MrLuni Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg går matteknologi, og har en viss skepsis til kosttilskudd som vitaminer og mineraler. Fettsyre "tilskudd" tror jeg heller funker, men er ikke helt overbevist. Er det noen fabrikanter som kan faktisk dokumentere god virkining av sine produkter? Er det noen som mener dei får bedre helse av å bruke kosttilskudd? Jeg som trener bruker proteintilskudd, men ikke bare for proteinet sin skyld. Jeg tar det for det er enkelt, ikke usunt måtid, før trening som gir god energiboost (funker som en boost hos meg). Om man trenger det ekstra proteinet tviler jeg egentlig på om man har et normalt kosthold. (Om man trener normalt og ikke boler osv..) Har dere erfaring som er merkbar eller er det alt placebo? Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Prøv ZMA, så vil du merke du sover mye bedre Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Prøv ZMA, så vil du merke du sover mye bedre Har prøvd det en periode, og merket ikke noe som helst. Har hørt rykter om at noen "sover bedre" men det tror jeg ikke har noe med ZMA å gjøre. Har og hørt av flere at man får "rare" drømmer av ZMA, men det er jo bare bullshaiz. Irriterendet å ta en neve med tabletter hver dag og Lenke til kommentar
Midnight_walker Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Protein er jo heller ikke farlig å ta... Du kan ikke ta for mye proteiner. Vitsen med kost"tilskudd" er jo at det er et tilskudd. Du skal spise variert og få i deg næring på en naturlig måte, men noen som trener f.eks. trenger litt mer protein enn de kan få i seg. Det er ikke mange som orker å spise 2 kyllinger og 12 egg før/etter man trener. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Protein er jo heller ikke farlig å ta... Du kan ikke ta for mye proteiner. Vitsen med kost"tilskudd" er jo at det er et tilskudd. Du skal spise variert og få i deg næring på en naturlig måte, men noen som trener f.eks. trenger litt mer protein enn de kan få i seg. Det er ikke mange som orker å spise 2 kyllinger og 12 egg før/etter man trener. Sa ikke at protein er farlig.. Og nå tror nå ikke jeg at man trenger noe særlig proteintilskudd før eller etter trening om man ikke skal drive me "arnold" trening. Mens syns det er en bra erstatter for andre tilskudd som er proppet med tilskudd som har "lagringsevne" og ikke er vanndrivende. Ta kreatin foreksempel... Veit om mange som har prøvd det, inkl meg. Men jeg har aldri hørt om noen som har merket forskjell om man går på det eller ikke evt. sluttet med det. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hvis man tar for mye protein shakes, kan det bli til fett da? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Tja, fettsyrer hjalp min kompis sin bror og bli bedre konsentrert. Han var da 10 år. Mye babbel i nårtid man skal ta pillene... Der muttern sier at jeg ikke burde drikke melk når jeg tar jerntabelettene mine... Uansett, jeg tar mine piller på kvelden, vitamin og mineral i en tab, og omega3 med sine fettsyrer. Endret 5. mars 2009 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Selv holder jeg på å lese om langtidseffektene av kosttilskudd, og selv om vitaminer bundet i frisk frukt og grønnsaker har en beviselig gevinst for helsen kan nyere studier indikere at visse vitaminer ikke beholder disse egenskapene når de omgjøres til pilleform. Denne omfattende studien indikerte tilogmed at visse vitaminer i kosttilskudd kunne føre til økt dødelighet. Selv tar jeg 1000 mg omega 3 hver dag og en multivitaminpille fra nycoplus uten A og D-vitamin. I perioder tar jeg også 1000 mg vitamin C. Slik jeg ser det virker ulike tilskudd forebyggende fremfor direkte lindrende. Omega3 tar jeg f.eks fordi vi får i oss for lite EPA og DHA -fettsyrer gjennom normal kost. Vitamintilskuddet tar jeg fordi jeg ikke regner mitt kosthold som tilstrekkelig når det gjelder essensielle vitaminer og mineraler, men jeg er som nevnt ovenfor usikker på den reelle langtidseffekten av dette. Vitamin C tar jeg av årsaker som ikke er relevante for denne tråden. Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Finnes info en plass i den vide verden som skal fortelle hvilke vitaminer man ikke bør få for mye av. Tror A vitaminer var en av de. Seff K. Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Hvis man tar for mye protein shakes, kan det bli til fett da?Ja. Tar man for mye protein vil overskuddet omdannes til fett i leveren, for så å transporteres som lipoproteiner til fettceller hvor det lagres som fett. Noe av det blir også skilt ut via nyrene som urin. Endret 5. mars 2009 av fargoth Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Finnes info en plass i den vide verden som skal fortelle hvilke vitaminer man ikke bør få for mye av. Tror A vitaminer var en av de. Seff K. Ta en kikk her. Merk at hvis man lider av en sykdom eller lidelse er det lurt å lese seg opp på hva den skylles og om kosthold har noen effekt på den. For personer med visse sykdommer kan noen vitaminer være forverrende på lidelsen hvis tatt i for store doser. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg tar en shake om dagen. Det skal nokk ikke lagrest på kroppen siden det ikke dannes så "lett" om til fett som andre næringsstoff Lenke til kommentar
