bmwpower92 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Hei! Har en mur som er finkornete og det har vært tapet på den før. Har planer om å legge ny tapet, men ønsker å få den glattere før ny tapet legges. er det noen som har tips ang. fremgangsmåte avpussing/ midler å ha på muren? har hørt om noe som kalles Naturgips, er dette å anbefale? Lenke til kommentar
Artemis-Entreri Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Hei! Har en mur som er finkornete og det har vært tapet på den før. Har planer om å legge ny tapet, men ønsker å få den glattere før ny tapet legges. er det noen som har tips ang. fremgangsmåte avpussing/ midler å ha på muren? har hørt om noe som kalles Naturgips, er dette å anbefale? Legg et strøk med primer for å binde all løs murpuss og støv. Bruk så en medium sparkel scanox/jotun for helsparkling 1 til 2 ganger, alt etter behov. Legg et topplag med platesparkel. Helsparkling er ikke det letteste hvis du ikke har gjort det før. Kan kanskje være greit å få noen som kan det til å ta grunnjobben før du skal tapetsere. Grunn gjerne med maling før tapetsering, da er det lettere å fjerne den igjen siden. Latex eller akryl maling, kjøp det billigste de har på malesjappa hvis du ikke har noe stående. Endret 4. mars 2009 av Artemis-Entreri Lenke til kommentar
bmwpower92 Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 takker for svar. skal formidle dette til mora mi Lenke til kommentar
bmwpower92 Skrevet 4. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2009 setter denne som løst jeg da Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det kan være kjekt å vurdere et produkt som heter "veggfornyeren" eller noe i den duren. Dette er en "tapet" du har på veggen som sletter ut de aller fleste ujevnheter i veggen. Veggfornyeren føles som tykt papir (eller tynn papp), så den er relativt enkel å jobbe med. Bruker man denne trenger man ikke være sparkelekspert.. Med veggfornyeren på plass kan man legge tapet utenpå denne. Lenke til kommentar
bmwpower92 Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Det kan være kjekt å vurdere et produkt som heter "veggfornyeren" eller noe i den duren. Dette er en "tapet" du har på veggen som sletter ut de aller fleste ujevnheter i veggen. Veggfornyeren føles som tykt papir (eller tynn papp), så den er relativt enkel å jobbe med. Bruker man denne trenger man ikke være sparkelekspert.. Med veggfornyeren på plass kan man legge tapet utenpå denne. tok en tur innom denne gamle tråden igjen og fant nye svar =) muren er det enda ikke gjort noe med, i og med at dette er info jeg har funnet til foreldrene mine.(de er EKSTREMT treg til å sette i gang prosjekt, OG til å fullføre de ) takk for infoen forresten, og har du noen nettside som selger "veggfornyeren" og har info om den? fattern kan sikkert skaffe dette om han ser igjennom litt produktkataloger fra diverse grossister. ettersom jeg er ansatt på "Byggmix" og han er min sjef dær så får se om jeg får svar fra deg, eller om jeg skal få han til å arbeide litt EDIT: skrivefeil xD Endret 14. april 2009 av bmwpower92 Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 takk for infoen forresten, og har du noen nettside som selger "veggfornyeren" og har info om den? fattern kan sikkert skaffe dette om han ser igjennom litt produktkataloger fra diverse grossister. ettersom jeg er ansatt på "Byggmix" og han er min sjef dær så får se om jeg får svar fra deg, eller om jeg skal få han til å arbeide litt EDIT: skrivefeil xD Jeg googlet "veggfornyeren", og fant dette: Produkt Forhandlere Jeg vet ikke om noen av disse har nettbutikk, men det er jo bare å lete Det er visst en nettbutikk som heter tapetshop.no som selger en veggfornyer, men aner ikke om dette er samme produkt/produsent. Lykke til med jakten Lenke til kommentar
bmwpower92 Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 så disse linkene, og mamma hadde hørt om dette frafør, men er usikker på om det kan legges rett på mur. takk for alle svar Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jeg har nettopp gjort dette og gikk frem på denne måten: 1. Forsiktig sliping av de største ujevnhetene 2. Sparkling 3. Et lag med primer 4. Limte på tynne gipsplater 5. Tapetserte Funket fint, og var veldig lett. Lenke til kommentar
bmwpower92 Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 (endret) Jeg har nettopp gjort dette og gikk frem på denne måten: 1. Forsiktig sliping av de største ujevnhetene 2. Sparkling 3. Et lag med primer 4. Limte på tynne gipsplater 5. Tapetserte Funket fint, og var veldig lett. takk, skal nevne denne ideen.så får vi se hva som blir gjort. Endret 26. april 2009 av bmwpower92 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 så disse linkene, og mamma hadde hørt om dette frafør, men er usikker på om det kan legges rett på mur. takk for alle svar Siden du og faren din jobber på "byggmix" bør dere vel kunne finne ut av det? Sannsynligvis egner det seg like greit på en pusset mur som på strukturert glassfiberstrie, hvis man har det rette limet. En mursteinsmur med forsenkede fuger mellom mursteinen bør sannsynligvis pusses først. Nå ser jeg i tidligere innlegg at det er tapet på muren allerede, dersom den nåværende tapeten sitter godt, bør det bare være å lime veggfornyeren rett på, skulle man tro. Lenke til kommentar
bmwpower92 Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 så disse linkene, og mamma hadde hørt om dette frafør, men er usikker på om det kan legges rett på mur. takk for alle svar Siden du og faren din jobber på "byggmix" bør dere vel kunne finne ut av det? Sannsynligvis egner det seg like greit på en pusset mur som på strukturert glassfiberstrie, hvis man har det rette limet. En mursteinsmur med forsenkede fuger mellom mursteinen bør sannsynligvis pusses først. Nå ser jeg i tidligere innlegg at det er tapet på muren allerede, dersom den nåværende tapeten sitter godt, bør det bare være å lime veggfornyeren rett på, skulle man tro. den gamle tapeten er tatt av. å kunne klart å funnet ut av produkter osv selv ja, men liker å utnytte meg av forumet får å se andres erfaringer, vet om et firma i nærheten som "diamantsliper" murer også, så er mange måter å gjøre dette på. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Jeg er også veldig for at man utveksler erfaringer på forumet, så kan flere lære av det. Men jeg tenkte at du kanskje kunne forhøre deg på jobben (Byggmix) etter å ha fått noen ideer her, og så fortelle oss om veggfornyertapet på mur er en løsning som er å anbefale, eller om andre løsninger er å foretrekke? Lenke til kommentar
bmwpower92 Skrevet 28. april 2009 Forfatter Del Skrevet 28. april 2009 hmm, omm jeg finner igjen tråden etter muren er fikset (det kan ta noen år ^^) så skal jeg i hvertfall si hva som ble gjort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå