Gå til innhold

Setninger deles opp i paragrafer og div-tager! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sitter og koder litt i DW på et skoleprosjekt. Problemet er at den ene div-tagen min ("members") deler opp setningene i paragrafene ord for ord. Som der det egentlig skal stå "Swedish bagpipes" står det nå

"Swedish

bagpipes"

Noen som kan prøve å hjelpe meg litt? Kan legge ut css'en og html'en. Er klar over at det er ganske rotete. Er en nybegynner.

Untitled_2.html

stil.css

post-117620-1236158116_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle elementene dine i listen benytter seg av p tag. Det er greit men du har definert noen litt rare styles på p elementet i css filen din.

margin-left:30px;
padding-right:230px;
margin-right:30px;

Fjerner du margin og padding blir det riktig, men da må du eventuelt sjekke om det påvirker resten av designet ditt. Men jeg ville uansett anbefale deg å ikke ha så ekstreme paddings på en vanlig p tag. Hvis du faktisk trenger det for resten av designet ville jeg laget en p.ettellerannetnavn som du kan bruke som class når du trenger denne padding/margin.

Lenke til kommentar

Eneste forandringen er at boksen blir større.

Jeg har og prøvd å endre slik at teksten står inne i en uavhengig <p2>-tag, men da mister jeg margen på alt annet enn det første ordet i members-boksen.

post-117620-1236159588_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Alle elementene dine i listen benytter seg av p tag. Det er greit men du har definert noen litt rare styles på p elementet i css filen din.

Fjerner du margin og padding blir det riktig, men da må du eventuelt sjekke om det påvirker resten av designet ditt. Men jeg ville uansett anbefale deg å ikke ha så ekstreme paddings på en vanlig p tag. Hvis du faktisk trenger det for resten av designet ville jeg laget en p.ettellerannetnavn som du kan bruke som class når du trenger denne padding/margin.

Bør jeg fjerne alle margin/padding i hele css'en? Eller bør jeg kun fjerne noen i noen div-tager?

Det var svar til Ekko, ja :)

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Til aCa:

Det fikset problemet i members-tagen å fjerne

p{

Men det påvirket teksten i hoved-tagen. Jeg får prøve å lage en p.hoved eller noe.

post-117620-1236160465_thumb.jpg

EDIT: Det virker som om det oppstår problemer når jeg setter en stor margin på hovedteksten (den til høyre) Men jeg vil gjerne ha et mellomrom mellom den teksten og members-tagen :/ Hvordan kan jeg ellers få til det?

EDIT2: Jeg har gjort slik at "members" står utenfor "hoved". Et problem nå er at "members" står mye lenger ned på siden enn "hoved" :p

EDIT3: Midlertidig løsning.

#hoved{
float:none;
width:445px;
position:relative;
top:200px;
}

#members{
border: 3px solid #fcfef0;
width:194px;
float:right;
[b]position:relative;[/b]
top:-43px;
}

Endret av Beges
Lenke til kommentar

Du kan gjerne ha padding og margins på elementene dine, jeg ville bare ikke så store margins på en standard tag som p. Men regner med at du skjønte det.

Det finns mange artikler og tutorials på forskjellige måter å lage kolonne layout på. F.eks alistapart.com. Det problemet du hadde tidligere med at hovedfeltet var for nærme den listen din kunne du sikkert løst med en liten margin-left eller padding-left på ett sted mellom 5 og 20 px.

Hvis du fortsatt har problemer post din nåværende kode igjen så kan jeg ta en rask titt igjen. du hadde litt mange updates så jeg er litt usikker på statusen nå :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...