Gå til innhold

Varm CPU med Swiftech ribbe og 79 CFM


brune-ha

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvilken vei har du motert viften?

 

Titan viftene liker ikke mottrykk. Monter den til å suge gjennom ribba/adapteret. Hjalp ganske mye med min lignende løsning (samme ribbe med adapter men med Titan Alu120mm).

 

Jeg er ingen ekspert her men uansett hva titanviftene liker og ikke liker så blir vel kjølingen mest effektiv ved å blåse luft inn på ribba. Mener å ha sett flere tester som viser dette og da med _stor_ margin. Dersom Titan-vifta ikke gir det samme resultatet vil jeg påstå at den er direkte uegnet til formålet.

 

/MBE

Må vel prøve med et termometer da....

Skal poste svaret, vertfall nå ligger jeg på 30 grader i Asus Probe, håper jeg ligger rundt det i virkeligheten. Btw, når jeg kopler til en 120mm vifte til Hk, kan det hende at jeg kan overklokke mindre p.g.a. at viften trekekr mye effekt?

Lenke til kommentar
Hvilken vei har du motert viften?

 

Titan viftene liker ikke mottrykk. Monter den til å suge gjennom ribba/adapteret. Hjalp ganske mye med min lignende løsning (samme ribbe med adapter men med Titan Alu120mm).

 

Jeg er ingen ekspert her men uansett hva titanviftene liker og ikke liker så blir vel kjølingen mest effektiv ved å blåse luft inn på ribba. Mener å ha sett flere tester som viser dette og da med _stor_ margin. Dersom Titan-vifta ikke gir det samme resultatet vil jeg påstå at den er direkte uegnet til formålet.

 

/MBE

 

Om du tar en titt på f.eks. Alpha Pal 8045 vil du se at den har en kappe/skjørt som går ett stykke ned på sidene rundt kjøleribbene. Den typen kjølere har ofte godt av at viften suger. Men det har lite for seg om du har en vifte av den dimensjonen som ribben er disegnet for, mens om en ønsker en monster vifte uten ekstremt lydnivå kan en benytte en trakt men da vil svært mange vifter si takk for seg om de må blåse. En av fordelene med å gjøre det er også at lufta vil strømme over senter av ribben på en bedre måte når en bruker en trakt da viftern ikke har motoren liggende rett over cpu core.

 

Men for å ha noen stor effekt krever det at en kan bruke hodet litt og prøve seg litt frem. Det er uvesentlig hvilken vei viften sitter så lenge den kjøler godt. Men nå har det seg slik at jeg har hatt en slik vifte (alu utgaven er identisk med unntak av materiale) og en lik ribbe. Snur du viften så skal du oppnå bedre temperatur med det oppsettet. Men det er klart at endel små tweaks må til for å oppnå svært gode resultater (noe så enkelt som teip som kappe på den øvre del av ribben slik at viften må suge fra bunnen og over hele kjølepinnene).

 

De viftene du snakker om er garantert ikke vifter via trakt.... Om det er det gi oss linkene da det strider imot svært mange erfaringer fra diverse brukere her på forumet....

 

En annen ting som er verd å nevne er at ved å snu viften sank tempen på chipset med 5C! Noe som medvirket til at jeg kunne kjøre 222FSB mot 210 før....

Lenke til kommentar

Kjørte med 164*11 som er lusne 100 mhz overklokking :-?

(Ps, Tbreb-A), men fikk bluescreen om memory dumping?!?

Kan det oppstå pga temp? Vertfall, i biosen lå cpuen på 60 grader da, klokka ned og så på bios temperaturen. Først gikk den fra 47 og lputselig til 59, fram og tilbake en liten stund, ikke noe i mellom, bare 47 og 59.

Det er jo veldig rart da, eller?

Lenke til kommentar
Motig: Amd er ikke varmere en Intel. Den tiden er over. Grunnen til at jeg synes 50c er mye er at jeg har 35c idle og 39 load med en [email protected] (1,65v) som er kjølt ned av en liten TT Volcano 7+ (silent mode)

Skal jeg klare å komme over 50c når jeg kjører vifte på medium hastighet (7v) så må jeg kjøre 1,9 vcore og 2,2Ghz.. da kommer jeg over 50c ved 100% load.

 

Kjøleribben trådstarter har er en del bedre en min, så han burde ha lavere tempraturer.

 

Du måler ikke riktig mann. Umulig å oppnå de temperaturene med en slik kjøler. Jeg vet jeg måler riktig (fordi jeg har sensor innebygget i hovedkortet) og selv om jeg bruker svak vifte så ligger temperaturen godt under det den gjorde med retail-kjøleren til Intel. Og jeg har god sirkulasjon og stort kabinett, så jeg vil anta at min temp (56-57c) er omtrent standard av det man oppnår på P4 med en god kjøler og en rolig vifte. AMD er ihvertfall ikke kaldere enn P4, selv om den kanskje ikke er varmere heller, så AMD-folk skulle da oppleve omtrent samme temperaturer som meg hvis de har omtrent samme kjøleytelse. Men det blir jo meningsløst å diskutere dette hvis halvparten av folka her måler på gal måte.

Lenke til kommentar

Dere her på forumet må enten ha det veldig varmt inne, eller veldig merklig kjøling.. min xp1700 på 1.6v holdt seg stabilt på 29c idel.. 33 etter noen timer med cs.. dette var på en silent viking..

 

kameraten min som kjøpte jævelskapen holder 32 på idel med xp1800 palminio..

 

nå kjører jeg 1916mhz med en xp 1800 ved 1.9v på 52 idel med en jalla glasal tech vifte med liksom kobber som ble kjøpt på tg.. vifta er en 70x70 som bråker 35db og går på 5000 rpm...

Lenke til kommentar

La meg si det slik: en XP1700+ tbred avgir ca 50W med varme @ 1.6V (teoretisk skal den avgi 56.1 men det blir aldri mer enn 80% av teoretisk varmeutvikling) og en XP1800+ palamino vil avgi ca 60W med varme.

 

Til sammenligning avgir brune-ha`s cpu i utgangspunktet (1730MHz) ca 55W og i overklokket tilstand stiger dette raskt.

 

Min CPU en XP1700+ avgir ca 50W ved normal speed. MEN når jeg kjører oc for fullt er det snakk om 110-115W på den samme kjøleren som trådstarer har (2.05V 2GHz = teoretisk 126.3W men er nok ikke mer enn ca 110W). Og da først var jeg oppe i de temperaturer det er snakk om her. Så enten er kjøleren montert feil eller så har du problemer med luftflyt i kabinettet. Kabinettet jeg brukte hadde en temp på 2c over romtemp (som normalt sett er ca 18C hos meg) og ved de ambient tempene var jeg oppe i maks 50C med samme kjøleløsning. Målemetodene mine har jeg beskrevet før.

Lenke til kommentar

har litt det samme problemet selv. Jeg har samme kjøler som AveMORphine (ser da bort fra vappoen), med vifta til å suge, og hos meg ligger det på 42,5C under vanlig bruk, og 46C (!)på chipsett. Men, hvis jeg setter en av 12db papst viftene mine til å blåse mot chipsett og cpu (skrått inn fra grafikkort). Da ligger det på 35-36C, og 37-38 på chipsettet.

 

EDIT: Jeg har et Abit AT7-MAX2, med tempsensor under cpu core, og ved northbridge. AXP2600+

Lenke til kommentar
Dere her på forumet må enten ha det veldig varmt inne, eller veldig merklig kjøling.. min xp1700 på 1.6v holdt seg stabilt på 29c idel.. 33 etter noen timer med cs.. dette var på en silent viking..

 

kameraten min som kjøpte jævelskapen holder 32 på idel med xp1800 palminio..

 

nå kjører jeg 1916mhz med en xp 1800 ved 1.9v på 52 idel med en jalla glasal tech vifte med liksom kobber som ble kjøpt på tg.. vifta er en 70x70 som bråker 35db og går på 5000 rpm...

 

Du må da skjønne at du ikke måler riktig. Skaff deg skikkelig temperaturmåling før du uttaler deg her.

 

Denne tråden er jo totalt meningsløs. Når to som har samme CPU og samme kjøler får over 20c forskjell i temperaturen så viser jo det at målingene til noen er helt på jordet. Det blir jo helt meningsløst å sammenligne temperaturer på denne måten.

 

brune-ha: Det er garantert ikke noe galt med din kjøler. Du forstår vel at du må spørre folk hvordan de måler, og forsikre deg om at de måler korrekt, før du sammenligner din temperatur med deres. Temperaturmålingene til en del folk her på forumet som er jo helt på jordet. Dette blir for amatørmessig.

Lenke til kommentar
Hvilken vei har du motert viften?

 

Titan viftene liker ikke mottrykk. Monter den til å suge gjennom ribba/adapteret. Hjalp ganske mye med min lignende løsning (samme ribbe med adapter men med Titan Alu120mm).

 

Jeg er ingen ekspert her men uansett hva titanviftene liker og ikke liker så blir vel kjølingen mest effektiv ved å blåse luft inn på ribba. Mener å ha sett flere tester som viser dette og da med _stor_ margin. Dersom Titan-vifta ikke gir det samme resultatet vil jeg påstå at den er direkte uegnet til formålet.

 

/MBE

Alt det der varierer fra system til system. Har vel spes mye med luftgjennomstrømning å gjøre. Hvilke vifter som blåser inn/ut hvor osv. Men alle aksialvifter er mest effektive med motstanden mot sugesiden.

Lenke til kommentar

Kan jo dra frem gamleboksen.

 

Her har jeg tatt forbehold om at viften skal suge gjennom ribba (og plassert hindringen, som i dette tilfellet er PSU, for luftstrømningen over cpu socket. Jeg fjernet hele PSU mount og platen i midten på Aopen kabinettet og økte dermed luftstrømningen til toppen av kabinettet (varmluft stiger) noe som førte til en svært god luftgjennomstrømning. Det var i utganspunktet planer om vannkjøling i det kabinettet men det ville kosta like mye som min nåværende Vapo PE med vann på chip og GPU.

 

Slik så det ihvertfall ut

 

http://www.home.no/gwikse/Aopen/WBPPu.jpg

http://www.home.no/gwikse/Aopen/WBPP120.jpg

http://www.home.no/gwikse/Aopen/TTopp.jpg

 

Bildene er tatt før jeg snudde viften

 

En ting som jeg oppdagde er at når viften suger gjennom ribba, vil luften bli spredd rundt pga trakten. Mao er det ikke så nøye at det er lite i veien for viften rett over den. Samt at ett av de mange minus ved vifter (at de har en dead spot rett under motor) forsvinner.

Lenke til kommentar
men 50 grader uklokka med denne Ribba er veldig mye, kan jo ikke overklokke 164*11 før systemet blir 60 grader og jeg får bluescreen

 

Hmm... Får du bluescreen ved 60c? Merkelig...

 

Da jeg kjøpte min P4 1800 Northwood hadde jeg et Chieftec kabinett med dårlig lufting, og brukte Intels retail kjøler. Da lå temperaturen rundt 70c, uten at prosessoren hadde noen problemer med å kjøre av den grunn. Etter at jeg kjøpte Lian Li kabinettet, 4 kabinettvifter, og Alpha 8942 kjøler, ligger temperaturen nå rundt 56-57c. Jeg vet at dette er korrekt, for jeg måler med Asus PC Probe. Jeg tror at de som snakker om CPU-temperatur rundt 30c måler helt feil. Det er ikke mulig å oppnå så lave temperaturer med viftekjøling.

 

Men at du får bluescreen ved 60c, det skal jeg være enig i at er litt rart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...