pekaman77 Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 aha.. Du bestemer hva som har noe med saken å gjøre. Du bestemer hvordan ting skal tolkes. Du bestemer hva som skal fokuseres. Du har alltid en unskyldning på lager, men de holder aldri mål. Jeg stiler ikke spørsmål, men viser hvordan en kan tolke dine utsagn tilbake til trangsynte konstanter / bakenforligende tankemønstre / underbeviste forståelsessystemer. At du ikke forsto dette, men bare fortsetter å rulle videre bygger bare opp under min forståelse. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg stiler ikke spørsmål, men viser hvordan en kan tolke dine utsagn tilbake til trangsynte konstanter / bakenforligende tankemønstre / underbeviste forståelsessystemer. ...og hvilken nytte får allmennheten ut av DIN analyse av HANS påstander, i denne debatten? Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Om du vil snakke om min måte å diskutere på, kan du ta det på PM LE. Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Nevn én god handling begått av en religionist som ikke kunne vært begått av en ateist!Absolusjon. Haha. Vet ikke helt hvordan du mente den. Godt svar. Men siden ingen har svart deg på denne... Det blir jo helt feil å trekke dette frem, da en ateist også kan tilgi. Men en ateist kan jo ikke tilgi i Jesus Kristus sitt navn, da en slik tilgivelse ville være helt meningsløs for den personen. Men siden tilgivelse er det sentrale i absolusjon, så er ikke dette noe som er eksklusivt for "religionister"(forferdelig uttrykk.) Det er jo heller ikke presten som personlig tilgir, så man må likestille ateisten med gud. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg stiler ikke spørsmål, men viser hvordan en kan tolke dine utsagn tilbake til trangsynte konstanter / bakenforligende tankemønstre / underbeviste forståelsessystemer. ...og hvilken nytte får allmennheten ut av DIN analyse av HANS påstander, i denne debatten? De får en oppfølging av tidligere debatspørsmål mellom han og den andre som jeg quotet. Det er også nyttige innfalsvinkler for å forstå debaten som helhet. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Om du vil snakke om min måte å diskutere på, kan du ta det på PM LE. Tja vi snakket om det før også det var ganske resultatløst så meningen var vel å skrive den her. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hvordan kan en debatt som fortsatt går være løst? Er det noe jeg ikke fikk med meg? Nevn én god handling begått av en religionist som ikke kunne vært begått av en ateist! "Religionister", som ifølge din definisjon er en religiøs fanatiker, har ingen overnaturlige egenskaper. Det hevder de heller ikke å ha. Derfor kan ateister gjøre alt en "religionist" kan. De er begge mennesker. Har ikke noe imot selve ytringen. Det er meningen jeg finner frastøtende og uakseptabel.Setter man verdet på liv lavere med en gummi-dings på tissen? Fortell gjerne hvorfor og det er ikke lov å krype til dogmer for de er jo sanne fordi de er sanne og slike sannheter liker man ikke. Mor Teresa gjorde sikkert mye bra, men hun er ikke så god som de fleste tror. Hun var mer god enn de aller fleste. Hun var ikke perfekt, men det har heller ingen hevdet. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hvordan kan en debatt som fortsatt går være løst? Er det noe jeg ikke fikk med meg? Ja, absolusjon ble nevnt. Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hvordan kan en debatt som fortsatt går være løst? Er det noe jeg ikke fikk med meg? Ja, absolusjon ble nevnt. Les svaret jeg skrev lenger oppe. Absolusjon kan ikke tas med da det er tilgivelse på guds vegne, og dermed vil være vediløst for en ateist. Siden det bare er den ene siden som mener dette er en god ting, er det ugyldig. Dessuten kan alle tilgi. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 og dermed vil være vediløst for en ateist. Siden det bare er den ene siden som mener dette er en god ting, er det ugyldig. Det er uansett en god ting, og siden at det er verdiløst for en ateist, er det en god ting religiøse kan gjøre, men ikke ateister. Nytt svar: Bønn. Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) og dermed vil være vediløst for en ateist. Siden det bare er den ene siden som mener dette er en god ting, er det ugyldig. Det er uansett en god ting, og siden at det er verdiløst for en ateist, er det en god ting religiøse kan gjøre, men ikke ateister. Nytt svar: Bønn. Hvem er det som skal bedømme om det er godt eller ikke? Siden du sier det er bra, sier jeg at det er en dårlig ting. Det er å kaste bort tid som kunne blitt brukt til noe fornuftig. Siden du er kristen, vet jeg ikke om du klarer å se hvor utrolig feil det er å dra inn religiøse ritualer i denne debatten. Edit: Og bønn? Er det ikke gud som gjør noe godt? Ryktet på gata sier at han er allvitende, hvorfor skulle det være nødvindig for noen å be han hjelpe en person som trenger det? Skulle ikke gud klare å se det selv? Samme med absolusjon, det er ikke en religiøs person som tilgir. Presten overbringer bare nyheten om at gud har tilgitt. Endret 5. mars 2009 av Vo0do0 Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Hvem er det som skal bedømme om det er godt eller ikke?Siden du sier det er bra, sier jeg at det er en dårlig ting. Det er å kaste bort tid som kunne blitt brukt til noe fornuftig. Så om du f eks er syk, setter du ikke pris på at noen tenker på deg? Det er ikke noe verre. Siden du er kristen, vet jeg ikke om du klarer å se hvor utrolig feil det er å dra inn religiøse ritualer i denne debatten. Hehe, det er jo det topicet handler om Lenke til kommentar
Vo0do0 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Hvem er det som skal bedømme om det er godt eller ikke?Siden du sier det er bra, sier jeg at det er en dårlig ting. Det er å kaste bort tid som kunne blitt brukt til noe fornuftig. Så om du f eks er syk, setter du ikke pris på at noen tenker på deg? Det er ikke noe verre. Alle kan da tenke på en person. Om jeg var syk ville det ikke være bønnen, men omtanken jeg satte pris på. Siden du er kristen, vet jeg ikke om du klarer å se hvor utrolig feil det er å dra inn religiøse ritualer i denne debatten. Hehe, det er jo det topicet handler om Nei. For at det skal kunne komme et svar her, må begge sider være enig i at det finnes noe som fungerer som kun en religiøs person kan gjøre for andre. Edit: Kunne også tenkt meg en kommentar på editen i den forrige posten min. Endret 5. mars 2009 av Vo0do0 Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Nevn én god handling begått av en religionist som ikke kunne vært begått av en ateist!Absolusjon. Haha. Vet ikke helt hvordan du mente den. Godt svar. Men siden ingen har svart deg på denne... Det blir jo helt feil å trekke dette frem, da en ateist også kan tilgi. Men en ateist kan jo ikke tilgi i Jesus Kristus sitt navn, da en slik tilgivelse ville være helt meningsløs for den personen. Men siden tilgivelse er det sentrale i absolusjon, så er ikke dette noe som er eksklusivt for "religionister"(forferdelig uttrykk.) Det er jo heller ikke presten som personlig tilgir, så man må likestille ateisten med gud. Som du selv sier så innebærer indikativ absolusjon at der er en prest eller biskop som utfører selve syndsforlatelsen i faderen, sønnen og den hellige ånds navn: "May our Lord Jesus Christ absolve you; and by His authority* I absolve you from every bond of excommunication and interdict, so far as my power allows and your needs require. Thereupon, I absolve you from your sins in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost. Amen." *(Joh 20,23) Overstående sitat inkludert kilden til kommentarsymbolet gir at ateister ikke kan utføre absolusjon. Videre spesifiserer ikke trådstarter at handlingen må kunne utføres hverken på eller av ateister. Absolusjon utført av en prest, til en kristen, er en utelukkende god handling. Ergo, absolusjon er god handling begått av en "religionist" som ikke kunne vært begått av en ateist! Lenke til kommentar
Gronko Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Kan kristne be til Allah? Kan kristne ofre mennesker til gudene sånn at de hører våre ønsker? Kom gjerne med forskning som viser at bønn til den kristne gud virker bedre enn bønn til Allah eller menneskeofring. Lenke til kommentar
pekaman77 Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 En ateist kan ikke late som ? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 En ateist som bare later som, utfører ikke absolusjon. En imam som tilgir noen for deres synder utfører heller ikke absolusjon. Å være kristen er en forutsetning for å kunne utføre absolusjon, ellers kan det ikke kalles absolusjon. Man kan utføre alle mulige former for tilgivelse, ateist eller ei, men absolusjon har en klar definisjon som forutsetter at det utføres av en som er kristen. Absolusjon = syndsforlatelse utført i treenighetens navn av et kristent individ. Det kan bare utføres av en kristen (en ateist kan etterlikne, men det vil selvfølgelig aldri bli absolusjon før ateisten blir kristen). Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Synd finnes ikke.Det er irrelevant i forhold til spørsmålet om hvorvidt absolusjon er en (god) handling begått av en "religionist" som ikke kunne vært begått av en ateist. Absolusjon er gjennomførbart (og blir gjennomført) uavhengig av om synd (eller Gud for den saks skyld) finnes eller ikke. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Og seieren går til: fargoth!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå