Itw Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Heisann Har planer om og sette opp en ny backup løsning for bedriften, men er litt usikker på hvilekn løsninger som finnes, og hva som er mest lettvindt. Saken er at vi har 1 kontor med ca 4pc'er på, pluss at det er 2 andre pc'er som alltid er på farten, og sjelden innom kontoret, så må finne en løsning som vil funke for alle. Kontoret vil gjerne ha tilgang til filene på de 2 pc'ene som alltid er på farten, mens det er ikke viktig for de og ha tilgang til filene på kontoret. Noen som har ett forslag til en simpel og enkel løsning som kunne funket? Evnt noen automatiske backup-program som tar backup til FTP? Egentlig ganske grønn på det med backup på en enkel måte, bruker bare selv norton ghost hjemme så.. Så alle forslag trengs:) Ser selv for meg en server i RAID på kontroret, som ett eller annet ok program, kjører bakup i fra resten av maskinene til dagelig. Og at de to laptopene som ikke er på kontoret, har mulighet og gjøre det samme via FTP? Lar det seg gjøre? Endret 3. mars 2009 av Itw Lenke til kommentar
enden Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Du har egentlig to problemstillinger her - tilgjengelighet og backup. Jeg foretrekker at backup gjøres sentralt, og tar man det som utgangspunkt er det bare å finne en fornuftig løsnig på sentral lagring og tilgjengelighet for de eksterne brukerne så er du i mål. Et forslag kan være at alt lagres på en server på kontoret, og de eksterne maskinene benytter VPN inn for å få tilgang til sine filer. Det er da enkelt for interne brukere å nå alle data, mens de eksterne brukerne er avhengig av internett for å nå sine data. Dette kan også trikses til ved bruk av offline files, men da er det en del hensyn man må ta i forhold til datakonsistens. Senker man kravene til tilgjengelighet kan FTP-eksempelet ditt benyttes, men da er man avhengig av dels manuelle synkroniseringsrutiner for at eksterne og interne brukere skal ha tilgang til oppdaterte data. Backup av eksterne brukere kan i så fall gjøres enten via FTP eller en form for online backup. Et tredje alternativ kan være å sette bort all drift av IT-systemene til en ASP-leverandør. Dette sikrer både tilgjengelighet og datasikkerhet avhengig av avtaler, men krever tilgang til internett for alle parter til en hver tid. Basert på måten du legger frem problemstillingen på antar jeg at du ikke har dette som primært arbeidsområde. Jeg vil derfor på det sterkeste sette en såpass kritisk oppgave ut til eksterne ressurser som kan komme opp med en løsning som vil fungere best mulig for dere samtidig som den ivaretar de ulike aspektene ved datasikkerhet. Det kan fort bli billigere totalt sett enn å fikle med det selv. Dere har et lite firma, så det kan være lurt å ta kontakt med et par tre mindre driftsselskaper som kan komme med tilbud på en full løsning for dere. Lenke til kommentar
Itw Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Her er planen så langt. 1 server med evig med disker som norton ghost sender backup i fra arbeids stasjoene til. Det kjøres også backup fra servern til en server til som står i verksted byggningen, så er vi sikret mot brann. Ang de pc'ene som er ute på tur så kan viktige dokumenter oppdateres via windows sync. Og eksterne disker som byttes på etter vert skift på de pc'ene som ikke er innom kontoret. Ensteste jeg er litt i tvil om er hvilke operativsystem jeg burde velge på serverne, er jo vant med win da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå