Gå til innhold

Finner ikke Lite-on 48x cd-rw i Windows XP

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kjøpt meg en lite-on brenner som ikke vil komme frem i windows XP. Jeg er usikker på hva som er galt for om jeg kjører "add/remove-hardware" så kommer den frem og begynner å fungere.

Den er synlig under boot, og bios finner den. Men når jeg kommer inn i windows XP ser den ut til å ikke være der. Helt til jeg kjører add/remove da...

Jeg har mistanke om at det kanskje kan være manglende ATAPI støtte i XP eller noe slikt som gjør det, men er usikker. Kan noen komme med tips, eller erfaringer med dette problemet hadd jeg vært veldig takknemlig. Det er så utrolig kjedelig å måtte kjøre den wizard-en hver gang jeg skal bruke enheten. (Lite-on 48x12x48x, www.liteonit.com)

Vennlig hilsen, Tor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve å gå inn i enhetsbehandlingen hvis den viser der og så avinstallere, deretter reboot. Funker i enkelte tilfeller.

Hvis ikke kan du ta et søk på forumet, mener å huske at det har vært et par tråder på dette for ikke så veldig mange ukene siden.

Selv hadde jeg problemet etter å ha satt inn en dvd-r enhet, men ingenting hjalp hos meg av det jeg kunne finne av tjuvtriks. Endte med reinstallasjon av os.

Lenke til kommentar

Og hvis du finner den i Managment (device manager) og det er en gul utropstegn ved det så gjør du følgede

• bildet.

[*]Hvis du finner filer som heter elby eller ahead nero eller andre slike filer så avinstallerer du det gjeldene programmet og se om du da finner cdrom-enheten.

Lenke til kommentar

Tror ikke riktig alle skjønte det jeg skrev i innlegget.

Problem: Brenneren er ikke funnet av windows når jeg logger på.

Midlertidig løsning: Jeg må kjøre "add hardware" wizard, og da kommer brenneren til syne i min datamaskin, og i enhetsbehandling. (den vises heller ikke i enhetesbehandling før jeg kjører "add hardware")

Mitt spørsmål: Hva må jeg gjøre for at brenneren skal dukke opp av seg selv?

Jeg har en helt ren versjon av winXP (med lisens faktsik) og SP1. Jeg har ikke installert noen brenne-program eller eksterne ATAPI, eller brenner-drivere.

Lenke til kommentar

Er det dette som heiter "Plug and Pray"?

Har sjølv ein SCSI kort som kun 9 av 10 gongar fungerar fint.

Dei andre gongane "finn" XP kortet og vil ha meg til å installere drivarar.

Desse er allereie installert så eg rebootar heller maskina.

Det er verre i ditt tilfelle der maskina ikkje finn brennaren i det heile.

Mitt tungvinte forslag er å installere XP på nytt og håpe det går likare då.

mvh

Bent

Lenke til kommentar

Har selv LiteOn 48 brenner som master og Pioneer 106S DVD som slave på secondary IDE på A7N8X Dl. med XP Pro med alle oppdateringer. I Min Datamaskin er begge uten navn kun: DVD og CD-RW, i enhetsbehandling under DVD / CD Rom stasjoner har de navnene sine.

Hva skjer når en setter inn en tom CDR? Uten ekstra programvare burde XP komme med sin "brenne veiviser", har Nero som fulgte brenneren ifjorhøst. med tom CD får eg valg om eg vil bruke det innebygde brenne prog. i XP eller Nero, er også slik at Bios bruker navn på CD og DVD. At navnene ikkje kommer fram i min datamaskin betyr ingenting for funksjonen så lenge det står at en har en CD - RW stasjon. Om dette ikkje skjer er det kanskje kabelen som er feil vei mellom hovedkort og brenner - den kontakten som er lengst fra de andre bør stå i kortet. Er det kabel uten "styring" skal den lederen med rød stripe stå til pin 1 både på hovedkort og brenner, blir den snudd 180 grader slik at rød er på andre siden av kontakten kan det også gi problemer, på CD / DVD er normalt pin 1 nærmest strømtilkoblinga. Fikk mine første IDE kabler uten "styring" fra ASUS med A7N8X kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...