Gå til innhold

Varm CPU med Swiftech ribbe og 79 CFM


brune-ha

Anbefalte innlegg

Har en Swiftech 462+ og en Titan silent 120mm. Uten å overklokke CPUen ligger prossesoren på rundt 50 grader i biosen, har forresten nyeste bios:

1003. Uber

Bruker Artic Silver II, kan det være feil temperaturer i bios eller har jeg festet ribba feil? Eller er dette normale temperaturer med detta utstyret?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke feil. Grunnen til at mange tester opererer med svært lave temperaturer (rundt 30 grader) er at de måler temperatur med sensorer som de legger inntil prosessoren. Da får de ikke korrekt temperatur. For å få den virkelige temperaturen må man ha et hovedkort med innebygd temperaturmåler for CPU. Selv bruker jeg Asus PC Probe, og temperaturen ligger rundt 56-57 grader med en Alpha 8942 kjøler og 2800 RPM vifte.

 

Dessverre får man ikke temperaturen mye under 50 grader med vanlig viftekjøling. Vil man ned i 30-40 grader må man over på vannkjøling. Husk alltid på, når du leser reviewer og tester av kjølere, å finne ut hvordan temperaturen ble målt. Brukes sensorer inntil CPU'en blir den målte temperaturen helt feil.

Lenke til kommentar

Har 5 kabinettvifter, 2 som blåser inn og tre som blåser ut :)

Så kabinett temp bør ikke være ille.

Virker som ribba er under 50 grader, prøver jeg å overklokke, f.eks 166*11 (som ikke er store ok.) så kommer cpuen på rundt 60 grader :(

Kan det være ribba da?, det står i bruksanvisningen at fjæringene skal gjøre slik at ribba sitter enda bedre, kanskje jeg skal skru den fast bedre selv?

Lenke til kommentar

Nå blir det for dumt å sammenligne våre systemer. Men på den ene maskinen min så har jeg en xp2000 og en Silent Viking, tempen her er ca 45 idle og kanskje 50 load. På min andre maskin: En moddet Taisol CKG og en 80mm papst (19db) som ligger og kjøler en xp1700 til rundt 42 C. Med Andre Ord: tror du ligger litt høyt, selv om det ikke er en hakkandes gale temp...

F.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke feil. Grunnen til at mange tester opererer med svært lave temperaturer (rundt 30 grader) er at de måler temperatur med sensorer som de legger inntil prosessoren. Da får de ikke korrekt temperatur. For å få den virkelige temperaturen må man ha et hovedkort med innebygd temperaturmåler for CPU. Selv bruker jeg Asus PC Probe, og temperaturen ligger rundt 56-57 grader med en Alpha 8942 kjøler og 2800 RPM vifte.  

 

Dessverre får man ikke temperaturen mye under 50 grader med vanlig viftekjøling. Vil man ned i 30-40 grader må man over på vannkjøling. Husk alltid på, når du leser reviewer og tester av kjølere, å finne ut hvordan temperaturen ble målt. Brukes sensorer inntil CPU'en blir den målte temperaturen helt feil.

 

Det du sier gjelder Intel ja, på AMD er det motsatt....

Lenke til kommentar
Hvilken vei har du motert viften?

 

Titan viftene liker ikke mottrykk. Monter den til å suge gjennom ribba/adapteret. Hjalp ganske mye med min lignende løsning (samme ribbe med adapter men med Titan Alu120mm).

Når du mener suge gjennom ribba, mener du å blåse lurt vekt fra ribba?

Men er det mest sannsynlig Biosen er feil eller Asus Probe?

Lenke til kommentar
Hva er motsatt på AMD? Blir den kaldere med vifte enn vann?

 

Doh, nei, mht sensor. Jeg monterte en sensor helt inntil CPU core på min AMD (som ikke har noen varmespreder over cpu core) med arctic silver3 mellom cpu og sensor. Avlest temperatur var høyere enn den som var angitt i bios (ca 1-2C over). Når du har en Intel P4 vil varmesprederen (som er elendig) hindre sensoren å få skikkelig kontakt med core mens den interne sensoren i en Intel CPU er som oftest korrekt, mens AMD systemer har ofte feil i avlesningsmetoden. Enten er det feil i Bios eller i sensoravlesningen. De fleste slike feil kan rettes opp i etterhvert som det kommer ut bios oppdateringer.

 

Nå er det ofte slik at de såkalte Ubër bios ofte har slike feil. Jeg kjenner ikke så godt til Asus kortet det her er snakk om, men jeg ville anbefale at du (brune-ha) tar ett søk på dette tema da det har vært tatt opp før.

 

brune-ha: Suge luft gjennom ribba (motsatt av normalt som er å blåse ned i ribba). Se på viften, den siden som har skrift er den siden viften blåser mot. Snu viften slik at skrift siden er vendt ut (er synlig).

Lenke til kommentar
Hva er motsatt på AMD? Blir den kaldere med vifte enn vann?

 

Doh, nei, mht sensor. Jeg monterte en sensor helt inntil CPU core på min AMD (som ikke har noen varmespreder over cpu core) med arctic silver3 mellom cpu og sensor. Avlest temperatur var høyere enn den som var angitt i bios (ca 1-2C over). Når du har en Intel P4 vil varmesprederen (som er elendig) hindre sensoren å få skikkelig kontakt med core mens den interne sensoren i en Intel CPU er som oftest korrekt, mens AMD systemer har ofte feil i avlesningsmetoden. Enten er det feil i Bios eller i sensoravlesningen. De fleste slike feil kan rettes opp i etterhvert som det kommer ut bios oppdateringer.

 

Interessant. Har aldri tenkt over at det er slike forskjeller på Intel/AMD, men det virker jo logisk nok pga varmesprederen.

 

Men siden AMD generelt sett blir varmere enn Intel, så burde vel dere som har AMD oppleve høyere temperaturer enn meg ved "korrekt" avlesning. Siden min CPU ligger rundt 56-57 grader, så virker jo ikke 50 mye hos brune-ha, selv om han har kraftigere vifte.

Lenke til kommentar

Motig: Amd er ikke varmere en Intel. Den tiden er over. Grunnen til at jeg synes 50c er mye er at jeg har 35c idle og 39 load med en [email protected] (1,65v) som er kjølt ned av en liten TT Volcano 7+ (silent mode)

Skal jeg klare å komme over 50c når jeg kjører vifte på medium hastighet (7v) så må jeg kjøre 1,9 vcore og 2,2Ghz.. da kommer jeg over 50c ved 100% load.

 

Kjøleribben trådstarter har er en del bedre en min, så han burde ha lavere tempraturer.

Lenke til kommentar

Med de nye Tbred kjernene er ikke forskjellen så stor mellom Intel og AMD lenger.

 

Og når min Kjøleløsning som besto av Swiftech 462+ med 80-120mm funnel og en titan alu 120mm (79CFM) holdt tempen på min TbredA 1700+ @ 2GHz 2.05V på 38(idle)-45(load) avlest med Digital Doc 5`n min (som ligger 1-2C over Bios temp). Sier det seg selv at trådstarter burde ha bedre temperatur enn dette da han har en XP2100+ TbredB og neppe kjører den på 2.05V

 

Men som sagt, snu viften, det senka tempen min med 5C! så det er endel å hente. En annen fordel med å kjøre det slik er at chipset kjølingen ikke vil få varm CPU luft over seg. Da chipset ikke avgir så mye varme er det bedre at CPU trekker av den luften som har glidd over chipkjøleren enn motsatt.

Lenke til kommentar
Hvilken vei har du motert viften?

 

Titan viftene liker ikke mottrykk. Monter den til å suge gjennom ribba/adapteret. Hjalp ganske mye med min lignende løsning (samme ribbe med adapter men med Titan Alu120mm).

 

Jeg er ingen ekspert her men uansett hva titanviftene liker og ikke liker så blir vel kjølingen mest effektiv ved å blåse luft inn på ribba. Mener å ha sett flere tester som viser dette og da med _stor_ margin. Dersom Titan-vifta ikke gir det samme resultatet vil jeg påstå at den er direkte uegnet til formålet.

 

/MBE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...