Gå til innhold

[Løst]Krav til oppdaterte kart på GPS

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen erfaring med slikt?

Just kjøpt meg GPS til bilen (Garmin Nüvi 760), og funnet ut at kartene som ligger på den er fra oktober 2007.

Har jeg noen rett til å kreve at kartet er til en viss grad oppdatert når jeg kjøper den? Synes jo det er litt snodig å kjøpe GPS-mottaker i 2009 med kart fra 2007, det er jo i overkant gammelt..

Det vil koste meg, såvidt jeg har funnet ut, ca 1000,- å få oppdatert kartene til siste versjon.. på lovlig vis, vel å merke ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan alltid være kjekt å sjekke ut kartversjonen før man kjøper en GPS. Garmin har tidligere hatt slik at man innen 60 dager av kjøpet kan oppgradere til nyeste versjon. Tror dog det var et mer eller mindre tidsbestemt tilbud. Kjøpte du GPS på nettet har du 14 dagers angrerett. Kjøpte du den i butikk, så kan det godt hende de har 30 dagers "åpent kjøp".

Lenke til kommentar

Jo, skulle vel kanskje tenkt på det. Men så får man prøve å gjøre det beste ut av dumskapen :p

Alle bør jo ha 14 dagers angrerett på plass, det er nok ikke noe problem om jeg skulle finne på noe sånt.

Men spørsmålet er jo om jeg kan komme fra det med æren i behold om jeg går tilbake dit i morgen og krever oppdaterte kart ;)

Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å kreve ting. Hvor har du kjøpt varen?

Er det en fysisk butikk uten noen form for returrett, så kan man jo forsiktig spørre om man kan kjøpe seg opp eller betale et "returgebyr". Presiser gjerne at du er svært fornøyd med servicen, og at du gjerne fortsetter som kunde om de er villige til å hjelpe deg.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Lefdal it is ja, fysisk butikk som bare det. Har handlet endel der og er storfornøyd med både service og alt mulig, så har jo ikke fryktelig lyst til å begynne noe veldig bråkete i grunnen.

Men er det faktisk vanlig at GPSmottakere har såpass gamle kart når man kjøper de, og uten mulighet til minst en gratis oppdatering?

Inc; joda, finnes plenty med gratis kart rundt på nettet, men kan man stole på de? Virker mer eller mindre hjemmelagde flere av de.

På my.garmin.com (eller.no) kan jeg laste ned "originale" kart, men finner ikkeno der som er gratis nei.. Har registrert dingsen og alt som skal til.

Forresten, Nuffern.. alle butikker med en viss respekt for seg selv har da returrett?

Men, er egentlig ikke aktuelt å returnere den. Er storfornøyd med den ellers, alt funker som det skal og enda litt bedre enn forventet, er bare det at jeg synes kartet er litt i overkant gammelt.. men for all del, er jo ikke noe problem å laste det ned og betale for det heller, men det er jo surt å betale en tusenlapp hvis jeg egentlig kunne fått det gratis..

Lenke til kommentar
Forresten, Nuffern.. alle butikker med en viss respekt for seg selv har da returrett?

Butikken der jeg jobber, som forresten ligger rett over gata, har returrett. Riktignok har vi ikke 760, men 765. Vet ikke hva du ga for din 760, men 765 er nok en del dyrere. På en annen side er det gjerne en grunn til at noen GPSer er billige.. nemlig kartet.

Er du fast kunde hos Lefdal, og du nevner det jeg skrev i forrige innlegg så vil jeg nok tro at de ordner opp for deg på en eller annen måte. :)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Jeg går utifra at alle Garmin forhandlere kjenner til nüMaps Guarantee.

Ref Garmin.no

Få de nyeste kartene som er tilgjengelig med vår nüMaps Garanti™ og naviger sikkert og nøyaktig.

