 6 i T-matte i første klasse og 2 i R-matte. (kan skyldes dårlig jobbing, men uansett). Min erfaring med S-matte er at det er mer enn vanskelig nok for gjennomsnittlige elever hvis du vil få en brukbar karakter. Skal du få god karakter i R-matte må du enten være veldig godt anlagt for matte eller jobbe ræva av deg. Sånn er det iallefall på min skole, mulig det er lettere på skoler med litt lavere snitt. Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Sier ikke at det er et enkelt valg, men hvis man først skal ha matte, hvorfor ikke gå inn for å prøve å lære seg det skikkelig? Hva biologi gjelder, så undervurderer folk det. Altså, man velger jo fag etter hva man ønsker å studere videre, og slenger kanskje på et fag for å få litt poeng i sekken. Det som er skremmende er at en såpass stor del velger biologi som dette "slappe-av-faget". Da jeg gikk på VGS var det kun én - ja, kun én - person som hadde 3MX sammen med 3BI (jeg hadde ikke 3BI). Hvis man har planer om å bevege seg litt videre inn i biologiens verden, er matematikk det lureste du kan ta. Folk sliter både med kjemi og biologi på nivået etter videregående fordi de ikke tok 3MX på videregående. Jeg står fortsatt på mitt, uansett vanskelighetsgrad på matematikken i VGS nå til dags. Skal man først ha et realfag i tillegg til matematikk, er det ingen vei utenom R hvis man planlegger å ta realfagene noenlunde seriøst. Matematikken kommer du ikke utenom, uansett. Og, selv om kjemi og spesielt biologi er veldig enkelt matematisk sett på VGS, vil dere takke dere selv senere hvis dere skal studere noe realfagsrelatert. Hvis du ikke skal innom realfag, ta det likevel, så kan du imponere samfunnsviterne med å forklare dem hvorfor de ikke er deriverbare. Lenke til kommentar
kendo Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Kommer jo veldig an på deg som person om hvordan man klarer seg i matematikken. Enkelte personer har nok motivasjon og disiplin til å jobbe mye med et fag, mens andre har det ikke. I tillegg bør man og tenke på snittet. Da jeg tok R1 i Vg2, lå jeg på en 2'er til jul, og byttet da til S1 hvor jeg fikk 4, og i år muligens en femmer i S2. Å få 2 i R1 og slite seg gjennom R2 og ende opp med en 2er der, og det hjelper ikke bra på snittet. Det at du tjener på å ha R matte hvis du skal studere realfag er vel sant, men tror ikke det skal være så forferdelig bekymret om man har S matte. Kunnskapsløftet har jo økt nivået på matten på videregående en god del, og R matten er vel over MX matten i nivå vil jeg anta, og tror S matte er vel over MY (eller hva man kalte det), og skulle vel hvertfall funke greit for biologi (men finnes no mange forskjellige retninger innenfor biologi som sikkert krever forskjellige typer matematikk) og muligens og kjemi. Litt irriterende at vi som nå går på Vg3 skal være prøvekaniner for det nye systemet :S Men vil og anbefale R matte om du føler for det. Går det skeis kan du alltids bytte fra R1 til S1 før en eller annen frist i januar. Tjener mye på det du lærte i R1 matten når du går over til S1. Du har rett i det at folk undervurderer biologi alt for mye. Har folk i min klasse som tydligvis tok det for å få en lettjent god karakter og litt ekstra poeng, men som nå ender opp med 2 og 3. For såvidt gjelder det bare noen få da, men det ligger ikke mange oppe i toppen av karakterlista som burde vært tilfelle hvis det var like lett som mange vil ha det til. Det er fremdeles lettere enn kjemi og fysikk mener nå eg, men du må kunne gidde å sette deg ned og lese, og det å ha en interesse for faget hjelper kollosalt, ellers vil du kjede deg i hjel. I tillegg være flittig med å skrive rapporter, ellers hoper alt seg opp. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Det at du tjener på å ha R matte hvis du skal studere realfag er vel sant, men tror ikke det skal være så forferdelig bekymret om man har S matte. Vel, hjelper jo ikke en døyt å ha S-matte hvis man ønsker å studere realfag, og de fleste realfagsstudiene krever R-matte, uansett hvor god man er i matte. I mange realfagsstudier er R-matte et krav, og da hjelper ikke S-matten deg særlig langt... Hvis du er usikker på hva du vil studere, og vet at du kan vurdere realfaglige retninger (som ingeniør f.eks), så velger du R-matte, så slipper du å ta det opp igjen senere. Javel, så får du kanskje