Gå til innhold

Klarer ikke å bestemme meg for skjermkort...

Anbefalte innlegg

Jeg skal til å kjøpe meg en ny spill-PC, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilket skjermkort jeg skal velge. Tenker enten 4870 X2, 4870 eller GTX 285.

PC-en skal brukes til spilling og film, og jeg kommer stort sett til å benytte en 22" skjerm, men den vil også ved anledninger kobles opp mot en 40" LCD.

Nå har det seg slik at PC-en min skal stå i stua, og den eventuelle støyen kombinert med at jeg vil ha det forholdsvis trange kabinettet Antec Nine Houndred, gjør at 4870 X2 kanskje ikke er det beste valget? Er 4870 eller GTX 285 fysisk mindre kort, og støyer disse mindre?

Hvilket av disse kortene vil forresten gjøre det best på en 22"? Er det ikke slik at de kraftigste kortene gjerne vil ha 1920-oppløsning før de virkelig begynner å dra til?

Og please, ikke kom med "Nvidia er best", "ATI er best" osv. Hvis du ikke kan svare edruelig, kan du like gjerne drite i det :)

Takker på forhånd for all hjelp :D

Endret av S3Current
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal til å kjøpe meg en ny spill-PC, men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilket skjermkort jeg skal velge. Tenker enten 4870 X2, 4870 eller GTX 285.

PC-en skal brukes til spilling og film, og jeg kommer stort sett til å benytte en 22" skjerm, men den vil også ved anledninger kobles opp mot en 40" LCD.

Nå har det seg slik at PC-en min skal stå i stua, og den eventuelle støyen kombinert med at jeg vil ha det forholdsvis trange kabinettet Antec Nine Houndred, gjør at 4870 X2 kanskje ikke er det beste valget? Er 4870 eller GTX 285 fysisk mindre kort, og støyer disse mindre?

Hvilket av disse kortene vil forresten gjøre det best på en 22"? Er det ikke slik at de kraftigste kortene gjerne vil ha 1920-oppløsning før de virkelig begynner å dra til?

Og please, ikke kom med "Nvidia er best", "ATI er best" osv. Hvis du ikke kan svare edruelig, kan du like gjerne drite i det :)

4870 er mindre enn 4870x2. Litt usikker på hvor stort 285 er, men det er større enn 4870 og en anelse mindre en 4870x2 iirc

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Hei :)

På en 22" med 1920x1200 er alt mer enn 4870-gtx260 overkill mener jeg. Med mindre du skal kjøpe en 30" snart, spar de 1700-2000kr på å ikke kjøpe 4870x2 og heller oppdater med nytt kort om 2 år. Om du har 100 eller 200 fps spiller ingen rolle, og særlig siden skjermen ikke tegner mer enn 60..

Går ut i fra at 40" er tv?

Når det gjelder størrelse er 4870 det minste kortet av 4870 og 285. Når det gjelder støy kommer 4870 kortet til å bråke litt under spilling, men toxic utgaven har en litt stillere kjøler. Vil du ha det stillere må du enten satse på å ettermontere en bedre kjøler, eller kjøpe et kort med superstille kjølere, men de er fort en del dyrere.

Når det gjelder ATi/nVidia er 4870 og gtx 260 likt i ytelse, men ATi er litt billigere i pris. Jeg har hatt 3 av hver og synes at ATi gir mest for pengene denne generasjonen.

Mitt tips:

ATi 4870 1 Gig. 2100 sånn ca hos amentio.

(Hvis du har lyst til å spare litt mer og handle hos pixmania, les vurderingene i prisguiden først. Mange som har fått problemer med dem)

Hvis du vil ha nVidia, har dem et gtx260 kort hos komplett til 2000kr, men det er med standardkjøler.

Hvis du venter 1-2 måneder til med å kjøpe, kan du få enten den oppdaterte 4890 512mb til ca 2000 eller 4890 1 gig OC til 3000kr. Jeg ville tatt 4870 1 gig nå.

Håper dette hjelper, lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...