Gå til innhold

Kommentar: Linux: Et potensielt spillmarked?

Anbefalte innlegg

Nei tallet er ikke langt høyere. Linux ligger på mellom ca 1 og ca 3% de fleste nøytrale steder, så har man selvfølgelig unøytrale steder som HW.no hvor de har over 20% men disse kan man ikke se på. Noen millioner netbooks endrer ikke på dette. Og å påstå at de ligger på 10% er bare tull. Hvordan er det f.eks. mulig om Windows har ca 90% og Linux har ca 10%?
Efikkan sitt estimat er noe høyt, men du glemmer at verden består av mange flere enn vestlige, og net-hits er en usikker målemetode. Hw.no tallet du refererer til er leserunderøkelse, og ikke ment å være nøytralt. Det sier derimot en del om engasjement.

Det som derimot er bekreftet er at omlag hver tredje net-bok i verden har GNU/Linux. Elleve millinoer unike maskiner har Fedora, og Fedora er bare en av mange GNU/Linux distribusjoner som er vel så populære, Dette til tross for alle hindringene som ligger der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På første side i artikkelen henvises det til en brukerundersøkelse Gamer.no gjorde, der brorparten mente at de faktisk ville gå over til Linux som primært OS dersom det fikk like god spillstøtte som Windows.

Men vi må selvsagt huske hvilket perspektiv dette sees ut ifra. Brukerne av Tek.no-nettverket ligger sannsynligvis jevnt over "gjennomsnittsbrukeren" av PC i samfunnet. Og nevnte gjennomsnittsbrukere (og dem som bruker maskinen enda mindre enn dette igjen) vil neppe være veldig happy for å gå over til en helt annen plattform som tidvis kan være ganske annerledes å bruke enn det man er vant med. Dog, om min egen PC-bruk kun omfattet surfing, skriving, musikk og film, hadde jeg allerede vært Linux-bruker med mange år på baken nå.

At "PC-entusiastene" som er særdeles opptatt av spillstøtte ville utgjort merkbare markedsandelr i Linux sin favør dersom dette utbedret spillstøtten sin, er jeg ikke i tvil om, men brukerundersøkelsen til Gamer.no gjenspeiler ikke dette på en realistisk måte.

Det jeg forøvrig frykter dersom Linux får bredere spillstøtte, blir at utvalget blir splittet omtrent som på konsollbasis per i dag. Veldig mange spill utgis f.eks. kun på Wii, eller på Xbox eller PS3, eller kanskje Xbox og PS3, men ikke Wii. Er man ihuga spillfanatiker må man derfor ha alle tre konsollene for å kunne få tilgang på det beste utvalget. Jeg selv ble frelst av Zelda - Ocarina of Time på N64, samtidig som GTA San Andreas på PS2 var helt vilt bra! Men dette er uaktuelt å kjøre på samme plattform, og det er også etterfølgerne Twilight Princess og GTA 4.

Vil det da bli slik at f.eks. EA sine spill kun blir å komme på PC, mens f.eks. Ubisoft (eller <insert annen produsent her>) sine spill kun skal kunne spilles på Linux?

Nå er det jo enkelt å få tak i gratis, lovlige Linux-distroer og kjøre dual-boot som det nevnes i artikkelen, men jeg regner med jeg ikke er den eneste som ser verdien i å kun forholde meg til ett operativsystem.

edit: nå har jeg faktisk Ubuntu på dualboot, men kun for å surfe en fysisk plass der Windows sliter med tilgangen på det trådløse nettverket. Jeg er relativt lite kjent med Linux utenom dette.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Selvfølgelig er dette Linux sitt problem. Eller rettere sagt ett av problemene Linux har. Han sier da ikke at det er Linux sin feil, men at dette holder Linux tilbake.
Nei, det er ditt problem. Prøv å la det synke inn over deg. Skjermkortdrivere var ikke Vista sitt problem, det var Microsoft, brukerne og ATI/Nvidia sitt problem. Gikk det inn nå?
Lenke til kommentar

Net-hits er kanskje en usikker målemetode, men det er likefullt den sikkreste vi har så lenge man bruker "vanlige" nettsider som alle besøker uansett om man er geek eller onkel Bob eksempler er Amazon og vg.

Det at hver tredje netbook har linux, og at det finnes elleve millioner unike Fedora maskiner har strengt tatt ikke noe å si. Om man ser på det store bildet så er dette ett piss i havet.

Er fullt klar over at det var en leserundersøkelse, det er heller ikke poenget. Jeg poengterte bare at enkelte nettsider har en høyere andel Linux-brukere enn andre pga at det er en nettside som appelerer mer til Linux-interreserte. Og at man ikke kan ta med slike nettsider i slike undersøkelser.

