Hellnoy Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Heisann, heisann. Jeg trenger hjelp til å forsikre meg om at jeg kjøper gode deler som passer sammen. Har dere noe tro på dette oppsettet: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=93866 Har jeg fått med meg alt jeg trenger: kabler, vifter osv følger slikt med cpuen/psuen? Jeg vil ha mest mulig data pr krone. Kom over Phenom II prosessoren, synes den virka veldig billig i forhold til Intels lignende cpuer. Er det et godt valg? Jeg skal ikke oppgradere til 2 grafikk-kort så valgte et hovedkort med bare en pci x16. Dataen kommer ikke til å overklokes, da jeg ikke har greie på slikt. Maskinen skal brukes til spilling, vanlig arbeid og surfing. Det viktigste er egentlig at den drar Lotro på fult, på en full hd 42" lcd-skjerm. Lenke til kommentar
Phido78 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Generelt så er jeg skeptisk til AMD's flerkjerne cpuer. De scorer lavere på tester og utvikler så mye varme at selv sola blir misunnelig. Om du skal spille spill så kan det være en ide å gå for en dual-core med kraftigere kjerner fremfor en quad-core. Skal du bruke denne til f.eks 3DstudioMax så er fire kjerner utrolig praktisk. Men du sa til Lotro så... Støtter Lotro fire kjerner enda? Å f.eks rendre et bilde med fire kjerner fremfor to er merkbart raskere. for 5-600kr mer så kan du få en quad-cpu fra intel som yter mye bedre samtidig som varmeutviklingen ikke krever et kjøleanlegg av samme type som Sellafield. Asus er et bra valg når det gjelder hovedkort, prismessig så er det neppe noen forskjell på amd og intel socket for cpu her. Ellers så er resten av oppsettet greit nok det. Bare husk at Radeon HD kortene er gigantiske og det er ålreit med et litt romslig kabinett til disse . Kabler til HDD, hovedkort o.l følger som regel med i eska til hovedkortet. Hvis jeg ikke husker helt feil så følger det med overgang fra DVI til HDMi til skjermkortet, lyd får du også gjennom denne om ønskelig... Lenke til kommentar
meeg Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Du har valgt et oppsett som gir mye for pengene. Kan ikke se hva som skulle byttes for å oppnå bedre pris/ytelse. Alternativt kan du sammenligne med et Intel quad core (Q8300 - Q9400)og et P35/P45 hovedkort. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg ville byttet prosessor til PII 720. Den er veldig bra og koster rundt 12-1300,-. Den er på tre kjerner og yter meget bra i spill, og godt i øvrige applikasjoner. Kanskje det beste kjøpet i dag dersom en tenker økonomi. Ellers er PII 920 og 940 quad-kjerner fra AMD, men skal jeg være helt ærlig synes jeg de burde ha vært enda bedre. De er mye bedre enn feks 9950 feks, men har ikke sjans totalt sett mot intels Q9XXX - og det var vel der de skulle konkurrere? Inntil AMD og Intels 9 serier blir 20% billigere, synes jeg PII 720 og E8XXX serien fortsatt er fornuftigste kjøp. Skulle jeg vurdert en bedre utgave, så ville jeg hoppet til Intels i7-serie og gått utenom 9 serien til Intel og AMD. Lenke til kommentar
Hellnoy Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Takk for svar Men nå ble jeg veldig usikker. En del motstridende meldinger om prosessorer her. Er det ikke først og fremst antall ghz som avgjør hvor rask en prosessor er? Jeg tenkte da at en 4-kjerner på 2,8ghz vil ha høyere verdi enn en 2-kjerner på 3ghz. Eller tar jeg feil nå? Lotro benytter seg nok ikke av 4-kjerner nei. Ikke som jeg veit om hvertfall. Men antec300 vil være stort kabinett nok formoder jeg? i7-serien blir for dyrt. Jeg vil helst bruke minst mulig penger. Satt et budsjett på (forhåpentligvis) max 6k - 6,5k. Hva slags hovedkort bør jeg velge til PII 720? Lenke til kommentar
Hellnoy Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg har kikka litt rundt og kommet fram til to alternative cpu/hovedkort-kombinasjoner. Hva gir best ytelse i forhold til pris av disse tre: Det foreslåtte oppsettet i linken eller AMD Phenom II X4 940 Black Edition og et enda billigere hovedkort eller Intel Core 2 Duo E8400 Asus P5QL PRO eller Intel Core 2 Duo E8400 Asus P5Q Pro Ha i hug at jeg kun skal bruke ett grafikk-kort. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Du får ikke noe særlig billigere enn det foreslåtte. Nå har du fått mye - og funnet selv - mye informasjon. Slik det er nå ville jeg gått for det oppsettet du satt opp. Men husk at fordelen med 940 vs 920 er at 940 er Black Edition dvs at den er mye bedre å overklokke hvis det er aktuelt. Hvis du ikke skal overklokke, er den prosessor 920 kjempebra den. Det å vurdere den opp i mot E8400/E8500 blir vanskelig. Det som jeg kan si er at i de fleste spill og innenfor de skjermoppløsningene hvor prosessoren har stor betydning for skjermkortet, vil E8XXX slå 920. For noen få spill som støtter 4 kjerner, vil 920 slå E8XXX. 920 er en mer moderne prosessor enn E8XXX, men E8XXX holder meget godt stand i dag også. Totalt sett er sikkert p II 920 sammenlignbar med E8XXX. Økonomisk ville jeg fortsatt valgt Pii720 Endret 4. mars 2009 av jornboss Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå