Gå til innhold

Geil går for grønt

Anbefalte innlegg

0,2W sier dere er ingen ting. Tenk dere hvis en million av Norges PC står på samtidig og har slike brikker

0,2W * 10⁶ = 20KW

Og Norge er et lite land.

Dessuten så er det fint hvis hardwareprodusenter kutter ut den overdrevne innpakningen. Av og til så er det innpakket i så hard plast at saksa såvidt fungerer, og det er veldig unødvendig!

Ja, vel, men hadde 1 milliard pcer hadde stått på samtidig så ville det fortsatt bare ha utgjordt ~0,00125% av verdens totale energi konsum (basert på tall fra 2005)

Jeg ser på dette som en ren gimmik for å tappe inn i markede med "miljøbevisste" forbrukere. Hadde de tenkt på miljøet så hadde de spart på produksjonskostnaddene osv. Lurer på hvor mange watt som må til for å lage en slik rambrikke.

Uansett så er det jo en positiv trend at produsenter av elektronikk ol. begynner å tenke "grønt". Det vil få de forskjellige produsentene til og konkurere om å ha de beste løsningene hvis det er et markede for det.

For min del så er det fortsatt ytelse og pris som kommer først, slår heller av en 5W lyspære i 1 time om dagen og sparer da mer strøm enn rambrikkene gjør på en dag :p

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så om minnebrikkene bruker 1 watt i stedenfor 1.2 watt i forhold til skjermkortet som gjerne bruker 120 watt, skal det gjøre en stor forskjell?

Det er kanskje ikke noen revolusjon, men en liten utvikling er bedre enn ingen. Det retoriske spørsmålet er vel heller, er det nødvendig å proklamere den lille utviklinga med høy røst og krigstyper så de virkelige store endringene drukner i dagens informasjonsoverflod?

Noen som vet om disse metallplatene som er festet på sidene på alle minnemoduler bortsett fra de aller billigste virkelig har noen stor og sårt tiltrengt effekt på varmeavledningen?

Dersom ikke kunne de fjernet dem på alle bortsett fra noen helt få modeller, med tanke på modderne. Det krever tross alt litt energi å raffinere metall og å bøye og forme dem slik at de passer til minnemodulene og gi dem et pent design. Dessverre er det ikke slik markedet fungerer, for det er allment akseptert at det som har et pent ytre er bra på innsiden. Etterspørselen vil derfor være der.

Lenke til kommentar

Jeg mener i mange tilfeller at HSene er unødvendig og at de heller kan føre til at det blir varmere fordi det er trangt mellom slottene. Det er bedre å fjerne dem og ha en 80mm(4 slotter) eller 120mm(6 slotter) vifte hengende løst over på 5v hastighet.

De eneste tilfellene jeg tror de gjør særlig nytte er i merkeservere hvor alle vifter går på overlydshastighet og det ofte er god plass.

Jeg avbestilet 6 minnebrikker til X58 med HSer og bestilte 6 stk uten HS.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Enig. Synes de bør fjerne HSene fra produksjonen på de aller fleste produktene, så kan man heller ha det som et tilbehør for de som på død og liv må ha det. Jeg tror man kan spare miljøet mer ved å fjerne mye av det produksjonsbehovet, leveranser osv osv.

Jeg synes HSene fungerer mer som reklameplakater, fargeskilter og "pimp my PC" dingser enn å ha noen praktisk betydning. Ergo kan de fjernes fra produksjon. En annen ting er at mange minneslotter er såpass trange og harde at om man monterer minnemoduler ved å presse på upresist pålimte HSer så kan man skade produktet istedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
0,2W sier dere er ingen ting. Tenk dere hvis en million av Norges PC står på samtidig og har slike brikker

0,2W * 10⁶ = 20KW

20KW er 20 elektriske varmeovner det...

Da er jeg heller enig med en del andre her at det går ann å være mer miljøbevisst på innpakningen. Å ha store og flashy esker med mye innpakning er unødvendig for alt annet en retail versoner som skal stå i butikkhyller og se pene ut. En akkurat stor nokk grå eske med produktnavn og tilstrekkelig støtdemping burde holde for alle bulk varer. Gjerne med innpakning av resirkulert materiale.

Hvem er det egentlig som bryr seg mye om esken de får i posten fra nettbutikken ser ut som en regnbue eller om den er grå? Spesielt dersom man kan spare et par kroner på den grå versonen.

Lenke til kommentar
Simen1: Står her http://www.rampedia.com/index.php/DDR1-vs-DDR2-Power at DDR2 bruker opp til 0.45w

.. på hver 512 Megabit brikke på en minnemodul med x brikker.

Dvs. at en 512 MB minnemodul bestående av 8 stk 512 Mbit brikker bruker inntil 3,6 Watt i verst tenkelige scenario (Idd7) ved bruk av akkurat de brikkene som er testet.

Skal nevnes at DDR2 nok er vesentlig bedre enn dette per i dag, men kapasiteten er også vesentlig større enn 512MB per DIMM i dag og det vil nok dra opp effektforbruket en god del. I tillegg kommer hastigheten som gjerne er DDR2-800+ og ikke DDR2-533. DDR2-1066 vil normalt trekke ca dobbelt så mye som DDR2-533 når alt annet er likt, det inkluderer samme spenning. Som tidligere nevnt; P = 1/2(fCv^2); f=frekvens.

Lenke til kommentar
Mot elektrostatiske skader på minnet fra folk som ikke bruker jordet armbånd, mekaniske påkjenninger fra hardhendt montering, uhell med ledninger og annet som kan støte borti minnet.

I den forrige maskinen min hadde jeg noe noe Kingston Value-minne uten slike plater. Jeg behandlet dem ofte dårlig, var uforsiktig og hardhendt, men de lever ennå i beste velgående. To av Geil Ultra-brikkene, med metallplater, jeg tidligere hadde i dagens maskin tok kvelden etter ett år. Dette er selvsagt veldig tynt grunnlag å trekke konklusjoner fra, men jeg tror likevel du undervurderer hva datadeler tåler, spesielt med tanke på statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar
Mot elektrostatiske skader på minnet fra folk som ikke bruker jordet armbånd
Da må man først lære seg hvordan man skal holde i minnebrikker generelt og ved montering. Man skal ikke daske pølsene helt vilkårlig rundt elektroniske komponenter. Som beskyttelse mot sløvhet og uvitenhet, ja. Jeg grøsser mange ganger når jeg ser hvordan IT personale praktiserer pølselabber på komponenter.

mekaniske påkjenninger fra hardhendt montering
Nok en gang må man lære hvor man skal ta på og holde minnebrikker(det pleide å være pensum i gamledager). Samt at HSene ofte er dårlig montert og jeg har flere ganger kjent at HSene gir etter om man trykker på dem ved montering. Så jeg tror flere skader kan skje med HS enn uten.

uhell med ledninger og annet som kan støte borti minnet.
Som regel er ledninger i en PC isolerte og kan neppe føre til kortslutninger på den måten, ellers klarer jeg ikke å komme på hva dette skulle være som skal skade dem fysisk. Det kan kanskje være om man slipper en rabiat før oppi kassa som tar løpefart og røsker ut en CPU kjøler sideveis, som har satt seg litt over tid.

Men det er godt vi ikke alltid er enig Simen1, det hadde vært kjedelig hehe :p

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men det er godt vi ikke alltid er enig Simen1, det hadde vært kjedelig hehe :p

Hehe, nesten synd jeg må ødelegge debatten ved å si meg enig i det med inkompetent håndtering av minne. :wee:

Platene er nok hovedsaklig til beskyttelse mot inkompetent håndtering. Med tanke på spredning av varme så går nok vinninga opp i spinninga. Varmen spres nok litt bedre ut langs overflaten mens luftstrømmen blir en del dårligere. Ett skritt frem og ett tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt problemer med dårlige minnekjølere, har hatt kingston rd ddr og ddr2, corsair ddr og mushkin ddr2. Synes dog det er greit å ha kjølerne, brikkene føles mye bedre enn de uten. Jeg synes generelt de føles mer solide, er greit å kunne ta mitt på brikkene og slippe å holde på kanter o.l.

Lenke til kommentar

0,2W * 10⁶ = 20KW

Dessuten så er det fint hvis hardwareprodusenter kutter ut den overdrevne innpakningen. Av og til så er det innpakket i så hard plast at saksa såvidt fungerer, og det er veldig unødvendig!

enig i det du sier :) Også tenk deg at det finnes folk som gjerne har 2 eller mer minnebrikker per PC, sparer en del strøm

Lenke til kommentar
Simen1: Står her http://www.rampedia.com/index.php/DDR1-vs-DDR2-Power at DDR2 bruker opp til 0.45w

Wisd0m: "Dere" sa det ikke, jeg sa det. Og jeg står fast ved det. Men vi kan spare tilsvarende effekt hver dag ved å bruke en sparepære i huset 25 minutter mindre hver dag.

Eller, så kan man gjøre noenting med de virkelige synderne. Å skrelle strøm fra noe som bruker 0.45 watt i et system som gjerne bruker 3-400 watt er som å tørke hyllene for støv når det har vært oversvømmelse.

Dårlig sammenligning,tenk i et større bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...