Gå til innhold

Radeon 9800 Pro har kommet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke slik da at, Radeon 9800Pro, med sin 256bit kontroller, har potensiale til å utnytte DDR-II mye mer enn GeforceFX?

 

Man skulle tro at DDR-II var overkill for FX.

 

Vel, jo bredere minnebus man har jo mer drar man ut av hver klokkesyklus, men hvorfor skulle DDR2 minne være overkill for NV30? NV30 bruker rask DDR2 minne som kompansering for kun 128bit minnebus, hvis det hadde bruk tregere DDR1 minne ville det ha tapt rått over R9700Pro. Poenget er at det er det kortet som er mest kvalt av for lav minnebåndbredde som vil ha størst nytte av høyere minnebåndbredde.

Lenke til kommentar

Ut ifra at 256mb kort allerede er disponiblet på markedet er det bare et lite tidsspørsmål før vi har kortet i butikkene...

 

Tipper Butikkene drøyer det 1 eller 2 uker før vi får det disponibelt.

 

Kan tenke meg at 256mb kortet er noe saktere en 128mb kortet, men kan jo selsagt ta feil 8) . Utrolig kjekt å ha i 1600*1200...

Lenke til kommentar
Det kommer ann på om du er villig til å vente og hvor mye penger du er villig til å bruke på et skjermkort. Det kommer også ann på hvor lenge du har tenkt å beholde kortet.  

Jeg personlig hadde valgt 128MB versjonen siden jeg overlever med lavere oppløsning og syns dermed det ikke er verdt pris forskjellen til 256MB versjonen. Kanskje du også kan overleve med lavere oppløsning (1280x1024) eller 2xFSAA i enkelte spill?

 

 

Vel det er litt teit å kjøpe et skjermkort med 128 mb minne når en har (jeg) bestillt deler for en RÅ game pc med bla a Formac Gallery 2010 skjerm, Xp 3000+ 1024 mb Corsair ram osv osv....skulle liksom konsentrere meg om Gaming.......

Lenke til kommentar
Fra Geefåsj2 til ati 9800pro.. det kan bli en kul forskjell.. :)

 

Man skulle tro det :lol:

 

jeg har ikke penger til sånt, siden jeg har bestillt data idag, så derfor kjøper jeg meg bare et Sapphire 9700pro Ultimate Edition istedet.. :cry:

 

Bare? Er nok helt kurant med et Radeon9700pro kort, selv om det er mange måneder gammelt. 9800pro er jo kun en liten overhaling av kjernen + klokkefrekvens økning :yes:

Lenke til kommentar
Fra Geefåsj2 til ati 9800pro.. det kan bli en kul forskjell.. :)

 

jeg har ikke penger til sånt, siden jeg har bestillt data idag, så derfor kjøper jeg meg bare et Sapphire 9700pro Ultimate Edition istedet.. :cry:

 

HA :lol: Jeg går fra Riva tnt2 ultra til Radeon 9800 pro 256 mb

 

Riva tnt2 = eldre enn Geforce1 :o

Lenke til kommentar
Fra Geefåsj2 til ati 9800pro.. det kan bli en kul forskjell.. :)

 

jeg har ikke penger til sånt, siden jeg har bestillt data idag, så derfor kjøper jeg meg bare et Sapphire 9700pro Ultimate Edition istedet.. :cry:

 

 

Koster ikke Ultimate Edition nesten 3500 kr????

 

Du får et Radeon 9800 pro kort fra 4000 kr og oppover

Lenke til kommentar
jo mer RAM jo tregere fungerer jo kortene..

 

Ja men så er det også snakk om 2 forskjellige ramtyper da

 

Radeon 9800 pro 128 mb Bruker DDRI ram

 

Radeon 9800 pro 256 mb bruker DDRII ram

 

DDRII ram med 256 bit er en god del bedre..... :wink:

 

Det er nok ikke riktig, det har ikke kommet en 256mb versjon av kortet som bruker DDRII foreløpig, og det har heller ikke blitt bekreftet av ATI at det skal komme :roll:

 

256mb versjonen som kommer snart bruker nok DDRI, og kan nok komme med tregere minne enn 128mb versjonen :shrug:

Lenke til kommentar

Har såvidt lest at 9800PRO 256MB DDR2 skal komme, etter sommertider eller i slutten av 2003, det var ett par måneder siden jeg leste dette...men jeg venter og ser om nærmere info. Hvis ikke det kommer med DDR2 venter jeg på et kort som kommer til å ha DDR2 8)

Lenke til kommentar

Bingo :wink: Tror nok at en 128 mb kort vil holde nå

 

men OM jeg skulle kjøre 6xfsaa/aa og det sugde minne.....ville da den "låne videominne fra ram" være kilelr for ytelsen eller ville det alt i alt bli en bedring?

 

Har jo 1024 mb (2x512) Corsair Twin xms ram 400 mhz som skal ha i dual channel......er jo ganske raskt da...men uansett :shrug: bedre enn ingenting?

 

(Kankje jeg bare skulle gå amokk med loddebolt å svi en minnebrikke fast til skjermkortet :lol: )

Lenke til kommentar
..ville da den "låne videominne fra ram" være kilelr for ytelsen eller ville det alt i alt bli en bedring?

 

Tror du ville tape mye i ytelse for du får jo ikke mere RAM på selve skjermkortet men fysisk 'laaangt unna' via tregere forbindelser (enn på skjermkortet) som AGP og hovedkort og tilbake igjen.

 

Tror forøvrig at det vil være en ny generasjon grafikkort på markedet (fra både ATI og Nvidia) før 256MB har noen stor praktisk betydning, men skal man kjøre i 1600x1200 med 4xAA og sånn har man vel nytte av det idag, men neppe noe særlig i lavere oppløsning.

Lenke til kommentar

men OM jeg skulle kjøre 6xfsaa/aa og det sugde minne.....ville da den "låne videominne fra ram" være kilelr for ytelsen eller ville det alt i alt bli en bedring?

 

6xfsaa og AF vil nok suge minne, men som du ser på de fleste tester, hvis du har en rask prossessor, (som både du og jeg har :wink: ) så vil du få god fps uansett, hva har det å si om du har 100fps i 1600x1200 med 6xfsaa og AA på et 256mb kort, eller om du har 80fps i samme oppløsning med et 128mb kort?

 

Nei, jeg har bestemt meg, jeg går for Hercules Radeon 9800 Pro når det kommer, kansje du også skal det :shrug: :wink:

 

Kankje jeg bare skulle gå amokk med loddebolt å svi en minnebrikke fast til skjermkortet :lol:

 

LoL, eller kansje ikke :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...