Registrer din Garmin GPS senest 60 dager etter første gangs bruk, og du vil kunne se om det finnes en gratis oppdatering til din GPS-enhet.

Anbefaler deg å ta en titt på nuMaps Garanti

Lenke til kommentar
Jeg går utifra at alle Garmin forhandlere kjenner til nüMaps Guarantee.

Ref Garmin.no

Få de nyeste kartene som er tilgjengelig med vår nüMaps Garanti™ og naviger sikkert og nøyaktig.

Registrer din Garmin GPS senest 60 dager etter første gangs bruk, og du vil kunne se om det finnes en gratis oppdatering til din GPS-enhet.

Anbefaler deg å ta en titt på nuMaps Garanti

Ja, fin og flott den der, men jeg kommer uansett til en side der de krever USD 129.99 av meg :p

Lenke til kommentar

Forresten.. også fra samme siden:

Du er bare kvalifisert for en gratis kartoppdatering hvis du (i) registrerer nüvi- eller zūmo-enheten på Internett på http://my.garmin.com innen 60 dager etter at enheten første gang innhentet et satellittsignal, og (ii) hvis en nyere versjon av kartdataene er eller blir gjort tilgjengelig på Garmins webområde i løpet av 60 dager etter at enheten første gang innhentet satellittsignaler.

På my.garmin.no, min side, når jeg har registrert denna saken, står det at første satellitt ble innhentet 28. oktober 2007.. Det lover jo godt :roll:

Lenke til kommentar

Ja, dette løste seg jo faktisk innmari greit.

Kjapp utfylling av kontaktskjema hos kundeservice på garmin.no, etter 5 min en mail til meg med spørsmål om kopi av kvittering, kvittering sendt og etter et kvarters tid er jeg i gang med å laste ned nyeste kartoppdatering - gratis.

Mye cred til Johan hos Garmin support!!

:new_woot:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Just kjøpt meg GPS til bilen (Garmin Nüvi 760), og funnet ut at kartene som ligger på den er fra oktober 2007.

Har jeg noen rett til å kreve at kartet er til en viss grad oppdatert når jeg kjøper den? Synes jo det er litt snodig å kjøpe GPS-mottaker i 2009 med kart fra 2007, det er jo i overkant gammelt..

Det vil koste meg, såvidt jeg har funnet ut, ca 1000,- å få oppdatert kartene til siste versjon.. på lovlig vis, vel å merke ;)

ja det er dyrt å oppdatere kart :O, men jeg sliter. jeg har klart å kjøpe en oppdatering for mye :S, er det mulig å få "levert inn" den ene oppdateringen, og slippe å betale for den? jeg skjønner ikke hva jeg tenkte, men er det noen angrerett på slike kjøp?

Lenke til kommentar

ja det er dyrt å oppdatere kart :O, men jeg sliter. jeg har klart å kjøpe en oppdatering for mye :S, er det mulig å få "levert inn" den ene oppdateringen, og slippe å betale for den? jeg skjønner ikke hva jeg tenkte, men er det noen angrerett på slike kjøp?

Skulle tro at angrerett og sånt gjelder på kjøp av kartoppdateringer også?

Uansett ville jeg prøvd å sende en mail til Garmin Support..

Lenke til kommentar

Skulle tro at angrerett og sånt gjelder på kjøp av kartoppdateringer også?

Uansett ville jeg prøvd å sende en mail til Garmin Support..

jepp, ja gjorde det, fikk svar, de ville gjerne hjelpe....så får håpe det ordrer seg.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Garmin har jo det lifetime abonnementet hvor du betaler 14-1500 og får ubegrenset oppdateringer fremover i ubegrenset tid.

Du må uansett oppdatere GPSen din før eller siden, og om du betaler nå eller om noen måneder spiller egentlig ingen rolle synes jeg...bortsett fra at gps burde vært merket med kart fra 2007.

Garmin kommer med 4 oppdateringer i året, så det er bare å kjøre på.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...