unwill Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Har en venn som har Windows 95, CPU Pentium II 100. Hovedkort aner ikke. Den gamle harddisken er ca 10 GB. Det jeg lurer på er om en slik maskin (ca 5 år gammel) greier å takle en 60 GB harddisk, eller evt 40 ? Lenke til kommentar
KrizzKrozz Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Det er tvilsomt at biosen takler så store disker, men det er en vei rundt problemet, nemlig å installere et program som "lurer" biosen. Dette er litt knotete og du må selvsagt gjøre det når disken er ny. For ibm heter programmet disk manager / overlay, sjekk hjemmesiden på produsenten og last ned programmet derfra. Vet at også maxtor har et tilsvarende program, og jeg regner med at de andre store harddiskprodusentene har det. Lykke til! Kristian Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Burde ikke være noe problem, men du vil nok ikke få kontakt med hele disken i DOS. Bruk Partisjon Magic for å partisjonere disken fra windows. Hvis du vil starte opp på ny disken må du lage en primær partisjon som du vet maskinen takler. Dette kan gjøres med fdisk fra DOS. Installer så windows på primær partisjonen. Innstaller Partisjon Magic og partisjoner resten av disken fra winodws. Funker ikke dette kan du prøve å partisjonere disken på en annen maskin og/eller oppdatere biosen. NB: har gjort dette flere ganger på tilsvarende maskiner, men installerte Win98 i samme slengen, slik at jeg vet ikke 100% sikkert om dette går i Win95 Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 20. januar 2002 Del Skrevet 20. januar 2002 Hvis hovedkortet ditt tar en 10gb disk nå, så vil den i alle fall klare en 30gb disk. Det går en grense på 8gb og 32gb på gamle hovedkort. Hvis du kjøre Win95 og FAT16 vil ikke kunne ha større partisjoner enn 2gb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå