Snillingen Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hei jeg har en oppgave v = ui + vj u = cos(x)sin(y) v = -sin(x)cos(y) Tegn strømvektorer langs x- og y aksene. Det jeg lurer på er: er v strøvektoren? og hva vil det si å tegne strømvektorer? er det det samme som å tegne en del piler for feltet? Endret 4. mars 2009 av Snillingen Lenke til kommentar
V_B Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Nå har ikke jeg drevet noe spesielt på med dette enda, men man brukes f.eks vektorverdien til strøm når man ser på faseforskyvning i kondendatorer eller spoler. Da kan man se vektorverdien til f.eks spenning og strøm og regner ut vinkelen mellom dem. I hvilket fag har du fått utlevert oppgaven ? og hva vil det si å tegne strømvektorer? Så langt jeg kan se det er det for å gi mer informasjon enn hva en skalar verdi vil kunne gi. Man oppgir enhet, vinkel, styrke/mengde, retning i forhold. er det det samme som å tegne en del piler for feltet? Skjønner ikke helt hva du mener nå. Endret 7. mars 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 8. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2009 Takk for svar. Faget er MEK1100, Vektoranalyse og feltteori ved UiO: http://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MEK1100/ Med: er det det samme som å tegne en del piler for feltet? tenkte jeg at man bare tar noen x- og y-verdier regner ut lengden og retningen til v og tegner pilene,med samme retning og (skalert) størrelse i et diagram. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) Ja, jeg tror nok du er inne på noe der. Man lager så og si bare ett vektordiagram. Her har du sikkert bare to eller flere strømninger som du skal sammenligne og dermed lager du et vektordiagram slik at du får en litt mer oversikt over strømningsretninger, styrke/mengde osv. Eller er jeg helt på jordet nå ? Endret 8. mars 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 9. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2009 Jeg håper ikke det, for jeg stser på at du har rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå