Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fjernet passord ved reparasjon


Anbefalte innlegg

Sendte min IBM Thinkpad til Infocar for garantireparasjon, pga defekt touchpad. Da jeg fikk den tilbake, stod det på reparasjonen at det var fikset og testet.

 

Lurte litt på hvordan de hadde testet, men fikk sjokk da jeg bootet. Plutselig var passordet på brukeren min fjernet, slik at maskinen logget rett inn i Windows. De har tydeligvis brukt ett eller annet verktøy/utils for å fjerne Windows-passordet mitt.

 

Dette synes jeg var over grensen. Hva synes dere? Jeg kan jo ikke ane hva ellers de har drevet på med på maskinen...(keylogger?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså på infocare så kjører de en fast rutine på hvordan de går fram for å fikse;

 

først så feilsøkes maskinen for å finne ut hva som er ødelagt (reinstall av drivere osv) om maskina er passordbeskytta i disse tilfellene og du har skrevet under på det skjemaet at infocare ikke er ansvarlige for tapte data så kjører de recovery på maskina for å kunne komme seg inn.

 

når maskina er feilsøkt så ligger den og venter på deler før den så blir sendt til delebytte.

 

så de har nok ikke gjort noe galt, hvorfor skal de?

og hva er så galt med å fjerne passordet?

 

og grunnen til at de ikke ringer til kunden for å finne ut passordet er fordi at dette tar veldig lang tid, tenk deg om de skulle sitte i telefonen og vente for å få i passordet til maskina på alle maskinene som fikses i løpet av en dag, det blir mye tid altså. da er det bedre å bare sette maskina på recovery og starte på en annen i mellomtia.

 

og jeg kan forsikre deg om at de ikke legger inn noe keyloggers e.l. jeg jobber ikke der sjøl men har vært på utplassering hos de

Lenke til kommentar

Det er NULL problem å fjerne et passord i XP, hvis du ikke har passord på "Administrator" kontoen...

 

Men uansett...hvis du sender en pc til rep. og får den tilbake uten passord, så har de sikkert testet touchpaden/feilsøkt om hva som er feil...hvis de skulle taste passordet som er skrevet ned på en Post-It lapp på hver pc, ville dette vært unødvendig og rotete...dessuten; hvor mye jobb er det å lage et nytt passord?

 

Syns dette overhodet ikke er å gå over grensen...!

Lenke til kommentar
Dette synes jeg var over grensen. Hva synes dere? Jeg kan jo ikke ane hva ellers de har drevet på med på maskinen...(keylogger?)

Hvis du legger ved sensitiv informasjon eller private bilder, eller noe som du ikke ønsker å miste...for guds skyld; da back-up!!!!!

 

Reparer en del pc-er selv, og jeg har som i kontrakten jeg skriver med kunden, "IKKE ANSVARLIG FOR TAP AV DATA" samtidig som jeg gjør kunden veldig oppmerksom med det...du bør også fjerne det du ikke vil at andre skal se før du leverer den...

 

Har du bilder av kjærsten din NAKEN, så får de i hvertfall litt å se på...! :p

 

 

Sendte min IBM Thinkpad til Infocar for garantireparasjon, pga defekt touchpad. Da jeg fikk den tilbake, stod det på reparasjonen at det var fikset og testet.

 

Lurte litt på hvordan de hadde testet, men fikk sjokk da jeg bootet. Plutselig var passordet på brukeren min fjernet, slik at maskinen logget rett inn i Windows. De har tydeligvis brukt ett eller annet verktøy/utils for å fjerne Windows-passordet mitt.

 

Dette synes jeg var over grensen. Hva synes dere? Jeg kan jo ikke ane hva ellers de har drevet på med på maskinen...(keylogger?)

 

 

Kort sagt...: du har IKKE lest betingelsene til InfoCare...

Lenke til kommentar

Hmmm...

 

For det første har jeg aldri skrevet under på noe som helst, eller sett noe betingelser for reparasjon. Fikk tilsendt et brev med returlapp fra Posten Norge, som jeg klistret på esken jeg sendte pc'en tilbake i.

 

Har derfor aldri fått opplyst om at de måtte inn i Windows for å teste hardware som de erstatter. I dette tilfellet var selve knappen defekt, noe en ikke trengte teste på annen måten enn å ta på knappen. Om det var nødvendig å test touchpad før/etter, så regnet jeg med at et profesjonelt verksted kunne boote en cd med programvare for å teste en touchpad, og ikke var avhengig av at det var en fungerende Windows-installasjon på pc for å teste den. Hva hvis jeg hadde noe "sært", f.eks. Linux på den?

 

Jeg er fullt klar over at jeg hadde ansvar for datatap og at jeg ikke måtte ha noe sensitivt på pc'en når jeg sendte den inn, og jeg hadde selvfølgelig backup av alt viktig.

 

Det jeg reagerer på er at de ikke har en cd med testtools de booter, men faktisk bruker Windows-installasjonen til kunden, og faktisk går så langt som til å kjøre noen tools for å fjerne passordet. Det virker ikke særlig proft på meg.

 

En annen ting er at når jeg må sette nytt passord på brukeren min, så "ødelegges" alle ting som er kryptert under gammelt passord, f.eks. sertifkater, etc - ref melding når en setter passord på bruker. Så de har faktisk en reparasjonsmetode som bevisst påført meg datatap - hvis jeg setter det på spissen.

 

(Jeg er klar over at det er lett å bytte passordet når du har tilgang til pc'en fysisk - det er ikke det jeg reagerer på - og ja, jeg hadde passord på Administrator-kontoen også).

Endret av steinrr
Lenke til kommentar

når man tester så er det greiest å kunne gå inn i operativsystemet til kunden framfor å bruke live-cder fordi at man har utelukka feil i operativsystemet samtidig og de må være sikre på at den maskina de sender ifra seg er i orden.

 

og ørjan om du tar ut disken fra maskina før du sender den inn så har du brutt garantien ifra levrandøren så de kan finne ut at de skal være kranglette med dette på verkstedet, kan være greit å vite på forhånd, i alle fall om det er en reklamasjon eller garantisak. er det en reparasjon du betaler for er det en helt anna sak

Lenke til kommentar
og ørjan om du tar ut disken fra maskina før du sender den inn så har du brutt garantien ifra levrandøren så de kan finne ut at de skal være kranglette med dette på verkstedet, kan være greit å vite på forhånd, i alle fall om det er en reklamasjon eller garantisak. er det en reparasjon du betaler for er det en helt anna sak

Å ta ut harddisken ut av en maskin vil ikke nødvendigvis føre til avvisning av reklamasjon. Garanti kanskje men ikke reklamasjon. Butikken/verkstedet må i såtilfelle kunne bevise at det er en sammenheng mellom feil og det at kunden har tatt ut harddisken.

Lenke til kommentar

 

Hmmm...

 

For det første har jeg aldri skrevet under på noe som helst, eller sett noe betingelser for reparasjon. Fikk tilsendt et brev med returlapp fra Posten Norge, som jeg klistret på esken jeg sendte pc'en tilbake i.

 

Har derfor aldri fått opplyst om at de måtte inn i Windows for å teste hardware som de erstatter. I dette tilfellet var selve knappen defekt, noe en ikke trengte teste på annen måten enn å ta på knappen. Om det var nødvendig å test touchpad før/etter, så regnet jeg med at et profesjonelt verksted kunne boote en cd med programvare for å teste en touchpad, og ikke var avhengig av at det var en fungerende Windows-installasjon på pc for å teste den. Hva hvis jeg hadde noe "sært", f.eks. Linux på den?

 

Jeg er fullt klar over at jeg hadde ansvar for datatap og at jeg ikke måtte ha noe sensitivt på pc'en når jeg sendte den inn, og jeg hadde selvfølgelig backup av alt viktig.

 

Det jeg reagerer på er at de ikke har en cd med testtools de booter, men faktisk bruker Windows-installasjonen til kunden, og faktisk går så langt som til å kjøre noen tools for å fjerne passordet. Det virker ikke særlig proft på meg.

 

En annen ting er at når jeg må sette nytt passord på brukeren min, så "ødelegges" alle ting som er kryptert under gammelt passord, f.eks. sertifkater, etc - ref melding når en setter passord på bruker. Så de har faktisk en reparasjonsmetode som bevisst påført meg datatap - hvis jeg setter det på spissen.

 

(Jeg er klar over at det er lett å bytte passordet når du har tilgang til pc'en fysisk - det er ikke det jeg reagerer på - og ja, jeg hadde passord på Administrator-kontoen også).

 

 

Hvis det hadde vært en driver feil og de hadde brukt en Boot-cd som de bruker ellers, så hadde du fått igjen pc-en og fått som svar: "Alt fungerer som det skal"...

 

Skal de få hjelpa deg med problemet, så må de bruke og feilsøke med kundens OS...samme sier seg selv om en bilverksted bruker en annen bil til å feilsøke på enn den som er blitt sendt til reparasjon...;)

 

Hvis du ikke liker at de er inne på ditt OS etter at du har sendt den, så får du la være...! De gjør bare jobben sin...:)

Lenke til kommentar
Det jeg reagerer på er at de ikke har en cd med testtools de booter, men faktisk bruker Windows-installasjonen til kunden, og faktisk går så langt som til å kjøre noen tools for å fjerne passordet. Det virker ikke særlig proft på meg.

 

Strengt tatt så syns jeg ikke det er urimelig i det hele tatt at de går inn i windows og faktisk tester om hardware fungerer i Windows da det er det OS'et som de fleste faktisk benytter seg av.

Lenke til kommentar

Som sagt tidligere i tråden, så var ikke dette en driverfeil, men en helt åpenbar hardwarefeil med en ødelagt knapp. En kunne kjenne at knappen var ødelagt ved å ta på den.

 

I dette tilfellet var det nok å bytte touchpad, og teste på en eller annen måte (med en testcd) at det fungerte. Det var ikke noe behov for å teste dette i Windows i det hele tatt. I det minste ikke fjerne passordet mitt.

 

Men det virker ikke som om folk er så opptatt av denne problematikken, så jeg får leve i min egen privacy-verden og prøve å holde fortet så godt jeg kan :laugh:

 

Kunne ikke la være å svare på denne:

 

"Strengt tatt så syns jeg ikke det er urimelig i det hele tatt at de går inn i windows og faktisk tester om hardware fungerer i Windows da det er det OS'et som de fleste faktisk benytter seg av."

 

Det er ikke det at det er noe hardware som skal testes om virker i Windows eller ikke. Det er snakk om å erstatte hw som virker i Windows (som er tidligere testet i Windows), med akkurat lik hw. Virker den i "hva som helst", så virker den i Windows også...

Endret av steinrr
Lenke til kommentar
Sendte min IBM Thinkpad til Infocar for garantireparasjon, pga defekt touchpad. Da jeg fikk den tilbake, stod det på reparasjonen at det var fikset og testet.

 

Lurte litt på hvordan de hadde testet, men fikk sjokk da jeg bootet. Plutselig var passordet på brukeren min fjernet, slik at maskinen logget rett inn i Windows. De har tydeligvis brukt ett eller annet verktøy/utils for å fjerne Windows-passordet mitt.

 

Dette synes jeg var over grensen. Hva synes dere? Jeg kan jo ikke ane hva ellers de har drevet på med på maskinen...(keylogger?)

 

Som standard blir du som regel bedt om å oppgi brukernavn og passord når du leverer pc for rep, dette gjelder uansett merke.

Grunnen til dette er fordi rep-folka ofte trenger f.eks logger som befinner seg på pc'en men som raskest er tilgjengelig via OS'et.

Har selv jobbet som service-tekniker og vi kunne ikke bruke tid på å få tak i passordene til alle kundene som glemte dette.

Men klart, når du kun har byttet touch-pad så er det strengt tatt unødvendig å fjerne passordet. Kan heller kjøre opp med testdisk og sjekke at TP fungerer der.

 

Uansett, ta det heller opp med Infocare om du er bekymret.

Lenke til kommentar

Strengt tatt så eksisterer det pr i dag muligheter for at forskjellige hardware-enheter har egen firmware som igjen skal fungere i sammen med en hardware driver. At tekniker da tar seg tid til å teste at touchpaden fungerer i den eksisterende installasjonen ser eg på som god service.

 

Hadde tekniker ikke gjort dette og det hadde blitt et problem hadde vi nok sett en annen tråd i dette forumet med tittel "Leverte inn bærbar pc med delvis defekt touchpad - nå fungerer den ikke i det hele tatt".

 

Utakk er verdens lønn.

Lenke til kommentar

jeg vil heller ha en tekniker som gjør det lille ekstra det gjerne er sette i bootcdn som fjerner passord så bekrefte, feilmelder du rett til produsent er de gjerne litt dårligere til gjøre oppmerksom på behov for backup og at du kan bli fakturert for recovery har ikke du orginale os etc.

 

skulle jeg postet hvergang jeg i jobbsammenheng blir "offer" for teknikeren som gjør minimalt og ikke har løst problemet ville det blitt endel i uka :(

 

i forhold til harddisk så har jeg ikke opplevd de stiller noen spørsmål skriver du hvorfor i feilmeldingen, sensitiv data, annet os enn pc levert med etc.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
når man tester så er det greiest å kunne gå inn i operativsystemet til kunden framfor å bruke live-cder fordi at man har utelukka feil i operativsystemet samtidig og de må være sikre på at den maskina de sender ifra seg er i orden.

 

og ørjan om du tar ut disken fra maskina før du sender den inn så har du brutt garantien ifra levrandøren så de kan finne ut at de skal være kranglette med dette på verkstedet, kan være greit å vite på forhånd, i alle fall om det er en reklamasjon eller garantisak. er det en reparasjon du betaler for er det en helt anna sak

 

Det fører ikke automatisk til bortfall av garanti. Det forutsetter at dette er spesifisert i garantivilkårene. Med min Thinkpad følger det med framgangsmåte for å legge til ekstra RAM, samt bytte av HD. Ergo er det naturlig å anta at det ikke vil føre til bortfall av garanti. Jeg ble i tillegg oppfordret av IBM sin representant å ta ut disken før jeg sendte den inn. Men den ble ikke sendt til Infocare, men til lokal IBM tekniker.

 

Det fører ikke til bortfall av reklamasjon.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

 

når man tester så er det greiest å kunne gå inn i operativsystemet til kunden framfor å bruke live-cder fordi at man har utelukka feil i operativsystemet samtidig og de må være sikre på at den maskina de sender ifra seg er i orden.

 

og ørjan om du tar ut disken fra maskina før du sender den inn så har du brutt garantien ifra levrandøren så de kan finne ut at de skal være kranglette med dette på verkstedet, kan være greit å vite på forhånd, i alle fall om det er en reklamasjon eller garantisak. er det en reparasjon du betaler for er det en helt anna sak

 

Det fører ikke automatisk til bortfall av garanti. Det forutsetter at dette er spesifisert i garantivilkårene. Med min Thinkpad følger det med framgangsmåte for å legge til ekstra RAM, samt bytte av HD. Ergo er det naturlig å anta at det ikke vil føre til bortfall av garanti. Jeg ble i tillegg oppfordret av IBM sin representant å ta ut disken før jeg sendte den inn. Men den ble ikke sendt til Infocare, men til lokal IBM tekniker.

 

Det fører ikke til bortfall av reklamasjon.

 

Ørjan...

 

 

Noen selskaper har dette...men du bør være helt sikker på hva du skal gjøre UTEN at garantien bortfaller...:)

Lenke til kommentar

 

Som sagt tidligere i tråden, så var ikke dette en driverfeil, men en helt åpenbar hardwarefeil med en ødelagt knapp. En kunne kjenne at knappen var ødelagt ved å ta på den.

 

I dette tilfellet var det nok å bytte touchpad, og teste på en eller annen måte (med en testcd) at det fungerte. Det var ikke noe behov for å teste dette i Windows i det hele tatt. I det minste ikke fjerne passordet mitt.

 

Men det virker ikke som om folk er så opptatt av denne problematikken, så jeg får leve i min egen privacy-verden og prøve å holde fortet så godt jeg kan :laugh:

 

Kunne ikke la være å svare på denne:

 

"Strengt tatt så syns jeg ikke det er urimelig i det hele tatt at de går inn i windows og faktisk tester om hardware fungerer i Windows da det er det OS'et som de fleste faktisk benytter seg av."

 

Det er ikke det at det er noe hardware som skal testes om virker i Windows eller ikke. Det er snakk om å erstatte hw som virker i Windows (som er tidligere testet i Windows), med akkurat lik hw. Virker den i "hva som helst", så virker den i Windows også...

 

 

Hva i all verden har du på pc-en din siden du virker skikkelig irritert for at de har fjernet passordet ditt?!!

Enten så må du godta at de gjør jobben sin eller så får du leve med en pc med feil på...!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...