Gå til innhold

Radeon 9800 Pro har kommet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hmmm...vil det si at et skjermkort med full suport for dx9 og kort som ikke har det vil få tilnærmet lik ytelse?
I 3dmark03 vil de korta med full støtte for DX9 få en betydelig mer poengsum en de med ikke full støtte...grunnen til det er at det er enkelte tester som de korta med full støtte bare kan kjøre...
Lenke til kommentar
Hoho! Tøft!

 

Jeg har Radeon 9700 Pro, så venter nok litt før jeg investerer i et nytt kort. Men hadde nok valgt 256 MB versjonen hvis jeg skulle kjøpt idag! :woot: Da blir du kongen på haugen :p

 

 

Har hørt den har sine ulemper den og....jeg tror jeg ville satset på den modellen med 256 bit grensesnitt(128 mb DDR-I) nå. Ytelsen vil nok ikke være noe synlig uansett ettersom mange spill ikke engang støtter det 9800 pro har å levere....det eneste forskjellen du vil merke er ikke bare en lang ventetid på flere månder men en 2-3000 kr dyrere kort :lol:

Lenke til kommentar
Hoho! Tøft!

 

Jeg har Radeon 9700 Pro, så venter nok litt før jeg investerer i et nytt kort. Men hadde nok valgt 256 MB versjonen hvis jeg skulle kjøpt idag! :woot: Da blir du kongen på haugen :p

 

Har hørt den har sine ulemper den og....jeg tror jeg ville satset på den modellen med 256 bit grensesnitt(128 mb DDR-I) nå. Ytelsen vil nok ikke være noe synlig uansett ettersom mange spill ikke engang støtter det 9800 pro har å levere....det eneste forskjellen du vil merke er ikke bare en lang ventetid på flere månder men en 2-3000 kr dyrere kort :lol:

 

Kommer litt ann på. Har man en stor skjerm og foretrekker 1600x1200 oppløsning vil 256MB fort bli nyttig. 6xFSAA i 1600x1200 vil ta ~100MB av video-minnet.

Lenke til kommentar

Men det er ennå bare spekulasjoner om DDR-II i det heletatt vil bli brukt...og om de vil lage ett er det veldig langt unna :shrug:

 

 

Jeg skal ha meg en Formac Gallery 2010 skjerm (www.formac.com) og kjøre i 1600*1200 vil ha beste skjermkort selvfølgelig men har bestillt pc deler nå og har pcen klar om en uke eller 2----vet ikke om jeg har toldmodighet til å vente :D

Lenke til kommentar

Slabbedasken: du var jo ganske ivrig på Radeon9800pro du også, har du fått kalde føtter? Jeg har utrolig lyst på et, men er redd for at de skal komme ut med 256mb versjonen dagen etter jeg bestiller, det hadde vært typisk meg.... 4 dager etter jeg kjøpte ny cpu og hovedkort, satte de ned prisene, jeg kunne spart 1000kr :evil:

Lenke til kommentar

NV35 kommer til å bruke DDR-I minne og skal, på samme måte som tidligere med tidligere produkter, produseres av TSMC. Nvidia har også inngått en produksjonsavtale med IBM, for ikke å være avhengig av kun én partner.

 

 

Det ser ikke ut som DDR-II er så veldig bra (det som en eventuelt Radeon 9800 pro med 256 mb minne kommer med)

 

Om Geforce dropper DDR-II må det jo være "dårlig" ?? :roll:

Lenke til kommentar
Slabbedasken: du var jo ganske ivrig på Radeon9800pro du også, har du fått kalde føtter? Jeg har utrolig lyst på et, men er redd for at de skal komme ut med 256mb versjonen dagen etter jeg bestiller, det hadde vært typisk meg.... 4 dager etter jeg kjøpte ny cpu og hovedkort, satte de ned prisene, jeg kunne spart 1000kr :evil:

 

JAAAA det er akkurat det jeg sitter her og tenker på.....

 

jeg skal jo kjøpe meg en super lcd skjerm til 13600 kr :-? og kjøre i 1600*1200 MÅÅ jo simpelt ten bare ha det beste kortet da....men jeg har ikke hørt en dam sheit om en 256 mb versjon av Radeon 9800 pro enda......litt teit om de folka jobber "undercover"....det burde vert en releasedato osv sånn av vi var mere klar over situasjonen og ¨år en eventuelt 256 mb versjon blir slupppet på det norske markede. (har bare lest spekulasjoner om de i det heletatt vil gå inn for en 256 mb ddr-II utgave....ingen bekreftelser :(

 

ps. FSAA 6x osv osv HVA BETYR DETTE HER DA??????

<--- noob akkurat der :D

Lenke til kommentar

It is possible that ATI will launch a card with 256MB of memory and/or a card with 400/920MHz speed.

 

 

Det ser ut som om det kan bli en lang ventetid for en 256 mb versjon

 

Det står at ingen har laget dem ennå de er fremdeles på "tenkeboksen" og de tidligst vil bli å se 4 kvartal 2003 dvs til jul :o

 

Jeg akter ikke vente så lenge for det kortet alså...noen andre som vet noe mere?

Lenke til kommentar
Om Geforce dropper DDR-II må det jo være "dårlig" ?? :roll:

 

Geforce FX har liten nytte av DDRII minne, da deres kort bruker en 128 bits minnekontroller, og da blir det vanskelig å ta i bruk den ekstra båndbredden DDRII minne gir.

 

Radeon9800 Derimot har en 256bits minnekontroller og vil ta god nytte av ekstra båndbredde

 

ps. FSAA 6x osv osv HVA BETYR DETTE HER DA?????? <--- noob akkurat der

 

FSAA -> Full Screen Anti Aliasing (kantutjevning). tror 6X betyr at kantene blir jevnet ut 6gang mer en normalt ?! (ikke sikker på den siste)

Lenke til kommentar

Vel det er ingen info om noen 256 mb kort...ikke engang sladder som gir en pekepinn på når den kommer.....det hadde vært kjipt å kjøpe et 128 mb kort nå også kommer det en 256 mb rett etterpå men det er enda kjipere å sette hele pc prosjektet på "vent" bare pga et 256 mb skjermkortet....det kan ta en goood stund før vi ser det uansett

Lenke til kommentar

Jeg begynner å ombestemme meg, ser egentlig ikke no grunn til å vente på 256mb versjonen, de ekstra mb'ene tar du lite nytte av uansett, dessuten bruker skjermkort med mer minne å komme med dårligere minne. DDR-II versjonen er så langt unna at det har sikkert kommet flere og bedre kort da. Jeg tror jeg skal vente til Hercules 9800 Pro er på lager, og gå for den... den er mest overklokkingsvennlig.

 

En ting til, har tenkt på DX9 og Radeon9800.. Jeg tror ikke at Radeon9800pro, eller GeforceFX for den saks skyld, er så veldig fremtidsrettet, det støtter DX9, men når spill kommer som tar ibruk DX9, er vel resten av teknologien i Radeon9800 avleggs, dermed kommer vi til å få dårliger framerater i disse spillene som kortet er rettet mot! noen som skjønner?

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk funnet en sjappe som selger ATI Radeon 9800 Pro med 256mb ram, men sjappa er ikke Norsk, dermed er det uaktuelt for meg å handle der.

 

Hvis det er noen her som er interessert, kan dere sjekke det ut HER (usikker på om de sender til norge)

 

Dette er nå dessuten en bekreftelse på at Radeon9800Pro med 256mb ram blir å se på markedet!

Lenke til kommentar
Geforce FX har liten nytte av DDRII minne, da deres kort bruker en 128 bits minnekontroller, og da blir det vanskelig å ta i bruk den ekstra båndbredden DDRII minne gir.  

 

Radeon9800 Derimot har en 256bits minnekontroller og vil ta god nytte av ekstra båndbredde

 

Det er heller tvert om, GF FX drar veldig mye nytte av den minnebåndbredden rask DDR2 minne gir da den kun har 128bit minnebus. Ikke at R9800 ikke vil dra nytte av DDR2 minne, men den har såpass høy minnebåndbredde med 256bit minnebus slik at DDR2 ikke er så nødvendig, DDR2 minne her vil gjøre produktet ekstremt dyrt (per idag).

 

Jeg begynner å ombestemme meg, ser egentlig ikke no grunn til å vente på 256mb versjonen, de ekstra mb'ene tar du lite nytte av uansett

 

Som sagt, det kommer ann på. Høy oppløsning + FSAA spiser opp horribelt mye minne.