Lenke til kommentar
Vil det da bli slik at f.eks. EA sine spill kun blir å komme på PC, mens f.eks. Ubisoft (eller <insert annen produsent her>) sine spill kun skal kunne spilles på Linux?
Nei. Like lite som Firefox kun er for linux.
Lenke til kommentar
Kjekt å tenke på at enkelte får browseren sin til å identifisere seg som Internett Explorer for at enkelte sider skal fungere i firefox og Linux...

men men!

Får de OS'et sitt til å identifisere seg som Windows også?

Med tanke på hvor mange millioner med minibærbare med GNU/Linux som er solgt så er tallet langt høyere.

Og hvor mange av de som kjøpte minibærbar med GNU/Linux dro hjem med den og installerte WIndows XP Lite på den, mon tro?

Statistikken jeg linket til er basert på bruk av "PC" på nettet, og registrering av hvilket OS de som aksesserte ulike websider brukte. (Jeg vet ikke hvilke websider som regnes med.) Men det kan jo hende at Linux-brukere ikke bruker internett like mye som Windows- og Mac-brukere og at det er derfor de kommer så lavt ut på denne statistikken.

Jeg tar gjerne imot linker til andre undersøkelser av "OS market shares".

Lenke til kommentar
Nei, det er ditt problem. Prøv å la det synke inn over deg. Skjermkortdrivere var ikke Vista sitt problem, det var Microsoft, brukerne og ATI/Nvidia sitt problem. Gikk det inn nå?

Nei det er aldeles ikke mitt problem da jeg er storfornøyd med Windows, men du ser fortsatt ikke ut til å ta poenget.Linux har diverse hinder som må overkommes for at de skal komme ett steg videre. Og disse hindrene er faktisk problemer.

Altså er dette ett problem som Linux har.

Lenke til kommentar
Kjekt å tenke på at enkelte får browseren sin til å identifisere seg som Internett Explorer for at enkelte sider skal fungere i firefox og Linux...

men men!

Med tanke på hvor mange millioner med minibærbare med GNU/Linux som er solgt så er tallet langt høyere.

Og hvor mange av de som kjøpte minibærbar med GNU/Linux dro hjem med den og installerte WIndows XP Lite på den, mon tro?

Statistikken jeg linket til er basert på bruk av "PC" på nettet, og registrering av hvilket OS de som aksesserte ulike websider brukte. (Jeg vet ikke hvilke websider som regnes med.) Men det kan jo hende at Linux-brukere ikke bruker internett like mye som Windows- og Mac-brukere og at det er derfor de kommer så lavt ut på denne statistikken.

Og hvor mange kjøpte ikke en netbook med forhåndsinnstallert Windows og installerte Linux på den etterpå? De fleste Linux-brukere med MSI Wind har nok gjort dette, fordi det er svakere hardware på Linux-utgaven av MSI Wind...

Og du vet at det er browseren som sender inn hvilken OS den kjører sant? Er det da en selvfølge at firefox på linux ikke identifiseres som IE på Windows?

Lenke til kommentar

Forsøkte spille css og hl2 i linux ubuntu for litt siden. Ytelsen var helt forferdelig. Dessuten ville ikke steam fungere skikkelig. Greit at linux har et potensiale på spillmarkedet, men det er masse som må rettes på. Det hadde vært utrolig gøy om linux hadde kommet i en spillevennlig versjon som fikk brukere til å velge bort windows til fordel for linux^^

Lenke til kommentar
Nei tallet er ikke langt høyere. Linux ligger på mellom ca 1 og ca 3% de fleste nøytrale steder, så har man selvfølgelig unøytrale steder som HW.no hvor de har over 20% men disse kan man ikke se på. Noen millioner netbooks endrer ikke på dette. Og å påstå at de ligger på 10% er bare tull. Hvordan er det f.eks. mulig om Windows har ca 90% og Linux har ca 10%?
Efikkan sitt estimat er noe høyt, men du glemmer at verden består av mange flere enn vestlige, og net-hits er en usikker målemetode. Hw.no tallet du refererer til er leserunderøkelse, og ikke ment å være nøytralt. Det sier derimot en del om engasjement.

Det som derimot er bekreftet er at omlag hver tredje net-bok i verden har GNU/Linux. Elleve millinoer unike maskiner har Fedora, og Fedora er bare en av mange GNU/Linux distribusjoner som er vel så populære, Dette til tross for alle hindringene som ligger der.

Som jeg sa, nærmer seg 10%, jeg tror 8% er mer nøyaktig tall. At det er godt over 3% bør det ikke være tvil om.

Dessuten finnes det mange brukere i land som Kina, der GNU/Linux har andeler.

10% var det nok Robin som kom med i en diskusjon for noen uker tilbake, der det ble nevnt at GNU/Linux trolig har større markedsandeler enn Mac OS X. Bare Acer alene selger flere PCer med GNU/Linux i Norge enn Apple selger sine maskiner her til lands. Og minibærbare med Linux har solgt bedre i andre land enn Norge. Do the math!

Selv Microsoft selv hevder at GNU/Linux på desktop er større enn Mac OS X. link

...Er litt merkelig dette. Når Linux-folket skal skryte av sitt OS så bruker de høye markedsandeler, når de skal virke undertrykket av MS så bruker de lave tall.
Her må jeg nesten bruke et engelsk ord til: bullshit. Typisk oppgulp i mangel på seriøse argumenter. Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Det at hver tredje netbook har linux, og at det finnes elleve millioner unike Fedora maskiner har strengt tatt ikke noe å si. Om man ser på det store bildet så er dette ett piss i havet.
Det er to relativt håndfaste datapunkt, hvor det første bør fortelle deg svært mye. La meg hjelpe deg med et datapunkt til, XP gies bort mer eller mindre gratis på nett-PC for at ikke linuxandelen skal bli ennå høyere. Det er store nok tall til at det var klart synlig i regnskapet til MS. De er neppe enige i at det var "en piss i havet".

men men!

Ja.

Svært, svært få. Hvor mange tror du?
Lenke til kommentar

Som jeg sa, nærmer seg 10%, jeg tror 8% er mer nøyaktig tall. At det er godt over 3% bør det ikke være tvil om.

10% var det nok Robin som kom med i en diskusjon for noen uker tilbake, der det ble nevnt at GNU/Linux trolig har større markedsandeler enn Mac OS X. Bare Acer alene selger flere PCer med GNU/Linux i Norge enn Apple selger sine maskiner her til lands. Og minibærbare med Linux har solgt bedre i andre land enn Norge. Do the math!

Selv Microsoft selv hevder at GNU/Linux på desktop er større enn Mac OS X. link

...Er litt merkelig dette. Når Linux-folket skal skryte av sitt OS så bruker de høye markedsandeler, når de skal virke undertrykket av MS så bruker de lave tall.
Her må jeg nesten bruke et engelsk ord til: bullshit. Typisk oppgulp i mangel på seriøse argumenter.

hei hei hei :p Ikke dra meg inn i dette... Jeg har ikke sagt at GNU/Linux har 10% markedsandel, da jeg selv tror den er langt nærmere 5% enn 10%. Jeg har dog forsvart utsagnet med å si at det ikke er umulig at den ligger på 10% grunnet en rekke faktorer...

Og Microsoft har ikke sagt at Linux er større enn Mac, da tror jeg isåfall at Digi artikkelen har feil-tolket kilden. Flere kilder sier at Balmer har uttalt at Linux er en større konkurrent enn Mac (altså, de har ikke større markedsandel, ihvertfall ikke på desktop), men igjen at den største konkurrenten er piratkopier av Windows...

Lenke til kommentar

Med andre ord er Microsoft nede i ca 80% markedsandel? Er vel ikke mye monopol å snakke om lenger da eller? Om du faktisk leser den artikkelen du linker til så ser du følgende:

"En mulig tolkning av Microsofts analyse, som ikke er lagt fram i større detalj enn det som vises på bildet nedenfor, er at det ikke er dagens marked Ballmer snakker om, men et framtidig marked påvirket av de økonomiske nedgangstidene. Tittelen på illustrasjonen kan tyde på det"

Lenke til kommentar

men men!

Og hvor mange kjøpte ikke en netbook med forhåndsinnstallert Windows og installerte Linux på den etterpå? De fleste Linux-brukere med MSI Wind har nok gjort dette, fordi det er svakere hardware på Linux-utgaven av MSI Wind...

Mener å ha lest på hw.no at det var stikk motsatt. Folk kjøpte Linux utgaven fordi den var billigst og så installerte de XP etterpå. Du får søke i artikkelbasen og finne det ut...

Hadde jeg vært sjef for et spillutviklingsfirma kunne jeg på stående fot tenkt på 100 andre ideer som hadde generert sinnsykt mye mer penger i kassa enn å tilfredstille en sær liten sekt med nerder som digger Linux.

Lenke til kommentar
newbrewfoz, du gjør meg uendelig trist. Undersøkelsen er visstnok sponset av MS og Apple. Snedig å se den samme undersøkelsen bli dratt frem igjen og igjen av den samme leiren. Kan du nå svare meg på hva det er som motiverer din fanatiske kamp for MS sin fortsatte markedsdominans?

Hvis du driver og editerer i de gamle innleggene dine, så er det bare tilfeldigheter som gjør at jeg oppdager det. Som denne gang.

"Visstnok sponset av MS og Apple." Kilde?

Eller er det bare ondsinnet propaganda fra en som ikke lenger har noe å tape?

Jeg kommer ikke stadig med den samme undersøkelsen - den oppdateres hver måned, den.

Henvis meg gjerne til andre undersøkelser - som ikke er basert på synsning.

Jeg skulle gjerne ønske at GNU/Linux kunne fremstå som et fullverdig alternativ til Microsoft, jeg - slik f.eks. Apple gjør det -, men jeg anser GNU/Linux for å være mislykket i sitt forsøk på å kapre markedsandeler. De eksisterende PC-produsentene går ikke mann av huse for å tilby Linux-PC'er til folket, og det vrimler ikke av nye produsenter som står klare til å gjøre det heller.

Og grunnen til dette er altså at de presses av Microsoft?

Det er patetisk, for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Forsøkte spille css og hl2 i linux ubuntu for litt siden. Ytelsen var helt forferdelig. Dessuten ville ikke steam fungere skikkelig. Greit at linux har et potensiale på spillmarkedet, men det er masse som må rettes på. Det hadde vært utrolig gøy om linux hadde kommet i en spillevennlig versjon som fikk brukere til å velge bort windows til fordel for linux^^

Dette er fordi du spilte gjennom Wine eller Cedega, noe som alltid vil gi deg dårligere ytelse... Hadde du kjørt Steam og CSS/HL2 native hadde du fått tilsvarende ytelse eller bedre som i Win XP. Bare prøv med et Linux-native-spill som Quake IV eller Enemy Territory: Quake Wars...

Lenke til kommentar
Det er to relativt håndfaste datapunkt, hvor det første bør fortelle deg svært mye. La meg hjelpe deg med et datapunkt til, XP gies bort mer eller mindre gratis på nett-PC for at ikke linuxandelen skal bli ennå høyere. Det er store nok tall til at det var klart synlig i regnskapet til MS. De er neppe enige i at det var "en piss i havet".

En tredjedel av antall solgte netbooks og 13 millioner Fedora maskiner (totalt en 20-30 millioner maskiner)som forsvinner inn i den andre statistikken er ett piss i havet når man tenker på hvor mange maskiner som finnes rundt om i verden.

Lenke til kommentar
Og hvor mange kjøpte ikke en netbook med forhåndsinnstallert Windows og installerte Linux på den etterpå? De fleste Linux-brukere med MSI Wind har nok gjort dette, fordi det er svakere hardware på Linux-utgaven av MSI Wind..

What's news? Det har jo skjedd i "alle år" at folk har installert Linux på Windows-PC'er.

Nå som det selges Linux-PC'er - til lavere pris enn tilsvarende Windows-PC'er - så får man den motsatte effekten; at folk går fra Linux til Windows.

Før var det interessen for Linux som var drivende, denne gangen er det også noen penger å spare på det.

(I tillegg til at man vil ha Windows, da, ellers er det jo ikke noe poeng i å gjøre det.)

Og du vet at det er browseren som sender inn hvilken OS den kjører sant? Er det da en selvfølge at firefox på linux ikke identifiseres som IE på Windows?

You tell me. Jeg vet ikke hva Firefox på Linux identifiserer seg som. Skulle det være noen grunn til å legge skjul på at man kjører på Linux?

Lenke til kommentar
Mener å ha lest på hw.no at det var stikk motsatt. Folk kjøpte Linux utgaven fordi den var billigst og så installerte de XP etterpå. Du får søke i artikkelbasen og finne det ut...

Hadde jeg vært sjef for et spillutviklingsfirma kunne jeg på stående fot tenkt på 100 andre ideer som hadde generert sinnsykt mye mer penger i kassa enn å tilfredstille en sær liten sekt med nerder som digger Linux.

Nope... Folk kjøpre Linux-utgaven, sender den tilbake for Windows-utgaven fordi de ikke visste hva Linux er. Dette var snakk om 2/3 av MSI Wind pc'ene, og BARE MSI Wind pc'ene. Andre produsenter, deriblant Dell har hatt andre og i noen tilfeller motsatt erfaring.

Please, gi meg 100 ideer som gir 2-3% bedre salg og koster like mye eller mindre som lønningen til en utvikler ansatt i tre måneder... Hvis du leste artikkelen koster det også mindre penger å gi noen av prosentene av salget til LGP, eller bare bruke et kompatibilitetslag... Når du støtter Linux er også mye mindre arbeid å støtte Mac OSX, noe som gir deg 10% til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...