Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rullestolbruker søker brukanes bil - tips?

Anbefalte innlegg

Joda, det har seg slik at de fleste en gang gir seg ut på den store søken etter bil - og nå er det min tur.

Som mange sikkert vet er jeg rullestolbruker, og jeg får ikke gjort noe med det innen nær fremtid hvertfall. Bil har som sagt kommet opp som et hett tema, og jeg trenger da noe brukervennlig, med fire hjul og ei automatkasse, som tåler et par års bruk uten de alt for enorme kostnadene.

Jeg har et par kriterier; stasjonsvogn, automatgir, preferrably brukt, og helst AWD.

Pris har jeg ikke tenkt til å nevne, da jeg ønsker at dere legger frem forslag for alle prisklasser (within reason)

Work your magic! Er åpen for det meste, som sagt. Spent på hva dere kommer opp med. Er det noen spørsmål, fyr løs ;)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da slenger jeg ut Volkswagen Caravelle. Stor praktisk(urk) dieselbil med syncro og alt. Nyeste ser ikke helt javlig ut heller. Men jeg har aversjon mot alle mennesker som kjører Caravelle, og trekker derfor forslaget mitt.

En fornuftig stasjonsvogn som ser bra ut er den nye Citroen C5. Dette er en stor bil sånn at det ikke er noe stort problem å få både deg selv og en lett rullestol inn, men den er ikke så stor at du kan rulle rett inn. Det kan du i Mercedes Vito som er noe større og (hertfall de eldre) belemret med endel problemer.

Men, får du denne dekket av Hjelpemiddelsentralen?

Lenke til kommentar
Da slenger jeg ut Volkswagen Caravelle. Stor praktisk(urk) dieselbil med syncro og alt. Nyeste ser ikke helt javlig ut heller. Men jeg har aversjon mot alle mennesker som kjører Caravelle, og trekker derfor forslaget mitt.

En fornuftig stasjonsvogn som ser bra ut er den nye Citroen C5. Dette er en stor bil sånn at det ikke er noe stort problem å få både deg selv og en lett rullestol inn, men den er ikke så stor at du kan rulle rett inn. Det kan du i Mercedes Vito som er noe større og (hertfall de eldre) belemret med endel problemer.

Men, får du denne dekket av Hjelpemiddelsentralen?

Jeg har et par kriterier; stasjonsvogn, automatgir, preferrably brukt, og helst AWD.

:)

Caravelle har vært oppe som forslag, ja, men VW leverer ikke AWD og automat på samme bil - samme med Vito, som forøvrig er en møkkabil. :p

Såvidt jeg har fått med meg er Audi, BMW, Mercedes og Volvo de eneste som leverer AWD og automatgir, hvor du på to-tre av disse betaler litt i overkant mye for merket.

Det er kun klasse 2 (Caravelle, Vito o.l.) som dekkes av HMS, og da må jeg ha bilen i 11-12 år noe som er i overkant etter min mening. Vi har en 1997 Caravelle nå, som vi har vært griseheldig med. Ingen større reperasjoner, men nå etter 11 år og 270 tusen på telleren begynner den å vise tegn på slitasje.

Som nevnt er jeg ute etter en stasjonsvogn av praktiske årsaker, og det ekskluderer da en eventuell Q7 MSg, desverre :p

Om jeg velger å gå for stasjonsvogn må dette gå ut av min egen lommebok (bortsett fra ombygging), så i utgangspunktet ser man etter noe litt eldre brukt. Mompen og jeg kom opp med denne i de sene nattetimer, som ifølge en BMW-entusiast som han er, har godt AWD-system, samt god motor og girkasse.

Subaru Legazy?

Den er under lupen også, men jeg liker ikke helt designet på de nye desverre.

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

VW Passat 4-motion med automatgir kan du vel få til en til nogenlunde ålreit pris.

Tuareg'n syns jeg er grisetøff, men den er noe dyrere.

Skal du ha en litt eldre bil så ville jeg helt klart valgt en BMW 3 serie Touring iXA (E30). De er gromme :)

Lenke til kommentar
Hva med en kompakt-SUV?

Subaru Forester?

Nissan Qashqai?

VW Tiguan?

De blir noe vel høye. Må ha i tankene at jeg må løfte meg selv inn i bilen, dvs at jeg må nå håndtaket over førersiden fra stolen.

VW Passat 4-motion med automatgir kan du vel få til en til nogenlunde ålreit pris.

Skal du ha en litt eldre bil så ville jeg helt klart valgt en BMW 3 serie Touring iXA (E30). De er gromme :)

Skal forske litt på Passaten, ja. Tuareg er uten tvil tøff, skal forske litt på den også :p

Jeg ville tittet nærmere på Subaru Legacy. :)
Som sagt, har de under lupen. Den der så jo ganske snasen ut også :)

Takk for hjelp så langt! Keep'em coming, setter pris på alt av tips, info, linker o.l. :)

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar

Det er vel kun R36 versjonen man får en kombinasjon av automat og 4-motion på Passat?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...