 

En ting til, har tenkt på DX9 og Radeon9800.. Jeg tror ikke at Radeon9800pro, eller GeforceFX for den saks skyld, er så veldig fremtidsrettet, det støtter DX9, men når spill kommer som tar ibruk DX9, er vel resten av teknologien i Radeon9800 avleggs, dermed kommer vi til å få dårliger framerater i disse spillene som kortet er rettet mot! noen som skjønner?

 

Når DX9 spill begynner å komme vil neppe R300/R350 eller GeForceFX til å være det hotteste på markedet, men det betyr ikke at de kortene ikke vil kunne dra de nye DX9 spillene med akseptabelt framrate. De DX8 titlene som er ute nå går helt greit på GF3/R8500 level hardware.

Det er heller ikke alle spill som krever uber framerate for at det skal være spillbart, slik som f.eks RTS og RPG spill.

Lenke til kommentar

Den sjappa Apollox sikter til har en pris på ca 4000 kr for en Radeon 9800 256 mb MEN det står ingenting om ar det er PRO kort.

 

4000 kr + 1000 kr (24% moms) avgifter osv + ca 250 kr i frakt eller noe.....

 

dvs du betaler nesten 1500 kr BARE for 128 mb ekstra minne....resten av spesifikasjonene på kortet forblir de samme......vil 256 mb fremdeles være overkill og/eller verdt å vente på? (i mitt tilfelle skal jeg kjøpe skjerm til 13600 kr og kjøre i 1600x1200...har jo liksom lyst på det råeste skjerm kortet, men er det verdt ventingen i det uvisse?) :shrug:

Lenke til kommentar
Som sagt, det kommer ann på. Høy oppløsning + FSAA spiser opp horribelt mye minne.

 

 

Vel burde ikke Radeon 9800 pro 128 mb å gjøre en god jobb uansett????

Det er jo trossalt det beste kortet på markde.....

 

+ Burde du ikke være rimelig kresen for å merke noen særlige store forandringer på de 2 kortene (128 mb / 256 mb)?

 

Jeg har hittill overlevd på Riva TNT2 Ultra 32 mb sd ram (oooo 0verkill)

 

Tror du virkelig at det vil i mitt tilfelle være noe vits i å sette hele pc prosjektet mitt på "is" for dette kortet med kun mere minne?

Lenke til kommentar
Vel burde ikke Radeon 9800 pro 128 mb å gjøre en god jobb uansett????

Det er jo trossalt det beste kortet på markde.....

 

Det har ikke så mye å si hvor kraftig kortet er hvis den går ut av video-minne, texture overflow vil drepe ytelsen.

 

+ Burde du ikke være rimelig kresen for å merke noen særlige store forandringer på de 2 kortene (128 mb / 256 mb)?

 

I de situasjonene der 128MB ikke strekker til vil man lett merke forandringer. Kjører man 1600x1200*32 med 4x eller 6xFSAA kan man lett komme i de situasjonene.

 

 

Tror du virkelig at det vil i mitt tilfelle være noe vits i å sette hele pc prosjektet mitt på "vent" for dette kortet med kun mere minne?

 

Det kommer ann på om du er villig til å vente og hvor mye penger du er villig til å bruke på et skjermkort. Det kommer også ann på hvor lenge du har tenkt å beholde kortet.

Jeg personlig hadde valgt 128MB versjonen siden jeg overlever med lavere oppløsning og syns dermed det ikke er verdt pris forskjellen til 256MB versjonen. Kanskje du også kan overleve med lavere oppløsning (1280x1024) eller 2xFSAA i enkelte spill?

Lenke til kommentar
Geforce FX har liten nytte av DDRII minne, da deres kort bruker en 128 bits minnekontroller, og da blir det vanskelig å ta i bruk den ekstra båndbredden DDRII minne gir.

 

Radeon9800 Derimot har en 256bits minnekontroller og vil ta god nytte av ekstra båndbredde

 

Det er heller tvert om, GF FX drar veldig mye nytte av den minnebåndbredden rask DDR2 minne gir da den kun har 128bit minnebus. Ikke at R9800 ikke vil dra nytte av DDR2 minne, men den har såpass høy minnebåndbredde med 256bit minnebus slik at DDR2 ikke er så nødvendig, DDR2 minne her vil gjøre produktet ekstremt dyrt (per idag).

 

Er det ikke slik da at, Radeon 9800Pro, med sin 256bit kontroller, har potensiale til å utnytte DDR-II mye mer enn GeforceFX?

 

Man skulle tro at DDR-II var overkill for FX.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...