dårligere karakterer enn i S, men husk at R2 gir deg et realfagspoeng, og R1 gir deg 0,5. Det er selvfølgelig en del arbeid med R-matte, men det er ikke umulig. Når jeg hører om folk som hadde 6 i T-matte og så får 2 i R1 tenker jeg at de enten må ha hatt noen enormt inkompetente lærere, eller så må de ha vært noen late idioter. Takler du T-matten skal du takle R-matten bare du bruker tid på det. Jeg gikk selv fra 1MY (som er lettere enn T-matten) til R1 etter noen års pause, og fikk 6 i begge. Jeg er ikke noe mattegeni, men trives med faget, og har god selvdisiplin, og greide meg derfor fint, og synes at vanskelighetsgraden på R-matten er ganske oppskrytt. Det blir hva du gjør det til, og man må bare huske at matte er et fag man må bruke tid på å forstå... Lenke til kommentar
kendo Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Sant at alle realfag krever R matte, men det er kun hvis du har tenkt å bli en form for sivilingeninør som krever at du har R1 + R2 matte. Resten av realfagene (i hvertfall de aller fleste) som er innenfor biologi, kjemi og medisin krever kun R1 matte, og S1 + S2 tilsvarer R1 matte. Og man får og studiepoeng for S matte. 0,5 for S1 og S2 (men R2 gir det 1 poeng). Hvis du har tenkt å studere fysikk og bli ingeniør er du nødt til å ha R matte, men du kan klare deg med S matte for de andre reaflfagene (i hvertfall de fleste). Alle disse kravene fant jeg fra NTNU. Endret 5. mars 2009 av kendo Lenke til kommentar
Frexxia Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Mine erfaringer med hva du eventuelt møter høyere opp i systemet, tilsier at du skal ta R1 hvis du ikke har en spesielt god grunn til å ikke gjøre det.Har en kompis som sier: "Hvorfor i helvete skal man ta S-matte nå om dagen, når man har sjansen til å ta R-matte?" R-matte er veldig mye vanskeligere enn S-matte. R er på en måte neste skritt fra T, men det er et veeeldig stort skritt. En kompis av meg fikk 6 i T-matte i første klasse og 2 i R-matte. (kan skyldes dårlig jobbing, men uansett). Min erfaring med S-matte er at det er mer enn vanskelig nok for gjennomsnittlige elever hvis du vil få en brukbar karakter. Skal du få god karakter i R-matte må du enten være veldig godt anlagt for matte eller jobbe ræva av deg. Sånn er det iallefall på min skole, mulig det er lettere på skoler med litt lavere snitt. Hvordan R-matte er i forhold til S-matte vet jeg ikke, men jeg vil ikke si at R er et veldig stort skritt fra T. Dersom noen får 6 i T og 2 i R er det nok dårlig jobbing som er grunnen. Personlig (jeg går i 3. og har matte, fysikk og kjemi) synes jeg at steget var større fra ungdomsskole til T enn fra T til R. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Det at du tjener på å ha R matte hvis du skal studere realfag er vel sant, men tror ikke det skal være så forferdelig bekymret om man har S matte. Det er selvfølgelig en del arbeid med R-matte, men det er ikke umulig. Når jeg hører om folk som hadde 6 i T-matte og så får 2 i R1 tenker jeg at de enten må ha hatt noen enormt inkompetente lærere, eller så må de ha vært noen late idioter. Takler du T-matten skal du takle R-matten bare du bruker tid på det. Jeg gikk selv fra 1MY (som er lettere enn T-matten) til R1 etter noen års pause, og fikk 6 i begge. Jeg er ikke noe mattegeni, men trives med faget, og har god selvdisiplin, og greide meg derfor fint, og synes at vanskelighetsgraden på R-matten er ganske oppskrytt. Det blir hva du gjør det til, og man må bare huske at matte er et fag man må bruke tid på å forstå... Enig her. Matematikk er stort sett bare et språk, som tar litt tid å lære seg. Det viktigste tror jeg er å følge med fra begynnelsen, slik at man får med seg det grunnleggende. Matematikk er et fag som bygger på det en har lært tidligere, og har man hull i kunnskapen faller man fort fra. Selv hadde jeg ikke regnet matematikk på nesten fire år før jeg begynte med tilsvarende R1/R2, og var litt bekymret før starten. Derfor sørget jeg for å få med meg alle timene til å begynne med, slik at jeg hadde et godt grunnlag. Nå som jeg har kommet inn i det er det mye enklere å forstå nye ting. Min mening er i alle fall at matematikk er et litt tungstartet fag, men som ikke krever eksepsjonelt mye mer enn bare å få med seg forelesinger/øvingstimer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå