Sitronsaft Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Kardio er altså fettforbrenning? Folkens, jeg har lurt på noe, tenker jeg kan spørre her før jeg eventuelt oppretter en tråd etc. Om jeg under styrketrening drikker en shake som gir meg 500kcal, og så etter styrketreningen jogger/løper i 20 min ca. og forbrenner 300kcal, vil de forbrente kaloriene gå av shaken jeg drakk rett før? Altså, blir det til at jeg tok en shake på 200kcal? Det idéelle er jo at alle de 500kcal i shaken blir brukt til muskelbygging fra styrkeøkten, og at de 300kcal forbrent av løpingen går fra underhudsfettet. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Etter det jeg har skjønt så har det ikke så mye for seg å helle i seg proteiner FØR man trener, da dette stort sett blir forbrent under treningsøkten. Musklene har ikke noe stort behov for proteiner under treningen, men etter, da de resitueres. Ta heller å hiv i deg shaken etter treninga, sammen med litt karbohydrater i tillegg (f.eks maltodextrin), slik at proteinene får "være i fred". Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Skal fortelle hva jeg gjør. Jeg følger RYPs grunnprogram, som er 8 styrkeøvelser. Knebøy Mark Benk Nedtrekk Roing Arnoldpress Bicepscurl Franskpress Mage I denne rekkefølgen gjør jeg dem. Etter jeg har tatt benk lager jeg en shake, bestående av 5dl ekstra lett melk, 30g myoprotein, 50g maltodextrin og 5g creapure kreatin monohydrat. Denne drikker jeg litt og litt helt til jeg drikker opp alt som er igjen etter mageøvelsen. Så løper jeg i 15-30min rett etter dette. Så er treningen ferdig for den dagen. Hvordan mener du jeg skal gjøre det isteden? Poenget er, at uansett hvor mye jeg prøver så tar alltid treningen så lang tid, opp mot 2 timer +. Derfor virket det logisk for meg å få i meg noe næring i mellomtiden, og man skal jo ta protein under/rett etter trening. Blir forvirret nå. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 (endret) Vel, shaken din var et hakk mer avansert enn min. Jeg tar en toppet mål med proteiner og et halvt med maltodextrin, i 2 dl vann, etter hver treningsøkt, og holder meg stort sett unna å spise siste halvtimen-timen før jeg trener. Annet enn det gir jeg ikke dietten min en ekstra tanke. Syntes ikke nøye planlagte dietter og slikt gir godt nok utbytte i forhold til hva det "koster"(ikke kunne spise den en vil ha, tiden det tar osv.). Har selv kjørt igjennom ryp to ganger, og var veldig fornøyd med programmet. Hadde jevn fremgang igjennom hele programmet. Derimot brukte jeg kun 45min på en gjennomkjøring, så det høres ut som du tar litt lange pauser, hvis du bruker 1t30min på det. Edit: Ryp har skråbenk, ikke vanlig benk. Endret 6. mars 2009 av lockdog Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg vet det, men byttet til benk pga det går enda mer på brystet. Men du svarte meg egentlig aldri, skal jeg forandre på opplegget mitt? Skal jeg droppe shake etter trening pga denne bare blir forbrent under joggingen uansett? Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jeg vet det, men byttet til benk pga det går enda mer på brystet. Men du svarte meg egentlig aldri, skal jeg forandre på opplegget mitt? Skal jeg droppe shake etter trening pga denne bare blir forbrent under joggingen uansett? spis ett par grove brødskiver med egg og kaviar heller du:P der har man den magiske formelen: 55% karbohydrater (brød) 10 % fett (plommen på egget) 35% proteiner (eggehviten) PERFEKT til restitusjon etter trening! jeg har gått på denne "dietten" med egg daglig etter trening, og har ikke lagt på meg noe, snarere tvert imot. nå skal det sies at jeg trener ca. hver dag i form av fotball, o.l, men spis egg! Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Kardio er altså fettforbrenning? Folkens, jeg har lurt på noe, tenker jeg kan spørre her før jeg eventuelt oppretter en tråd etc. Om jeg under styrketrening drikker en shake som gir meg 500kcal, og så etter styrketreningen jogger/løper i 20 min ca. og forbrenner 300kcal, vil de forbrente kaloriene gå av shaken jeg drakk rett før? Altså, blir det til at jeg tok en shake på 200kcal? Det idéelle er jo at alle de 500kcal i shaken blir brukt til muskelbygging fra styrkeøkten, og at de 300kcal forbrent av løpingen går fra underhudsfettet. jeg bruker ikke å spise under styrketrening..gjorde det en gang, og det var fordi jeg ble sulten og lett svimmel av for lite næring, tok da shaken på forskudd fordi jeg trengte næring.. men prøv å vente med spisingen til etterpå, og prøv, som nevnt, å spise egg på grovtbrød istedefor shake..har hatt shakeboksen min stående uten å bli brukt p.g.a prosjekt med egg, og det funker fett! når du setter egg med grovt brød har du, også som nevnt, ett perfekt måltid med tanke på proteiner, fett og karbohydrater. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Lol, det måltidet blir jo det samme som shaken min da. 30g protein, 50g karbo. Ikke noe fett riktignok, bortsett fra det fra melken. Mitt poeng var, når det var idéelt å ta shaken (eventuelt måltidet, som blir tilnærmet det samme). Og om det var lite vits i å ta shaken under/etter trening om man rett etter dette løper. Om da kaloriene fra shaken blir brukt... Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 da kan jeg bare si med en gang: at vi har 3 næringsstoffer, Karbohydrater, fett og proteiner. uansett hvilket næringsstoff, om du inntar næringsstoff før eller under aktivitet, blir dette næringsstoffet forbrunnet som energi. med andre ord, proteiner, fett og karbohydrater kan omgjøres til energi i form av forbrenning i cellene. kort sagt, proteinen du inntok inni treningsøkten, før du trente mer, den ble forbrent. hadde du sluttet å trene, hadde kroppen brukt proteinet til restitusjon, men siden du trente mer, brukte kroppen det intatte proteinet som forbrenning. så det ble ikke brukt til restitusjon. Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 faen, nå overså jeg deler av innlegget ditt -_- du skriver at du løpte? hvor intensivt? fordi: kroppen har 3 næringsstoffer å forbrenne under jogging, paralelt med sykling og svømming: de tre store (prottis, karbs, fett) glukose/glykogen (som er glukose i kjedeform) og muskler omgjort til fett, som videre blir forbrunnet (som en siste utvei om kroppen absolutt ikke har noe mer å forbrenne. om du jogger sakte vil kroppen forbrenne fett, altså næringsstoffer. om du jogget/sprang raskt, vil kroppen bruke glukose. (glukose er karbohydrater som blir spaltet og lagret i muskelfibrene, karbs. får du av brød) om du løper fort vil kroppen forbrenne dette glukoselageret, og påfylling er da nødvendig. det er dette jeg VET. jeg vet ikke stort mere om næring, men jeg kan si at det du drakk under økten, ble brukt til restitusjon, alt etter hvor hardt du trente. jo hardere du trente - mer ble brukt til forbrenning. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Blir som regel jogging/løping i 7-12 km/t. Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 okei, ikke noe veldig intensivt med andre ord, eller er det intensivt for deg? sålenge du ikke trener hardt slik at det grenser til trening for maks opptak og hurtighet tror jeg den shaken ble brukt til restitusjon... Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Det er ikke kjempeintenstivt, spørs om jeg jogger rolig i 20 min eller løper intervaller mellom 7 og 15 km/t. Kan et alternativ være å ta kondistreningen FØR styrketreningen? På den måten kan jeg i alle fall ikke forbrenne noe jeg aldri har fått i meg, nemlig pga jeg tar shaken ETTERPÅ, mens jeg driver styrke. Men vil jeg være helt tappet for energi om jeg løper før styrken? Vil det gi dårligere effekt på styrketreningen? Kunne jo prøvd i dag.. Skal trene om 2 timer. Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 (endret) drikke shaken etter jogging, mens du trener styrke? altså..jeg regner med at du tar den shaken for å bygge muskler og styrke, som ekstraeffekt av styrketreningen? om du får i det noe mat, under HVILKEN SOM HELST trening blir dette forbrunnet. jogging er styrketrening for lårene, leggene, føttene, knærne og lungene. styrketrening som vi kjenner det, løfting av vekter på studio, er styrketrening for de muskelgruppene det løftes med. ta shaken etterpå, for det er etter en halvtime etter trening at kroppen ser seg ferdig med økten, og begynner å restituere. det er iløpet av denne halvimen det gjelder å få i seg mat for at kroppen skal bruke dette til restitusjon. konklusjon: all mat og drikke som inntas (foruten vann) under trening blir forbrunnet. etter trening derimot, når muskelfibrene ikke slites mer, vil kroppen bruke inntatt næring for restitusjon og gjenoppbygging av muskelcellene for å gjøre dem sterkere Endret 8. mars 2009 av LøperFraVevelstad Lenke til kommentar
LøperFraVevelstad Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 og glem for all del ikke: NÆRING = enten fett, karbohydrater eller proteiner. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Hvordan skal man egentlig tolke "halvtime etter trening" uttrykket? Jeg bruker faens 2 timer på å gjennomføre hele RYP-programmet, da har jeg ikke regnet med forbrenningen. Gjelder halvtimesregelen for hver muskelgruppe, når jeg er ferdig med alt, dvs etter de 2 timene? Siden jeg gjetter på den første, så drikker jeg altså shaken underveis og etter, ikke bare etter, for å gi næring til de musklene jeg gir påkjenning til i begynnelsen. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 8. mars 2009 Del Skrevet 8. mars 2009 Siden du trener i 2 timer er det lurt å ha i seg næring i løpet av treningen. Proteiner derimot vil kun bli forbrent uansett, så da er det likegreit å spise karbohydrater i stede. Kan ikke så mye om hva slags typer karbohydrater det er lurt å ha i seg under trening, men det finnes jo en drøss med slike energidrikker ment for å drikke under lange treningsøkter. Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hvordan skal man egentlig tolke "halvtime etter trening" uttrykket? Jeg bruker faens 2 timer på å gjennomføre hele RYP-programmet, da har jeg ikke regnet med forbrenningen. Gjelder halvtimesregelen for hver muskelgruppe, når jeg er ferdig med alt, dvs etter de 2 timene? Siden jeg gjetter på den første, så drikker jeg altså shaken underveis og etter, ikke bare etter, for å gi næring til de musklene jeg gir påkjenning til i begynnelsen. Hva gjør du mellom settene siden du trener i 2 timer? Ei RYP-økt kan fint unnagjøres på 1 t 15 min. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Egentlig så skal vel ei ryp økt fullføres på 4050 min? Pluss kondisjon. Endret 10. mars 2009 av lockdog Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Jeg tenker selv at det umulig kan ta så lang tid, men det gjør det hver eneste gang, og det er jo ikke sånn at jeg venter mer enn 1 minutt mellom hvert sett, og jeg kjører motstående muskelgrupper når det er mulig. I dag skal jeg mest sannsynlig trene alene, skal se hvor lang tid dét tar. Forresten, skal trekke en tann nå etterpå, da blir kjeften bedøvet osv, og jeg kan ikke spise på så og så lenge. Men det skulle da gå bra å ta en shake, det er jo flytende? Trenger ikke tygge elns. Hvis ikke, er det katastrofe å ikke spise noe under/etter trening i det hele tatt denne ene gangen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå