Gå til innhold

Tips for å gå opp i vekt ved å trene

Anbefalte innlegg

Hey, jeg er en gutt på 17 år som er rundt 180 cm høy og veier knappe 60 kilo. Som dere kanskje ser er ikke dette all verden. Ut i fra kostholdet og det faktum er at jeg er for lite aktiv, burdte jeg jo ha lagt på meg en del. Men dette er altså ikke tilfellet og jeg ønsker å gjøre noe med dette.

Jeg ønsker naturligvis og bli sterkere samtidig som jeg får litt mer som varmer meg om vineteren, men selvfølgelig i hovedsak sterkere.

da lurer jeg på, hva slags trenign er det lurt for meg å begyne med? Jeg har tittet litt rundt på denne delen av forumet og sett hva som står i lignende tråder, men det blir brukt mye "faguttrykk" som jeg ikke forstår. Jeg tenkte å prøve å trene hjemme, men hvis det hjelper mye så kan jeg absolutt vurdere trenigssenter.

Et annet poeng med treningen er å kurere "svak rygg" og ofte stivhet i nakken. Jeg har en del ubehag i ryggen som jeg nok tror kommer av dårlig sittestilling og svake muskler, i og med at jeg ikke kan huske å ha hatt det før jeg satt meg ordentlig foran PCen for første gang.

Hva har dere å anbefale for en kar som meg? Bare spør om dere vil ha mer info og beklager om en tilsvarende tråd har blitt opprettet før:P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke gi så fryyyktelig mye hjelp til deg, men om du begynner å følge et styrkeprogram for nybegynnere og spiser mye, helst 300-500kcal mer enn du egentlig trenger, vil du bli større i form av muskler, og også litt i form av fett, i og med at du ikke greier å balansere kaloriinntaket helt nøyaktig. Men du vil jo ha litt varme om vinteren så :)

Om du skulle følge et grunnprogram, da foreslår jeg enten Release YOUR Potential fra tn.no eller stronglifts 5x5 fra stronglifts.com, vil du ikke kunne greie å gjøre alle øvelsene hjemme (såfremt du ikke har apparater og slikt der da, og da mener jeg ikke manualer), så et treningsstudio kan være tingen for deg.

Er ingen ekspert, er nybegynner selv, men håper noe ble litt klarere.

Lenke til kommentar

Skal prøve å holde meg til enkle uttrykk.

Etter som jeg skjønner spørsmålet ditt ønsker du å gå bli større. Dette blir du ved to ting. Trening og spising.

Vi starter med trening. Du har ikke trent allverdens etter som jeg skjønner. Da må man "vende" musklene til å trene. Dette gjøres ved at du har på lette vekter, men tar mange repitisjoner (repitisjon=rep="en gang/et løft whatever"). 10-15 rep i 2-3 serier bør holde i starten. Slik bør man holde på ihvertfall noen måneder til musklene dine tåler tyngre belastning.

Du sier du tenker på å trene hjemme. Dette er ikke optimalt, men slett ikke umulig. De muskelgruppene du først må tenke på å trene er ryggen, brystet og magen. Hvis du tar øvelsene chins (kroppsheving), armhevinger og situps vil du få dekket disse muskelgruppene. Men det er bare i starten (1-2mnd). Etterhvert vil ikke din egen kroppsvekt være tilstrekkelig belastning for å øke muskelstyrken, og da må det vekter til. Du kan selvfølgelig kjøpe det selv, men det beste er et treningsstudio hvor man da har masse tilgang til forskjellige apparater og vekter til man blir blå på nesa :)

Spising og kosthold er først og fremst viktig hvis man ønsker å forbrenne, men også ved å legge på seg. Faktisk bør du unngå animalsk fett (bacon, burger, entrecote etc) da det vil øke fettforbrenningen din. Istedet bør du prøve å spise raske karbohydrater (pasta, ris, poteter, brød etc). Dette gjør for det første at du vil få et overskudd av energi (kcal) som igjen gjør at du vil legge på deg. Men i og med at du skal begynne å trene vil du jo bruke en del energi på denne treninga. Det gjør kort sagt at du må spise eeenda mere for å få et overskudd av energi som igjen vil legge seg som fettvev i underhuden. Å ta en proteinshake etter trening vil KANSKJE hjelpe musklene med å restutiere seg (bli større). Det kommer helt an på hvor mye du vil trene. Uansett er det godt med en proteinshake etter trening. Melka som er i proteinshaken inneholder kalorier som vil hjelpe deg med dette overskuddet. Husk at nesten ingenting av energiomsetninga (den energien du trenger for å leve, trene, gå etc) blir tatt fra proteinlagrene. Proteinene brukes først å fremst til å bygge opp muskelceller i kroppen.

Håper dette var et litt ålreit svar. Men du må rett og slett bare prøve.

Er det noe som ble uklart så spør. Mange dyktige folk her på forumet :D

Lenke til kommentar
10-15 rep i 2-3 serier bør holde i starten. Slik bør man holde på ihvertfall noen måneder til musklene dine tåler tyngre belastning.

Så lenge? RYP er da liksom for nybegynnere, og der tar man bare 15 reps første uka! Og på stronglifts 5x5 som OGSÅ er for nybegynnere, er det jo 5 reps hele veien!

Lenke til kommentar

Greit, kanskje 1-2 mnd var litt vel lenge :p Er fredag og er på jobb. Ille greier.

Si 3-4 uker. Er uansett viktig å forberede muskelfibrene og fester rundt musklene på den tunge belastningen som vil komme ved maksimal styrketrening (5-6 rep x 3-4 set). Man vil jo unngå å slite muskelfibre (det er j*****!!!!!! vondt), strekke sener og det som verre er. Bedre å ta det rolig i starten da ;)

Endret av Gaby
Lenke til kommentar
10-15 rep i 2-3 serier bør holde i starten. Slik bør man holde på ihvertfall noen måneder til musklene dine tåler tyngre belastning.

Dette justerer seg selv da hans 10RM (rep maks) vil være lav i starten.

Rett på RYP vil fungere utmatmerket.Men det er riktig som du sier at man starter med lette vekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...