Gå til innhold

Radeon 9800 Pro har kommet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det veldig stor forskjell på 4xFSAA7AA og 6xFSAA/AA ???

 

Forskjellen fra 0 til 2XAA er betydelig (med ATI-kort vel og merke :wink: ), fra 2XAA til 4XAA er jo også godt merkbar, men så sant du ikke kjører i lav oppløsning (under 1024x768) så ser jeg faktisk ikke det store poenget med 6XAA selv om den selvfølgelig er litt bedre enn 4XAA.

Lenke til kommentar

Hvis skjermen er stor nok har det vel en del for seg, men her hos meg (med en 17") gidder jeg ikke engang å bruker mer enn 2XAA på 1280x1024 nettopp fordi punktene alikevel er så små på skjermen at man ikke ser rare forskjellen. Noen spill spiller jeg dog i 1024x768 og da ser jeg en grei forskjell mellom 2x og 4x.

 

For at det skal være noe særlig poeng med mer enn 2 til 4xAA på 1600x1200-oppløsning må du vel opp i skjermstørrelser høyere enn 19" vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøre i 1600x1200/32 bit

 

Som apollox sa ville 6xFSAA/AA sluke en del minne, men at eventuelle "bivirkninger" ville være at kortet dalte fra 100 til 80 fps

 

Vel, at kortet dalte fra 100 til 80 fps må du ikke ta bokstavelig, det var bare et eksempel på at ytelsen med FSAA og AF vil være bra både på 256mb og 128mb versjonen...

Radeon 9800 pro kjernen er jo mer optimalisert enn 9700pro på å kjøre FSAA og AF... Dermed blir ytelsestapet mindre

 

Og som Gabriel_X sa: Når du uansett skal kjøre 1600x1200, så vil du ikke se mye forskjell på 4xAA og 6x...

Lenke til kommentar
Hvis skjermen er stor nok har det vel en del for seg, men her hos meg (med en 17") gidder jeg ikke engang å bruker mer enn 2XAA på 1280x1024 nettopp fordi punktene alikevel er så små på skjermen at man ikke ser rare forskjellen. Noen spill spiller jeg dog i 1024x768 og da ser jeg en grei forskjell mellom 2x og 4x.

 

For at det skal være noe særlig poeng med mer enn 2 til 4xAA på 1600x1200-oppløsning må du vel opp i skjermstørrelser høyere enn 19" vil jeg tro.

 

 

Jeg har bestillt meg en 20,1" (super)lcd skjerm (www.formac.com)

 

Denne skjermen skal kjøre i 1600x1200/32

Lenke til kommentar

Nope - har en Sapphire 9700pro.

 

Har vannkjøling på den så jeg har klokket den til 380 (core) og 333 (RAM) uten artifacts / lockups og er veldig fornøyd med det :)

 

Vannkjølingen går bare på selve GPU'en, så RAM'en lar seg ikke overklokke spesielt mye i forhold til default før det blir artifacts (sorte/hvite 'prikker' i teksturer).

Lenke til kommentar
Apollox: Hva om du kjøper deg det billigste gf4 ti4200 så lenge da? Det er jo snakk om at med det systemet du har kommer jo alle dx8 spill til å kjøres smooth med gf4. Billig er det oxo. Man trenger vel ikke r9800 til dx8 for å være helt ærlig (alle ransak sjela si, fokuser om å glemme alt som heter 3dmark) for så å kjøpe et type kickass radeon eller geforce i forbindelse med lanseringen av det første dx9 spille altsa; Doom III. Det kan jo fort drøye 4-5 mnd, og på den tiden må jo noe ha skjedd med prisene  :shrug:

 

heh, tror du må sjekke Doom 3 en gang til du, det bruker ikke DX 9 i det hele tatt, men OpenGL vil jeg tro

Lenke til kommentar
Er det lett og overklokke Radeon 9800 pro kortet?

 

Som reviewen sa "kortet bare ber om å bli overklokket" og det så ut som om dette gikk helt uten problemer (uten andre kjølinger enn den viften som er på den?????)

 

:yes:

Mitt går att klocka till 445/378 utan några större problem

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøre i 1600x1200/32 bit

 

Som apollox sa ville 6xFSAA/AA sluke en del minne, men at eventuelle "bivirkninger" ville være at kortet dalte fra 100 til 80 fps

 

Vel, at kortet dalte fra 100 til 80 fps må du ikke ta bokstavelig, det var bare et eksempel på at ytelsen med FSAA og AF vil være bra både på 256mb og 128mb versjonen...

 

Problemet er at det tar tid å laste texturer til AGP minne og det vil føre til kraftig stuttering (hakking), hvis det skjer ofte så blir det hele ganske uspillbart. Hvor stort ytelsetapet ellers vil være kommer ann på hvor mange texturer som ikke får plass i video minnet og hvor store dem er.

I all hovedsak er texture overflow bad, very bad.

Lenke til kommentar

Oppgraderte fra et nVidia TNT2U -> 9700pro, og det interessante var jo at selv den gamle K7-650Mhz ble et spillmonster takket være skjermkortet. Selve hastigheten generelt uten AA/AF etc var ikke så fryktelig mye høyere enn TNT2U kortet, ikke egentlig. Men morroa startet når jeg oppdaget fargene, kontrastene og hvordan jeg tilsynelatende kunne skru oppløsningen fra 1024x768 helt opp til 2048x1536 og fortsatt ha omtrent samme hastighet som TNT2U i 800x600 men med en gnistrende levende 3D. I tillegg hadden den jo T&L, og fikk en del effekter med som jeg ikke tidligere hadde sett. Så forsøkte jeg antialiasing og her er jo kortet helt utrolig. Hastigheten går ned, men ikke så mye at du -ikke- kan bruke 4xAA 8xAF på 1280x1024. Går helt glatt dette, fullførte Unreal2 med disse instillingene med alt i selve spillet på maks utenom skygger.

 

Så sluttkonklusjonen for in del er vel at 9700pro kortet ikke nødvendigvis er så mye raskere enn mitt gamle TNT2U som jeg holdt ut med ganske lenge (hastigheten er jo grei!), men at kvaliteten på grafikken og selve opplevelsen er hevet til et helt annet nivå. Vil en ha lynkjapp 3D, kan man jo saktens finjustere selv - dette kunne jeg ikke akkurat gjøre på TNT2U, da alt allerede lå på bunnen :lol: Men når man for første gang opplever antialiasing på ATi sitt nivå og faktisk begynner å lure på hvor det ble av polygonene, da får man en god følelse :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...