Agrippa Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Yo, For for ca. en time siden satt jeg og så på film på PC'n da musepekeren plutselig sluttet å fungere. WMP fortalte meg at "WMP referer en fil som ikke lenger eksisterer...ett eller annet...og må stoppe" Noe i den duren. Jaja, det er visst noe uker siden siste omstart tenkte jeg og satte i gang en omstart. Alt syntes å være ok, men av en eller annen grunn nekter maskinen å boote opp igjen. Den slår seg ikke av, men går og går, men pipet som signaliserer at hovedkortet har re-satt seg og at BIOS starter opp på nytt kommer aldri. Det er nå det, men det virkelig rare er at BIOS heller ikke avgir noen feilkoder i form av ett eller flere pip i sekvens. Det skjer altså helt enkelt ingenting utenom det vanlige bortsett fra at boot-prosessen aldri starter og jeg har ingen indikasjoner på hva som kan være galt. Harddiskene spinner, det samme gjør alle essensielle vifter og statusindikatoren på hovedkortet lyser grønt, noe som burde bety at det fungerer, får den strømmen det skal ha og samtidig indikerer at PSUen er ok. Den eneste teorien jeg har er at videokortet har takket for seg på en måte som gjør at hovedkortet fatter at noe er galt. Når jeg kjenner på det holder det romtemp, noe som virker litt mystisk. Det er snakk om et Nvidia 8800GTX, som vel aldri kommer i nærheten av romtemp selv når det idler? Er noe slikt mulig/sannsynlig? Jeg har dessverre inget ekstra videokort her og nå, men må kanskje tenke på en bestilling asap. Uansett kommer jeg ikke på hva annet som kan ha gått galt uten at jeg får en indikasjon på hva som er i veien. Forøvrig har jeg resatt BIOS, uten noe resultat. Om noen har andre tanker om hva som kan være i veien så for all del kom med dem, jeg er lutter øre! Full system spec er som følger: Asus P5E WS Pro h/k Intel Q6600 4x2GB Corsair DMX DDR2 RAM Nvidia GeForce 8800GTX LSI Logic Megaraid 8344LSE (8-kanals SAS) En haug harddisker. Corsair HX1000 PSU i et Lian-Li PC7110 kabinett PS - bare så det er nevnt, i tilfelle noen senere savner svar på innlegg, så er jeg på vei i køya etter en lang våkenatt. Håper noen har flere idèer enn meg, som jeg kan prøve ut til kvelden/natten igjen. Endret 4. mars 2009 av Agrippa Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Dine tanker om skjermkortet er nok ikke så dumme. Det er jo litt dumt å måtte kjøpe et nytt, for det er ikke sikkert at det er det som er problemet. Kjenner du ingen du kan låne et kort av? Ellers har jeg en god del (noe eldre) PC'er som oppfører seg akkurat likt når jeg setter inn en noe svidd CPU (Skulle teste den igår, skjønner du.) Da fikk jeg overhodet ingen reaksjon, men vifter og disker starter og alt går som det skal. Men ingen lyder og ikke noe bilde på skjermen. Denne feilmeldingen fra WMP kan kanskje også tyde på at det er noe annet enn skjermkortet som har tatt kvelden. Siden du ikke har ekstra skjermkort er det vel for mye for langt at du skal ha en passende CPU å prøve med, så det hadde jo vært fint om du kjente noen datanerder som du kan få litt hjelp til å feilsøke problemet. Jeg går ut i fra at det er unødvendig å spørre om du har sjekket CMOS-jumperen? Den må stå rett for å få noen reaksjon. Lenke til kommentar
oslo72 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Du har tatt strømmen fysisk på PSU (tatt ut kontakten i et par minutter)? Lenke til kommentar
Agrippa Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 Der tok du meg jaggu før jeg kom i seng gitt. Ang. skjermkort, så skulle jeg egentlig ha kjøpt et ekstra for lenge siden, for å ha et for nettopp slike tilfeller. Det blir uansett et ultrabillig et i første omgang, kun for å utelukke eller bekrefte diagnosen. Ekstra CPU er det også dårlig med og jeg håper virkelig feilen ikke ligger der. Uansett trodde jeg at BIOS-oppstart ville begynne selv med en defekt CPU og at jeg ville fått beskjed om hva feilen er? Hovedkortet bruker jo ikke prosessoren til BIOS-meldingene som kommer opp aller først, med mindre jeg er helt ute på feil jorde? Jeg er egentlig en liten datanerd selv og har vært ute for det meste som kan gå galt, men dette var ukjent territorium likevel. Men skulle jeg ikke finne ut av det er det klart jeg må sende probelemet videre til større nerder med dypere innsikt. Og nei, du behøver ikke spørre om BIOS-jumperen. Du har tatt strømmen fysisk på PSU (tatt ut kontakten i et par minutter)? Yes indeedy. Lenke til kommentar
TRD4U Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Det er mulig at noen maskiner vil kjøre litt av BIOS-oppstart uten CPU, men jeg har aldri opplevd at det skjer. Enten får jeg en feilkode ved hjelp av LED-dioder eller beep-codes, eller rett og slett ingen reaksjon overhodet når jeg starter et hovedkort uten CPU eller med en defekt CPU. Men uten en ekstra CPU får du vel bare prøve deg fram. Du kan jo ta ut CPU og se hva som skjer da. Får du en annen reaksjon da, kan du vel kanskje konkludere med at det er et problem med CPU'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå