Fisker Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg og en kompis driver og leker oss med å lage litt musikk selv. Hittil er alt bare akustisk gitar og vokal. Jeg skulle veldig gjerne hatt muligheten til å ta dette opp i en ganske grei kvalitet, men jeg er veldig usikker på hvor mye penger jeg må ut med. Har forstått det sånn at jeg trenger mikrofon (du'h) og et eksternt lydkort. Har en MacBook (nyeste - uten Firewire). Noen som har litt peiling, og har noen gode tips til butikker og produsenter? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Har du et budsjett? Du kommer langt med et USB-lydkort med en god/okei preamp og en mikrofon. Når det er sagt, så ER det gøy med et godt lydkort, miksepulter, studiomonitorer, etc, etc, etc. Begynn i det små og utvid når behovet er større! Kikk f.eks. på procom.no. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Poenget er nettopp at jeg ikke har budsjett, både fordi jeg ikke har så mye penger for tiden og fordi jeg ikke aner hva jeg må ut med. Det er enklere å spare penger og sette seg mål når jeg vet hvor mye jeg skal betale. Takk for svaret Edit: Hva er preamp? Jeg gjetter noe mellom mic og lydkortet? Endret 4. mars 2009 av Fisker Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 En mikrofon kan ikke kobles direkte til en linjeinngang, mikrofonen gir et altfor svakt signal til det. Derfor trenger du en preamp (eller "for-forsterker" på norsk) som forsterker signalet. Enkelte mikrofoner trenger også en spenning for å drive membranen, og preamper har ofte mulighet til å gi en +48V fantom-spenning. Lenke til kommentar
fredrune Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Eksternt lydkort til USB eller Firewire får du kjøpt til under 2.000.- med preamp. Mikrofoner får du for under 1.000.- Musikkprogrammer finnes det vel også noen gratis versjoner av. Men man kan ikke ha for høye forventninger til en slik prisklasse. Man behøver ikke å ha det beste for å få gode opptak, men start billig å finn veien etterhvert. Men jeg tror du får akseptabel lyd for 3 lapper Startet med opptak via sounblaster kort jeg, funket fint. Men litt jobb i forhold til støy, men ikke værre en at det gikk fint. musikkbørsen kjører mye tilbud på både lydkort og mikrofoner om dagen. søk litt på studio utstyr www.musikkborsen.no Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Kan anbefale en Zoom H4. Koster rundt 3 lapper, og er opptaker med jack innganger og mikrofon. Fungerer også som lydkort til PC og Cubase LE 4 følger med. Alt du trenger i en pakke Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 5. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2009 Tusen takk for mange gode svar Nytt spørsmål: Hva er forskjellen på dynamisk- og kondensator-mikrofoner? Og hva vil lønne seg til mitt bruk? Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Forskjellen på en kondensatormikrofon og en dynamisk mikrofon finner man i måten bevegelsesenergien blir omsatt til elektrisk energi på. I en dynamisk mikrofon er det festet en spole ofte en tynn kobbertråd til en membran. Når membranen beveger seg flytter spolen seg fram og tilbake i et magnetfelt og det oppstår elektrisk energi. I en kondensatormikrofon finner man også en membran, men nå i form av en metallplate, og en bakplate som ikke er bevegelig. Disse to platene danner en kondensator som leder strøm. Avstanden mellom platene avgjør hva slags signal mikrofonen leverer. Men signalet som dannes er svært svakt og trenger derfor å bli forsterket før det går videre og kondensatormikrofoner har derfor en innebygget forsterker. En kondensatormikrofon har et mye større frekvensspekter og er i stand til å gjengi mye høyere frekvenser enn en dynamsik mikrofon. Det er fordi membranen er mye lettere enn den på en dynamisk. Den er derfor mye bedre egnet til opptak av svake lydkilder. For at en kondensatormikrofon skal virke må membranen og bakplata være elektrisk ladet. Denne spenningen kalles fantommatning og derfor kreves det at mikseren eller lydkortet ditt har støtte for fantommatning. En dynamisk mikrofon har også lavt utgangsnivå, men ingen innebygget forsterker og må derfor forsterkes mye mer etterpå. En dynamisk mikrofon vil også ha mye høyere støynivå. Det som er positivt med en dynamisk mic. er at den ikke trenger ekstern strømtilførsel, den er et lite kraftverk i seg selv. Fordi den ikke inneholder noen elektriske komponeneter er den også veldig mye mer robust enn en kondensator mic. og vil tåle foreksempel et fall mot bakken, noe en kondensator mic kanskje ikke vil overleve. Correct me if im wrong... Hva som lønner seg til ditt bruk er jeg ikke helt sikker på. Begge deler vil vel funke, men jeg har vel opplevd at det er mye lettere å oppnå bedre kvalitet på opptaket med en kondensatormik. Mindre støy er jo også bra. Endret 5. mars 2009 av kakesjef Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 kakesjef skrev: Hva som lønner seg til ditt bruk er jeg ikke helt sikker på. Begge deler vil vel funke, men jeg har vel opplevd at det er mye lettere å oppnå bedre kvalitet på opptaket med en kondensatormik. Mindre støy er jo også bra. Med tanke på at han skal ta opp vokal og akustisk gitar, ville iallefall jeg anbefalt ham en stormembran kondensatormikk. Dynamisker mikker er ikke enkle å bruke hvis man skal fange opp god lyd fra en akustisk gitar. Jeg bruker selv en stormembran kondensatormikk til å ta opp vokal og akustisk gitar, og det fungerer utmerket. Husk! Hvor du plasserer mikken i forhold til lydkilden og rommet har mye større betydning enn kvaliteten på mikken! Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Hvis du ikke har mye penger, men vil ha en grei opptaksløsning for lite penger, tror jeg at jeg hadde prøvd meg på denne: http://www.belco.no/nor/mikrofoner/stormem...fon_m_usb_nyhet Den har neppe verdens beste lyd, men så koster den heller ikke stort. Jeg har ikke prøvd den selv, men jeg vil anta at du vil få helt greie opptak med den der. Husk at du også trenger et mikrofonstativ, som før nevnt er plassering viktig, og så trenger du et pop- filter. Med den mikrofonen trenger du heller ikke et lydkort, den har alt du trenger innebygget. Rommet du skal ta opp i, og plassering er faktisk viktigere enn kvaliteten på mikrofonen, litt enkelt sagt. Selv verdens beste mikrofon lager dårlige opptak hvis du får med mye klang fra rommet. Derfor er det lurt å finne et rom der det er mange ting, som polstrede møbler, bokhyller, gjerne teppegulv og slikt. Da får du dempet mye av romlyden. Last ned Audacity i tillegg, så har du faktisk alt du trenger for å ta opp for rundt 600 kroner! Endret 6. mars 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Takk for god forklaring på kondensator vs dynamisk. @CastorFiber: jeg har sett litt på sånne USB-mikrofoner, men jeg vil vel tro det er en bedre investering uansett å spare og få et ordentlig utstyr? Men kanskje en sånn er en god start. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg hadde kjøpt separat. Det ser greit ut i utgangspunktet, men så kommer kameraten din og vil koble til en synth eller noe slikt, og så står du uten innganger. Dessuten er det vanligvis ikke super-kvalitet på hverken lydkortet eller mikrofonen i kombinasjonsprodukter... Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Dersom du er villig til å betale sånn ca. to tusenlapper, så kan du kjøpe en Zoom H2. God lyd for en billig penge, alt fra mono, til stereo, til 4.0 surroundopptak. Det at den er en mobil opptaker, gjør at den kan fint være en praktisk følgevenn, også etter du har anskaffet bedre opptaksutstyr. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 (endret) Jeg forsto det dithen at det var litt viktig å bruke lite penger, jeg, ikke å kjøpe seg opp til framtidige behov.Stikkord- "leke seg", har lite penger". Når det gjelder lyd og kvalitet, så er sikkert ikke en løsning til under tusenlappen det ideelle, men på den annen side, i motsetning til "før i verden" kan man få glimrende opptaksustyr til utrolig lite penger om dagen. Jeg har ved flere anledninger brukt lydutstyr til noen hundrelapper på kundeoppdrag, der lyden brukes, og blir hørt av tusenvis av mennesker uten at noen klager over kvaliteten. Vi fakturerer en tusenlapp i timen for slike jobber. Opptaksutstyr og elektronikk er i utgangspunktet en elendig investering, uansett hvordan man snur og vender på det. Få andre gjenstander blir så fort utdatert. Skal man ha noe som er mer fleksibelt, tror jeg at jeg ville kikket på en miksepult med innebygget lydkort og Firewire- tilkobling til PC-en. Det ser for meg ut som en fleksibel og bra løsning med gode utvidelsesmuligheter. Slik jeg ser det, er det viktigere å komme i gang, skaffe seg erfaring, enn å ikke eie noenting og ikke gjøre noe før man liksom skal utnytte det fine utstyret til tusenvis av kroner, med masse flotte knotter og muligheter. Det som er vanskeligst å skaffe seg med opptak og lydproduksjon, er alle timene med erfaring man trenger, og all den kunnskapen det går an å tilegne seg. Det kan man starte opp på med en mikrofon som jeg linket til. Siden kan du selge den til noen for halv pris, og den har da kostet deg tre hundre kroner. Eller du kan ha den til backup. Endret 9. mars 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 CastorFiber skrev: Skal man ha noe som er mer fleksibelt, tror jeg at jeg ville kikket på en miksepult med innebygget lydkort og Firewire- tilkobling til PC-en. Det ser for meg ut som en fleksibel og bra løsning med gode utvidelsesmuligheter. Trådstarter har ikke Firewire, så da må det i så fall blir USB... Geir Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Ser det. Alesis har med enten firewire eller USB. De synes jeg ser spennende ut, men det blir da noe som koster noen kroner. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 CastorFiber skrev: Jeg forsto det dithen at det var litt viktig å bruke lite penger, jeg, ikke å kjøpe seg opp til framtidige behov.Stikkord- "leke seg", har lite penger". Du tolket det ikke feil. Planen er nå å vente til etter bursdagen, da har jeg som regel et par tusenlapper å rutte med. Med et budsjett på...la oss si 3000, vil jeg klare å få et greit utstyr? Jeg synes forresten en slik USB-mikrofon virker veldig interessant, men hvis jeg har et par tusen, virker det smartere å kjøpe lydkort og den stilen der. Mange gode innspill her, btw. Har lært mye av dere :} Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Må igjen si Zoom H4 (eller H2 som ble foreslått). Lydkort og mikrofon i samme tingen, opptaksprogram følger med. Kan også gå på batteri, så er du ikke avhengig av pc eller strøm i nærheten. Koster rundt 3000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå