Gå til innhold

Er det useriøst å sammenligne Islam med nazisme?


Anbefalte innlegg

Meiner du med dette at eit menneske som ikkje følgjer Jesus vil verte/er ein egoist? Viss ikkje, kva meiner du?

Ja,

 

men Jesus Kristus den største Anti-egoisten har snud på dette, slik at alle verdens egoister kan komme ut av sin ego trip.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personar som ikkje er kristne (følgjer Jesus) er, eller vil bli, egoistar. Viss du er kristen (følgjer Jesus) er du ikkje ein egoist. Med mindre ein vert kristen (følgjer Jesus), er ein dømt til å verte ein egoist.

Har eg forstått deg riktig?

 

Alle utvikler seg til egoister da de vokser opp med andre egoister.

 

Jesu Kristi efterfølgere er ikke egoister, den som ikke følger Jesus forblir en egoist.

 

Jesus Kristus, den største Anti-egoisten, har seiret over egoisten i verden.

 

Jesus Kristus er veien ut av egoismen.

 

Forstår du det ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Jeg har hørt noen påstå at Islam er like ille som nazisme. Synse dere dette er rimelig, eller en helt på trynet sammenligning? Islam har jo ikke drept mange sammenlignet med antallet som nazistene gasset og bombet ihjel. Eller? De fleste muslimer er greie folk.

 

Ja på en måte. Nazistene utryddet alle ikke var som dem. Muslimene må i følge Koranen drepe alle som ikke lar seg konvertere til Islam.

Lenke til kommentar

Men me ser jo dømer over heile verda til ikkje-kristne personar som ikkje er egoistiske. Korleis vil du forklare dette?

hvem da ? link/kilde

Vel, til eit godt døme har me religionen buddhisme, der å unngå egoisme er sentralt. Den fyrste av dei fem retningslinjene for etisk livsførsel er:

«Jeg avstår fra å skade levende skapninger (drap, vold). »

 

Dei fem retningslinjene for etisk livsførsel kan samanliknast med kristendomen sine ti bodord, der det fyrste bodordet lyd slik:

«Du skal ikkje ha andre gudar enn meg. »

 

For meg høyrast kristendomen, meir enn buddhismen, ut som eit livssyn som legger vekt på egoisme, og det har også virket sånn opp gjennom historia.

Human-etikk er eit livssyn som også setter likeverd sentralt.

 

Humanismens menneskesyn kommer til uttrykk i FNs menneskerettighetserklæring: "Alle mennesker er født frie og like i verdighet og rettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd."

 

Humanismens virkelighetsforståelse, etikk og menneskesyn er basert på fornuft og erfaring, rasjonell og kritisk tenkning, empati og medmenneskelighet. Sentralt i humanismen er at mennesker alltid skal behandles som mål i seg selv. I Norge er dette livssynet også kjent som humanetikk.

 

 

«Therefore I said to you that you will die in your sins; for unless you believe that I am He, you will die in your sins. »

Dette skal Jesus ha sagt (Johannes 8:24). Ikkje særleg mykje nåde og respekt for andre menneske.

Lenke til kommentar
Personar som ikkje er kristne (følgjer Jesus) er, eller vil bli, egoistar. Viss du er kristen (følgjer Jesus) er du ikkje ein egoist. Med mindre ein vert kristen (følgjer Jesus), er ein dømt til å verte ein egoist.

Har eg forstått deg riktig?

 

Alle utvikler seg til egoister da de vokser opp med andre egoister.

 

Jesu Kristi efterfølgere er ikke egoister, den som ikke følger Jesus forblir en egoist.

 

Jesus Kristus, den største Anti-egoisten, har seiret over egoisten i verden.

 

Jesus Kristus er veien ut av egoismen.

 

Forstår du det ?

Nei jeg forstår ikke det. Om jesus var aldri så mye anti egoist så gjør det ikke deg noe mindre egoistisk ved at du tror på ham.

 

Vel, jeg sier at du har feil. Dette er bare enda mer skremsels propaganda fra himmel losene i troen din for å skremme deg og de andre medignorantene dine til å tro på dette enda mer... Syntes jeg hører tankene til himmel losene når han sitter der og tenker: "Helvette er ikke lenger og da mistet jeg den muligheten til å skremme dem lydige, hva skal jeg finne på... hmmm......, ja, la oss si at alle andre er egoister og at jesus er antiegoet! Glimrende ide!".... og her sitter du og gjentar det... Har du lært å si "IHS vil ha kjeks!", enda?

 

Det er bare det at dette igjen bakfyrer, akkurat som de religiøse tror de er SÅ mye mer moralske de er enn alle andre. For vi er ALLE egoistiske på et eller annet tidspunkt og det heter overlevelses instinkt. Men det ligger også i den menneskelige natur å samarbeide, å hjelpe andre, så der bommer du igen, for igjen sier du at du må ha frykten eller gulroten fra en gud for å være snill, og god og uegoistisk, noe som IGJEN gjør meg som ateist til et bedre menneske enn deg da jeg ikke trenger en gud for å være snill, god og uegoistisk! Jeg er snill og god og hjelpsom og uegoistisk fordi jeg VIL, ikke fordi jeg trues eller lokkes til det!

 

Så kan du sitte der med den uego jesusen din... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Alle utvikler seg til egoister da de vokser opp med andre egoister.

 

Jesu Kristi efterfølgere er ikke egoister, den som ikke følger Jesus forblir en egoist.

 

Jesus Kristus, den største Anti-egoisten, har seiret over egoisten i verden.

 

Jesus Kristus er veien ut av egoismen.

 

Forstår du det ?

Men me ser jo dømer over heile verda til ikkje-kristne personar som ikkje er egoistiske. Korleis vil du forklare dette?

hvem da ? link/kilde

 

Vel, til eit godt døme har me religionen buddhisme, der å unngå egoisme er sentralt. Den fyrste av dei fem retningslinjene for etisk livsførsel er: «Jeg avstår fra å skade levende skapninger (drap, vold). »

Dei fem retningslinjene for etisk livsførsel kan samanliknast med kristendomen sine ti bodord, der det fyrste bodordet lyd slik:«Du skal ikkje ha andre gudar enn meg. »

 

«Therefore I said to you that you will die in your sins; for unless you believe that I am He, you will die in your sins. »

Dette skal Jesus ha sagt (Johannes 8:24). Ikkje særleg mykje nåde og respekt for andre menneske.

Det er ikke mulig å bli kvitt egoisten med "retningslinjer og bud"

 

Der er heller ikke mulig å bli kvitt syndene med "retningslinjer og bud"

 

Jesus Kristus er veien ut av egoismen.

 

Respekt for egoister ? :ermm:

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Og ikke bland de kristne, og kristendommen.

Da kan vi vel heller ikke blande muslimer og islam?

Hva med kommunisme og kommunister?

Hva med nazisme og nazister?

Helt riktig, men om vi først skal blande, er ikke kristendommen værst i klassen.

Wow, jeg synes jeg ser reklameplakatene:

"Kristendommen - Litt bedre enn nazismen!"

Lenke til kommentar
Personar som ikkje er kristne (følgjer Jesus) er, eller vil bli, egoistar. Viss du er kristen (følgjer Jesus) er du ikkje ein egoist. Med mindre ein vert kristen (følgjer Jesus), er ein dømt til å verte ein egoist.

Har eg forstått deg riktig?

 

Alle utvikler seg til egoister da de vokser opp med andre egoister.

 

Jesu Kristi efterfølgere er ikke egoister, den som ikke følger Jesus forblir en egoist.

 

Jesus Kristus, den største Anti-egoisten, har seiret over egoisten i verden.

 

Jesus Kristus er veien ut av egoismen.

 

Forstår du det ?

Nei jeg forstår ikke det. Om jesus var aldri så mye anti egoist så gjør det ikke deg noe mindre egoistisk ved at du tror på ham.

Ikke tro,

 

Men erstatte egoisten i deg med Anti-egoisten Jesus Kristus.

Lenke til kommentar

Humanister er vanligvis agnostiske ateister. De tror som regel ikke på Jesus, himmlen, paradis eller en belønning fra Gud når de dør. Likevel driver dem med veledighetsarbeid og kjemper på for å gjøre livet bedre for mennesker i fattige, diskriminerende og korrupte land overalt på kloden. De kjemper også for rettighetene til homofile, lesber, kvinner og barn.

 

Hva kommer dette av? Hvordan kan noen som ikke tror på en belønning eller Jesus Kristus gjøre noe så flott mot mennskeheten? Dette er i mine øyne de minst egoistiske mennskene vi har her på kloden.

Lenke til kommentar
Humanister er vanligvis agnostiske ateister. De tror som regel ikke på Jesus, himmlen, paradis eller en belønning fra Gud når de dør. Likevel driver dem med veledighetsarbeid og kjemper på for å gjøre livet bedre for mennesker i fattige, diskriminerende og korrupte land overalt på kloden. De kjemper også for rettighetene til homofile, lesber, kvinner og barn.

 

Hva kommer dette av? Hvordan kan noen som ikke tror på en belønning eller Jesus Kristus gjøre noe så flott mot mennskeheten? Dette er i mine øyne de minst egoistiske mennskene vi har her på kloden.

 

Myagos, det kristne målet er ikke en "belønning"

 

Det kristne målet er å endre seg selv for å endre verden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Humanister er vanligvis agnostiske ateister. De tror som regel ikke på Jesus, himmlen, paradis eller en belønning fra Gud når de dør. Likevel driver dem med veledighetsarbeid og kjemper på for å gjøre livet bedre for mennesker i fattige, diskriminerende og korrupte land overalt på kloden. De kjemper også for rettighetene til homofile, lesber, kvinner og barn.

 

Hva kommer dette av? Hvordan kan noen som ikke tror på en belønning eller Jesus Kristus gjøre noe så flott mot mennskeheten? Dette er i mine øyne de minst egoistiske mennskene vi har her på kloden.

 

Myagos, det kristne målet er ikke en "belønning"

 

Målet er å endre seg selv for å endre verden.

 

Så du synes ikke at en evighet i himmelen for å tro på Jesus er en belønning? Jeg har spurt kristene før om de hadde gjort veledighetsarbeid hvis de ikke trodde de ville bli belønnet med himmelen etterpå, flesteparten sa nei.

 

Og du svarte heller ikke på spørsmålet mitt, argumentet om at man må ha Jesus for å ikke være egoistisk faller i grus når vi ser at mennsker som ikke tror på Jesus gjør minst like mye veledighetsarbeid som kristene.

 

Ergo, man trenger ikke Jesus for å ikke være egoistisk. Bill Gates tror ikke på Jesus og har dedikert livet sitt til veledighetsarbeid. Det var også derfor han sluttet som leder i Microsoft.

Lenke til kommentar

Myagos, det kristne målet er ikke en "belønning"

Målet er å endre seg selv for å endre verden.

Så du synes ikke at en evighet i himmelen for å tro på Jesus er en belønning? Jeg har spurt kristene før om de hadde gjort veledighetsarbeid hvis de ikke trodde de ville bli belønnet med himmelen etterpå, flesteparten sa nei.

 

Og du svarte heller ikke på spørsmålet mitt, argumentet om at man må ha Jesus for å ikke være egoistisk faller i grus når vi ser at mennsker som ikke tror på Jesus gjør minst like mye veledighetsarbeid som kristene.

 

Ergo, man trenger ikke Jesus for å ikke være egoistisk. Bill Gates tror ikke på Jesus og har dedikert livet sitt til veledighetsarbeid. Det var også derfor han sluttet som leder i Microsoft.

De du har snakket med høres ikke ut som kristne.

 

Du nevner Bill & Melinda Gates Foundation

Melinda Gates er en dypt kristen katolikk, Bill er med kona.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...