Gå til innhold

Anmeldelse: Empire: Total War (PC)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jo ikke klage på spillet fordi PCen din ikke klarer å kjøre det.

Uff og uff...nå for tiden er det for mange spill jeg bare skulle ha hatt.

Synd ikke lommeboka er enig, men heldigvis har brodern kjøpt dette spillet så jeg får vel spilt etter en stund :D

Lenke til kommentar

Hadde også håpet på 10/10 for min del Har ikke spillet enda men får det mest sannsynlig i morgen. Bare de nye tingene som er med i spillet hittil er nok for at det skal bli en tier av meg og fordi CA fortsettrer å følge opp spillet med patcher etter lansering.

Det var synd at spillet ikke kom en uke før når jeg hadde ferie ;)

Lenke til kommentar

Om et spill får 9/10 eller 10/10 spiller jo i bunn og grunn ingen som helst rolle. Bare særinger som blir påvirket av slike karakterer uansett. Les innholdet i anmeldelsen også avgjør du om det er en aktuell anskaffelse eller ikke.

Uansett så mener jeg slike spill bør få 10/10. Sjøslag, forbedret multiplayer, MYE større kart, teknologi og forenklet trade system er faktorer som spiller inn. På den negative siden så er det bare den ubrukelige AIen som atter en gang gir deg et slag i magen. Å programmere god nok AI til et TW spill er tydeligvis en umulig oppgave og man bør ikke trekke en karakter fordi man ikke oppnår noe som er umulig :p

Lenke til kommentar
Ikke at jeg betviler din overveielse av karakteren, men når man bedømmer tror jeg man bør se litt på hva spillerne var ute etter og. Man kan ikke trekke StarCraft II i karakter fordi det er likt StarCraft når det kommer, med tanke på at det folk ville ha var et revamped StarCraft.

Vet ikke helt om jeg kan si meg enig i det. Vi kan ikke til en hver tid prøve å forutse hva spesielle grupper vil synes eller ønsker, og basere anmeldelser på det, enten det er Total War eller StarCraft. Vi må anmelde det for det det er, eller mer presist, det vi selv synes det er. :)

Det var et rent prinsipielt utsagn. Når det er sagt, er også jeg fra tidligere stor tilhenger av serien.

Endret av tormoddf
Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg kan si meg enig i det. Vi kan ikke til en hver tid prøve å forutse hva spesielle grupper vil synes eller ønsker, og basere anmeldelser på det, enten det er Total War eller StarCraft. Vi må anmelde det for det det er, eller mer presist, det vi selv synes det er. :)

Det var et rent prinsipielt utsagn. Når det er sagt, er også jeg fra tidligere stor tilhenger av serien.

Et meget godt poeng igrunn, men er det ikke viktig å se et spill i forhold til markedet det slippes mot?

Eksempel: Jeg ville slaktet de fleste FPSer, på rent grunnlag av FPSer er crap i mitt syn. Det ville ikke vært uobjektivt heller, siden det heller ikke finnes et virkelig godt FPS om man faktisk setter kriterier for karakterer og historie. Uansett, det er ikke poenget. Uansett hva jeg ville synes om dette FPS-spillet, ville de som var fan av denne typen spill synes det er veldig bra uansett, siden dette er det de ønsker seg. Man burde se på demografiens ønsker, og se spillet i forhold til det.

Det setter naturligvis objektiviteten på prøve. Kanskje man burde gi spill til de som hater å spille? Gi E:TW til en som synes strategi er kjedelig og gi FarCry 2 til en som synes hjernedød action er tafatt? Da ville iallefall anmeldelsene blitt krasse. :p

(Jeg anbefaler forøvrig ikke å sette karakter etter hva spillmarkedet ønsker, bare ta det med i betraktningen i selve anmeldelsen. Ikke pek på features som er de samme om brukergruppen klart har sagt ifra at det er nøyaktig disse features de vil ha i et nytt spill.)

Lenke til kommentar

Da har jeg testet ut E: TW noen timer, og må si meg strålende fornøyd.

Jeg har dog funnet noen bugs;

1. Prøvde å invadere et nøytralt land, og fikk da beskjed (via dialogboks) om at jeg måtte eventuelt erklære krig mot nasjonen, be om militæradgang eller kansellere ordren. Jeg ga ordre om krig og fikk beskjed om at krig var erklært. Deretter kom bare den første dialogboksen opp igjen, og samme hva jeg trykket på kunne jeg ikke få den bort.

2. Under en kamp hadde jeg utslettet alle fiendens styrker, men fikk aldri noen "Victory"-dialogboks. Jeg leitet og leitet i år og dager, men fant ingen bortgjemte fiender. Uheldigvis hadde jeg også skrudd av "Battle timelimit".

Noen andre som har opplevd makent?

Ellers er spillet helt fantastisk. Jeg spiller som England og tjener store penger på eksport av sukker og kaffe fra Amerika.

Lenke til kommentar
Et meget godt poeng igrunn, men er det ikke viktig å se et spill i forhold til markedet det slippes mot?

Eksempel: Jeg ville slaktet de fleste FPSer, på rent grunnlag av FPSer er crap i mitt syn. Det ville ikke vært uobjektivt heller, siden det heller ikke finnes et virkelig godt FPS om man faktisk setter kriterier for karakterer og historie. Uansett, det er ikke poenget. Uansett hva jeg ville synes om dette FPS-spillet, ville de som var fan av denne typen spill synes det er veldig bra uansett, siden dette er det de ønsker seg. Man burde se på demografiens ønsker, og se spillet i forhold til det.

Det setter naturligvis objektiviteten på prøve. Kanskje man burde gi spill til de som hater å spille? Gi E:TW til en som synes strategi er kjedelig og gi FarCry 2 til en som synes hjernedød action er tafatt? Da ville iallefall anmeldelsene blitt krasse. :p

Kan anbefale å lese en veldig god artikkel av Joachim Froholt, som forklarer hvorfor vi ikke snakker om objektivitet i spillanmeldelser.

Han tar også opp problemet med å la en som ikke har forutsetninger for å like et spill anmelde det. Det er ikke vanlig praksis, og er i særdeleshet ikke tilfelle for denne anmeldelsen, som nevnt.

Du ville neppe blitt satt til å anmelde FPS-spill, for å si det sånn. Med mindre vi ville gjøre et poeng av å se om du kunne klare å argumentere for ditt syn om at alle FPSer er dårlige. Det er også en måte å gjøre det på, men kanskje ikke det leserne ønsker.

Vi vinkler helst anmeldelser mot alle våre lesere, og ikke bare tilhengerne av hver enkelt serie. Hvis fanbasen har helt andre preferanser enn resten av verden kan det nok være greit å nevne det i anmeldelsen, men jeg tror ikke det bør bli en stor del av resonnementet. Uansett, som du sier, karakteren settes ut fra egne vurderinger, ikke hva man tror om andres.

Lenke til kommentar
Bestilt Empire: Total War - Special Forces Edition (PC) til kun 27.70£

Pund? Så i praksis over 400 da etter moms og gebyr.

Det regnestykket ditt virket litt sløvt du :) Du er klar over at tollen ikke har lov til å legge på et tollgebyr (107,-) for fortolling av varer som er riktig deklarert? Ergo 345,- til postkassen min, eller 280,- om den ikke blir fortollet.

EDIT:

Forøvrig ang den artikkelen om subjektivitet og objektivitet i spillanmeldelser. Det er godt at de innrømmer at de satt totalt feil mann til å anmlede KZ2.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det regnestykket ditt virket litt sløvt du :) Du er klar over at tollen ikke har lov til å legge på et tollgebyr (107,-) for fortolling av varer som er riktig deklarert? Ergo 345,- til postkassen min, eller 280,- om den ikke blir fortollet.

Vil heller si du har vært litt sløv i timen. Får du det via vanlig postgang? I så fall tar Posten kr. 103,- i gebyr selv om du betaler momsen direkte til Tollvesenet. Hvis du ikke har opprettet konto hos Tollvesenet og vil betale momsen via Posten, øker gebyret til over 200 kroner. (Hups, blingsa litt, det er 103 uansett om du fortoller selv eller lar Posten gjøre det for varer verdi 200-1000)

Så med mindre du har så flaks at den faller utenom fortolling (f.eks. hvis du har bestilt fra lugubre steder som ikke merker pakkene), vil det koste deg minimum i området 450. Eller ca 50 mer enn om du hadde ruslet i butikken. Med mindre du bare har dyre butikker i området, i så fall blir prisen omtrent det samme.

Min erfaring er at det er mye pes for omtrent ingen besparelse overhodet, når vi snakker om beløp som ligger såpass nærme 200 kroners grensa.

Eller har du funnet en fraktmetode som ikke tar gebyr? I så fall er jeg veldig interessert, for denne hersens 200 kroners grensa irriterer vettet av meg.

Endret av Mascot68
Lenke til kommentar

Det er feil mascot :) Bestilte jeg fra utlandet for å spare 50,-? Nei.

