TheGuard Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hei. Skal fikse en pc for ei venninne, den er noen få år gammel, og hun har SELVFØLGELIG rota bort XP-plata. Hvor får jeg tak i orginal Windows XP Pro Norsk til denne LG LW40 laptop'en? Cd-key har vi jo for den står jo på. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 nå løper jeg vel i fare for å oppfordre til ulovligheter, men jeg mener: At hvis man har en gyldig lisens til noe, men har mistet eller ødelagt disken. Syntes jeg ikke det er så galt å "skaffe det på annen måte" Lenke til kommentar
TheGuard Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) nå løper jeg vel i fare for å oppfordre til ulovligheter, men jeg mener: At hvis man har en gyldig lisens til noe, men har mistet eller ødelagt disken. Syntes jeg ikke det er så galt å "skaffe det på annen måte" Ser hvor du vil, men prøvde ei anna plate, men tror cd-key'en som fulgte med pc'n, er til ei "spesiell" XP-plate. Fra LG. Endret 4. mars 2009 av Gautis Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 LG har nok brukt en "OEM-versjon" av Windows da de installerte systemet på maskinen, så den Product Key (CD-key) dere har er nok beregnet på en OEM-versjon av XP. Dette finnes vel også hist og her (* host *). Ideelt sett burde du vel kontakte "LG Norge" eller hva det nå heter og få tak i nye CD'er. (www.lg.no er i hvert fall feil adresse ...) LG's CD'er inneholder alle drivere som trengs, men det er ikke umulig at de også kan skaffes separat, f.eks. lastes ned fra LG's support-sider. (Ikke Lærdal Grønt.) Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) LG har nok brukt en "OEM-versjon" av Windows da de installerte systemet på maskinen, så den Product Key (CD-key) dere har er nok beregnet på en OEM-versjon av XP. Dette finnes vel også hist og her (* host *). Ideelt sett burde du vel kontakte "LG Norge" eller hva det nå heter og få tak i nye CD'er. (www.lg.no er i hvert fall feil adresse ...) LG's CD'er inneholder alle drivere som trengs, men det er ikke umulig at de også kan skaffes separat, f.eks. lastes ned fra LG's support-sider. (Ikke Lærdal Grønt.) Det spiller ikke noe rolle om xp lisensen er for oem eller ikke - det som spiller rolle er at du har riktig versjon av xp. Dvs, - har du lisens for norsk xp pro så kan du installere xp pro norsk og engelsk. Har du lisens for engelsk kan du bare installere engelsk. Har du lisens for xp home, så kan du bare installere xp home på samme premisser som ovenfor. Se på lisens lappen som er klistret på pc hva som står der. Der skal stå windows xp pro eller home english eller norsk. Og dvs at da må du få tak i en plate som er xp i riktig versjon, altså pro eller home samt det språket som lisensen gjelder for. Det er ikke noe forskjell på lisenskode på oem og retail versjon - eneste forskjell er et oem kan bare leveres med en ny maskin og ikke selges seperat i butikk. Bare lån deg en xp cd som stemmer og det skal gå bra. Du kan bestille xp plata fra microsoft, men det koster å få den tilsendt. Endret 5. mars 2009 av Uffda Lenke til kommentar
riroil Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Riktig link: LG Electronics [edit] Kan jo ta med kontaktinfo også da. LG Electronics Norway Lysaker Torg 15 Postboks 275, 1326 Lysaker Norge Phone : +47 67 11 10 90 Telefaks : +47 67 11 10 99 Produktstøtte : 800 18740, [email protected] Endret 5. mars 2009 av riroil Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 LG har nok brukt en "OEM-versjon" av Windows da de installerte systemet på maskinen, så den Product Key (CD-key) dere har er nok beregnet på en OEM-versjon av XP. Dette finnes vel også hist og her (* host *). Ideelt sett burde du vel kontakte "LG Norge" eller hva det nå heter og få tak i nye CD'er. (www.lg.no er i hvert fall feil adresse ...) LG's CD'er inneholder alle drivere som trengs, men det er ikke umulig at de også kan skaffes separat, f.eks. lastes ned fra LG's support-sider. (Ikke Lærdal Grønt.) Det spiller ikke noe rolle om xp lisensen er for oem eller ikke - det som spiller rolle er at du har riktig versjon av xp. Dvs, - har du lisens for norsk xp pro så kan du installere xp pro norsk og engelsk. Har du lisens for engelsk kan du bare installere engelsk. Har du lisens for xp home, så kan du bare installere xp home på samme premisser som ovenfor. Se på lisens lappen som er klistret på pc hva som står der. Der skal stå windows xp pro eller home english eller norsk. Og dvs at da må du få tak i en plate som er xp i riktig versjon, altså pro eller home samt det språket som lisensen gjelder for. Det er ikke noe forskjell på lisenskode på oem og retail versjon - eneste forskjell er et oem kan bare leveres med en ny maskin og ikke selges seperat i butikk. Bare lån deg en xp cd som stemmer og det skal gå bra. Du kan bestille xp plata fra microsoft, men det koster å få den tilsendt. da lever du nok i en annet verden, OEM CD er en CD for seg selv ( for pc leverandøren )man klarer aldri å innstallere en HP oem på en Dell pc og omvend. lisensen er også bundet til leverandøren eller retail ( da kan man gjør hva man vil, bare man holder den til 1 pc ) men, men Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå