Gå til innhold

Fotografere katter i mørkt innemiljø, og muligens litt ute

Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig å få ha den muligheten å fotografere søte, små pusekatter med mitt EOS 400D, men problemet er at jeg ikke er så veldig flink på instillinger, jeg syns også at katter er litt vanskelig å få gode bilder av på grunn av refleksjonen i øynene deres. Det er nok lettere jo mer lys det er, men problemstillingen min er at det ikke er så mye lys. Jeg har heller ikke eksterm blitz. Bruker kitobjektivet og et 75-200 mm, men det brukes åpenlyst mest til landskapfotografering.

Litt hjelp fra erfarne fotografer? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstra lamper? Et par (helst kraftige) lommelykter? En bråte stearinlys? Bruke påskuddet til å investere i blits?

Ellers: størst mulig blender og så kort lukkertid som du klarer å få en brukbar prosentandel skarpe bilder med. Press iso litt høyere enn du pleier. Har du mulighet til å låne et objektiv med større blender, f.eks. et 50mm f/1.8 eller noe vil jo det være perfekt.

Lenke til kommentar

Fotograferer du i full auto ?

Med de objektivene du har så er du veldig avhengig av lys for og få skarpe bilder,en ekstern blits eller et mer lysserkt objektiv ville løst mye av problematikken.

Dyr i bevegelse burde du bruke lukkertider over 1/500 sekunder eller mer avhengig av hurtigheten på motivet,du kan også få noen til og sysselsette kattene "Mat er en vinner" så dem holder seg i ro.

Det du kan gjøre er og sette kameraet i TV og ISO på 400 da kan du prøve deg fram til du synes du får bildene lyse nok uten bruk av blits,trykk utløseren halveis ned og vri på hjulet ved siden av utløseren.I søkeren ser du at lukkertidene forandrer seg,test deg fram til du får nok lys.En arbeidslampe eller to rettet mot taket kan gi deg nok lys "disse koster rundt en 40 kroner stk. på Biltema.

Hvis du må bruke den innebygget blitsen kan du sette noe foran for og få dempet lyset,hvis du har en hvit filmrullboks fra gamledager kan du klippe ut litt fra den og sette foran blitsen eller ta litt fra en isboks eller lingnende.Sån at du får dekket til den innebygget blitsen noe alla dette.du kan også holde et hvitt ark skrått foran blitsen så du får rettet den litt oppover og dermed unngår å få direkte blitslys på dyrene.

Denne tråden kan gi deg litt mer innblikk i hvordan iso,blender og lukkertider henger sammen.

Edit:du burde også sette kamera på senter/mitterste fokuspunkt "røde firkanter i søkeren"

Trykk på den knappen øverst til høyre bak på kameraet,vri så på hjulet ved siden av utløseren til du får riktig fokuspunkt i søkeren.

Du kan ikke få justert noe manuelt på kameraet hvis du bruker de helautomatiske innstillingene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
katter er veldig nysgjerrige av natur og er derfor bra egnet til å ta bilder av.

Nå er ikke jeg noen utpreget ekspert, men vekk oppmerksomheten med ei hånd (mat eller leke) og ta bilde med den andre.

her er noen av mine bilder tatt i mørke omgivelser:

pus 1

pus 2

pus 3

Men på det andre bildet... Det er slike bilder jeg tenkte på. Hvor ansiktet er i fokus. Er det da lurt å fokusere på øynene eller nesen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Som Nautica så fint sier det; Skaff deg blitser eller arbeidslamper.

Litt OT: "i mørket er alle katter grå" - Kunne ikke dy meg :dribble:

Noen ganger kan det også være lurt og bruke sollyset :) Legger ved et par bilder, men i ettertid ser jeg at jeg kunne brukt mindre blender.. :blush:

post-51021-1236926911_thumb.jpg

post-51021-1236926923_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...