Gjorde jeg det for enkelhetens skyld, at det ikke ble noe dyrere og at jeg ikke trenger spillet før om en ukes tid? Ja.

Å "Rusle" til butikken innebærer ofte tid mange ikke har, eller avstander som er helt uakseptable.

Edit:

Jeg skal gjøre litt innsats for å finne tilbake til informasjonen som beviser at man kun kan ta et slikt tollgebyr om varen er feilaktig deklarert prismessig og de selv må gjøre en innsats for å finne rett pris.

EDIT:

Hvordan får du det til å bli 50,- mer enn om jeg hadde ruslet til butikken, selv om jeg feilaktig skulle få et gebyr på 103,-?. Tror du må se på det regnestykket ditt ennå en gang.

Jeg skal gi deg en pekepinn.

Bestilt Empire: Total War - Special Forces Edition (PC) til kun 27.70£
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva koster special forces her til lands? Ser at den koster 499 på gamezone og de har 1-5 stykker igjen. Alternativet er platekompaniet til en pris på 599. Hvordan ståa er på elkjøp e.l vites ikke.

Det er ihvertfall ingen steder virker det som som har special forces til 399 slik som mascot antyder.

Og hvilken side har spillet til 27£?

Endret av toeblast
Lenke til kommentar
Det er feil mascot :) Bestilte jeg fra utlandet for å spare 50,-? Nei.

Gjorde jeg det for enkelhetens skyld, at det ikke ble noe dyrere og at jeg ikke trenger spillet før om en ukes tid?

For all del, du gjør som du vil. Personlig ser jeg ingen grunn til å bestille fra utlandet når det både tar lengre tid og blir minst like dyrt i slike tilfeller som dette. Da hadde jeg i stedet bestilt rett fra norsk butikk for å unngå peset med momsen.

Jeg skal gjøre litt innsats for å finne tilbake til informasjonen som beviser at man kun kan ta et slikt tollgebyr om varen er feilaktig deklarert prismessig og de selv må gjøre en innsats for å finne rett pris.

Lykke til. På Tollvesenets sider bekrefter de at transportør har all rett til å kreve gebyr for jobben de gjør ifm. å fungere som tollager. På Postens sider står prisen oppgitt til kr 103. Og de slår det fast enda en gang i FAQet sitt at det gjelder uansett om du fortoller selv eller via dem.

Hvordan får du det til å bli 50,- mer enn om jeg hadde ruslet til butikken, selv om jeg feilaktig skulle få et gebyr på 103,-?. Tror du må se på det regnestykket ditt ennå en gang.

Platekompaniet selger det for 399. Dog det er standardversjonen ser jeg, så da kan det hende du ender opp med å spare en femtilapp likevel hvis prisen din var inkl. frakt.

Til å ikke ha giddi å sette deg inn i regelverket i det hele tatt, er du jaggu kjepphøy.

Endret av Mascot68
Lenke til kommentar

Mascot:

Du ser fortsatt ikke at det IKKE er standardversjonen jeg har kjøpt eller ønsket å kjøpe? *pusse brillene til* Må jammen si at den 50,- lappen din blir litt komisk i den sammenheng.

Hmm kanskje det er fordi jeg før trodde det samme som deg, men i ettertid har fått ny informasjon om at de ikke kan kreve gebyr om varen er deklarert korrekt og at man da kun skal betale mva.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kan anbefale å lese en veldig god artikkel av Joachim Froholt, som forklarer hvorfor vi ikke snakker om objektivitet i spillanmeldelser.

Han tar også opp problemet med å la en som ikke har forutsetninger for å like et spill anmelde det. Det er ikke vanlig praksis, og er i særdeleshet ikke tilfelle for denne anmeldelsen, som nevnt.

Du ville neppe blitt satt til å anmelde FPS-spill, for å si det sånn. Med mindre vi ville gjøre et poeng av å se om du kunne klare å argumentere for ditt syn om at alle FPSer er dårlige. Det er også en måte å gjøre det på, men kanskje ikke det leserne ønsker.

Vi vinkler helst anmeldelser mot alle våre lesere, og ikke bare tilhengerne av hver enkelt serie. Hvis fanbasen har helt andre preferanser enn resten av verden kan det nok være greit å nevne det i anmeldelsen, men jeg tror ikke det bør bli en stor del av resonnementet. Uansett, som du sier, karakteren settes ut fra egne vurderinger, ikke hva man tror om andres.

Du har igrunn rett. Jeg må se meg slått. :)

Tilbake til spillet, jeg merker at det lagger en del. Typisk når man har ventet på et spill i over ett år at man ikke har bra nok PC. :(

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...