vidor Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 De vitaminene som er syntetiske kan være skadelige. Matekstrakterte vitaminer derimot er en helt annen historie. Doseing og hvilke kilder man har for vitaminene spriker stort i ulike studier, derfor er det også mye rart å lese på den fronten. Med det relativt dårlige kostholdet og livsstilsutfordringene de fleste har vil det nok være tilrådelig å ta en multivitamin og mineralpille av god kvalitet hver dag. Det er så små mengder av de ulike stoffene i den at det skal mye til for at en forgiftningsreaksjon skal oppstå, men mindre man er i en grov ubalanse i utgangspunktet. Jeg anser vitaminer og mineraler som en verktøykasse man kan bruke ved forskjellige symptomer og problemer, og er helt ueing med dem som sier det bare gjør urinen mye dyrere. Men man skal vite hva man holder på med og ikke ta store doser av bare et mineral eller en vitamin med mindre man har kunnskapene i orden. Man kan gjøre en del galt også, men dødeligheten av vitaminer er ekstremt lav sammenlignet med medisin f.eks. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Hvis man tar for mye protein shakes, kan det bli til fett da?Ja. Tar man for mye protein vil overskuddet omdannes til fett i leveren, for så å transporteres som lipoproteiner til fettceller hvor det lagres som fett. Noe av det blir også skilt ut via nyrene som urin. Vil det ikke først bli til glukose? Deretter vil jo glukose følge den vanlige løypa med å bli lagret som glykogen, brukt i mitokondriene til å lage ATP osv, og SÅ vil det overflødige lagres som fett? Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 7. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2009 Hvis man tar for mye protein shakes, kan det bli til fett da?Ja. Tar man for mye protein vil overskuddet omdannes til fett i leveren, for så å transporteres som lipoproteiner til fettceller hvor det lagres som fett. Noe av det blir også skilt ut via nyrene som urin. Vil det ikke først bli til glukose? Deretter vil jo glukose følge den vanlige løypa med å bli lagret som glykogen, brukt i mitokondriene til å lage ATP osv, og SÅ vil det overflødige lagres som fett? Er ikke glukose en form for karbohydrater? Og sist jeg sjekket så er ikke karbs og prot det samme.. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Glukose er et karbohydrat ja, et monosakkarid. Kroppen er veldig spesiell, den kan forandre på ganske mye som den vil ;P Protein kan gjøres om til glukose. Husker ikke helt hvordan dette foregår, men tror det er i grove sett at proteinet spaltes til aminosyrer, det enten tilsettes eller tas vekk ammoniakk (NH3) og så har man glukose. Er nok mye mer komplisert enn dette, men ja, kroppen kan forandre på ting. Fett kan bli til glukose(druesukker), glukose kan bli til fett. Glukose kan bli til proteiner, og omvendt. Proteiner kan derfor som du ser også bli til fett, ved å først bli glukose. Vil tro det tas vekk ammoniakk, aKa aminogruppen, om jeg ikke husker helt feil. Det kan nok stemme. Da står man igjen med en karbon-kjede og en syregruppe. Kan fort bli et ringformet glukose-molekyl. Men som sagt, er ikke helt stø på dette nå, ville dobbeltsjekket før du satt det i en oppgave ;P Endret 7. mars 2009 av Nytt_liv Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Glukose er et karbohydrat ja, et monosakkarid. Kroppen er veldig spesiell, den kan forandre på ganske mye som den vil ;P Protein kan gjøres om til glukose. Husker ikke helt hvordan dette foregår, men tror det er i grove sett at proteinet spaltes til aminosyrer, det enten tilsettes eller tas vekk ammoniakk (NH3) og så har man glukose. Er nok mye mer komplisert enn dette, men ja, kroppen kan forandre på ting. Fett kan bli til glukose(druesukker), glukose kan bli til fett. Glukose kan bli til proteiner, og omvendt. Proteiner kan derfor som du ser også bli til fett, ved å først bli glukose. Vil tro det tas vekk ammoniakk, aKa aminogruppen, om jeg ikke husker helt feil. Det kan nok stemme. Da står man igjen med en karbon-kjede og en syregruppe. Kan fort bli et ringformet glukose-molekyl. Men som sagt, er ikke helt stø på dette nå, ville dobbeltsjekket før du satt det i en oppgave ;P Vi får se snart. Skal ha noen kapittel innen karbohydrater, og så noen kapittler om protein. Får sikkert noen svar da skal man tro Lenke til kommentar
Gjest Slettet-INkUtP Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Vel jeg drikker tran hverdag men har ikke peiling på om det hjelper. Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Floradix; dyrt, men spesielt effektivt for å få opp blodprosenten. Sånt kan jo måles. Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Floradix; dyrt, men spesielt effektivt for å få opp blodprosenten. Sånt kan jo måles. Blodprosent? Som i mengde blod i kroppen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå