Skinney Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Novell har sagt opp ansatte som utviklet Opensuse og AMDs frie skjermkortdriver. Les mer Lenke til kommentar
Tj-nome Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Er ikkje kjekt å vite at finansekrisen rammer nettop sånne steder vi forbrukere sette stort pris på. Håper vertfall at kutte ikkje rammer får hardt på utvikling av Fri driver av AMDs nye skjermkort. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 hvor mye har de klart å produsere før de ble sagt opp? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 "Novell får nemlig tilgang til disse dokumentene lenge, noen ganger måneder, før offentligheten. Dette sikrer en raskere utvikling av driveren enn hadde vært mulig om vi skulle vente på dokumentasjon fra AMD." Hvorfor får novell dokumentene så lenge før? AtW Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Og jeg som akkurat har kjøpt ny rigg med skjermkort fra AMD Jaja, så lenge AMD klarer å spytte ut gode nok drivere selv, har man iallefall muligheten der, men jeg vil tro en åpen driver på sikt i allefall blir et bedre valg. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Såvidt jeg skjønte var det 1 av 3 utviklere som fikk sparken. 3 utviklere er jo i utgangspunktet ikke mange, og når det nå blir 2.. utvikling av frie drivere går tregt nok som det er.. dårlig nytt, dette. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 De har det sikkert fint på jobb i det minste. Ingen deadlines, kaker og kaffe Lenke til kommentar
_neuron_ Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg har også hørt at det var 1 som fikk sparken fra amd driver teamet, og det var flere fra hele novell, så jeg vil ikke si open source delen ble spesielt hard rammet. "Novell får nemlig tilgang til disse dokumentene lenge, noen ganger måneder, før offentligheten. Dette sikrer en raskere utvikling av driveren enn hadde vært mulig om vi skulle vente på dokumentasjon fra AMD." Hvorfor får novell dokumentene så lenge før? AtW NDA, advokater må gå gjennom før resten av verden får se på dem. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Heh, morsomt med artikkelgrafikk fra Boycott Novell-galningene. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Det var vel "bare" radeonhd-driveren som ble rammet, da? ATI-kortene har jo to opensource-drivere: radeonhd og radeon, så vidt jeg husker.. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Men Robin, utviklerne blir ikke mindre, de blir færre Hvorvidt en utvikler er liten eller stor har vel ikke så mye å si Men fra spøk til Halvor: Dette er en trist, trist nyhet for den frie verden. Jeg håper et annet selskap er villige til å inngå en samarbeidsavtale med AMD/Novell slik at flere utviklere igjen blir satt på saken, men slik situasjonen er i verden pr i dag er det vel ikke så innmari reellt. Lenke til kommentar
j0lly Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hvis man er keen på å kjøre linux, så er ikke Ati veien å gå uansett. Nvidia er mye flinkere på dette området. Så dette har ingenting å si imho. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hvis man er keen på å kjøre linux, så er ikke Ati veien å gå uansett. Nvidia er mye flinkere på dette området. Så dette har ingenting å si imho. Er ikke det nå en gammel seiglivet myte. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hvis man er keen på å kjøre linux, så er ikke Ati veien å gå uansett. Nvidia er mye flinkere på dette området. Så dette har ingenting å si imho. Amd 4870'en min funker bra her den. Men synd at det vil ta enda lenger tid med den frie driveren. Men fint å vite at den ihvertfall er på vei i motsetsning til fri driver da nvidia. Lenke til kommentar
j0lly Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Theo: Vel, di har vel kommet seg noe, fra at det ikke fantes drivere, til at di bare er trege å komme med nye? Har fulgt litt med på nyere distroer og når det er drivere til disse, og virker som Nvidia henger bedre med. Er kjedelig hvis man må kjøre nest nyeste distro av ett OS, fordi det ikke finnes drivere til nyeste.. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Det er nok riktig, men selv Nvidia får mye kritikk for å være trege til å rette bugs og legge til funksjonalitet i sine Linux drivere. Men jeg tror nok at AMD sin "ikke åpne" driver(altså tilsvarende nvidia sin) også vil komme bedre i gang etterhvert. Med ny sjef i AMD virket det å bli bedre fokus på dette. Endret 4. mars 2009 av Theo343 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Novell har ikke akkurat tjent så mye på disse gratis tjeneste. Forstår godt at skrenker inn på å levere programvare de ikke tjener noe på. Så kan vi andre satse på at andre frivillige utviklere vil fortsette å utvikle driverne. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Jo, Novell selger supporttjeneste på dem. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Og hvor mye får de inn på det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå