Gå til innhold

Angående utestenging av brukere.

Anbefalte innlegg

Til Yummy: jeg beklager hvis tonen min var frekk, jeg er bare litt oppgitt over at moderatorene flokker seg sammen og setter opp barikader i stedet for å skjære igjennom å si, dette var gode forslag, eller nei, dette kan vi dessverre ikke gjøre eller komme med noen selv. En annen ting dere kunne ha sagt var "neste gang så skal det gis en advarsel først og vi vil etter hvert fase ut denne advarselen"

Det er slike utsagn jeg vil skal komme, de trenger ikke være slik som jeg mener men de må være klare. Jeg vil at neste gang noe slikt skjer så vet vi og dere hva som skal gjøres

Litt på viddene men den konsollmoddingskategorien, fjern den eller sett et mer diskree navn på den jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke har gjort det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har skumma over denne tråden, har ikke vært til stedet i det siste... :(

Det kommer opp et forumstyre snart, så fort vi får samla troppene. Det har desverre drygt og drygt, men skal prøve å få dradd i gang noe. Det er beklageligvis blitt slik. Jeg skjønner reaksjonene etter denne "opprenskingen", vi har ikke vært konsise nok på dette. Det har vi oss selv å takke, jeg tar vertfall selvkritikk på at vi ikke er samkjørte nok på tolkningen av retningslinjene.

Målet for fremtiden må være å kunne samarbeide med brukerene, ikke å kjøre over dem. Det er tross alt dere som holder dette gående. Det er vannskelig for oss, det er vanskelig for dere å finne en grense der begge parter blir fornøgde. Men i dette tilfellet, så har har vi en del av skylden, pga en utydelig grense. Dette er noe vi skal, og må få satt på plass.

Håper vi kan forbedre oss på dette punktet, både vi som moderatorer, og dere som brukere.

Lenke til kommentar

vil bare komme med en liten kommentar. Jeg har ikke fulgt med på denne saken, men virker som om dere tror alle moderatører er ansvarlig for hvert enkelt individs handlinger. Vi prøver å gjøre vårt beste, og noen er strengere enn andre. Disse tingene vil bli tatt opp i et kommende forumstyre som Hartge nevnte. Hvis det er noen seriøse klager så si ifra så vi får diskutert det internt.

Trist med sånn her krangling...

Lenke til kommentar

Det kommer opp et forumstyre snart, så fort vi får samla troppene. Det har desverre drygt og drygt, men skal prøve å få dradd i gang noe. Det er beklageligvis blitt slik. Jeg skjønner reaksjonene etter denne "opprenskingen", vi har ikke vært konsise nok på dette. Det har vi oss selv å takke, jeg tar vertfall selvkritikk på at vi ikke er samkjørte nok på tolkningen av retningslinjene.

Målet for fremtiden må være å kunne samarbeide med brukerene, ikke å kjøre over dem. Det er tross alt dere som holder dette gående. Det er vannskelig for oss, det er vanskelig for dere å finne en grense der begge parter blir fornøgde. Men i dette tilfellet, så har har vi en del av skylden, pga en utydelig grense. Dette er noe vi skal, og må få satt på plass.

Håper vi kan forbedre oss på dette punktet, både vi som moderatorer, og dere som brukere.

jeg har selv stått på sidenlinjen og fulgt debatten som har gått her, og må bare si jeg synes at ditt utsagn her er det første fra moderatorene sin side som gir et virkelig konstruktivt svar til debatten som har pågått...

slik skal det være...det er veldig bra å kunne ta selvkritikk og konstruktiv kritikk samtidig som man er sakelig. dette gjelder selvsagt begge sider.

Lenke til kommentar

varmer mitt hjerte

Lenke til kommentar

Var litt i tvil om jeg skulle orke å bruke tid på denne tråden, siden jeg har trukket meg ut fra dette forumet etter en liten utestenging i slutten av november, etter at jeg reagerte på en stenging av en tråd lignende det som trigget denne tråden. Som en moderator skreiv litt lengre opp, så er dette forumet et tilbud. Og som med mange tilbud, så finnes det alternativer hvis du ikke liker tilbudet. Så jeg fant ut at jeg gidder ikke å bruke tid på noe som gagner noen som jeg følte behandlet meg og andre dårlig.

Det fører meg frem til poenget. Det at jeg ble utestengt i en uke, kunne jeg fint leve med. Men grunnlaget for utestengingen fikk meg til å gå igjennom en del stenging av tråder og tilfeller av utestenging av brukere der dette ble kjent (faktisk rundt hundre tråder). Det jeg fikk se var såpass tilfeldig og uforutsigbar praktisering av reglene at jeg ønsket ikke å være en aktiv del av forumet mer. Dette ble dengang meddelt den aktuelle moderator. Jeg prøvde i forbindelse med revisjonen av forumreglene i høst å få frem viktigheten i klare og presise regler som gav minst mulig rom for tolkning. Dette fordi erfaring viser at vilkårlig praktisering av regler fører til forakt for regler og de som praktiserer disse. Dette ble avvist med argumentet, som er gjentatt mange ganger, at det er umulig å lage regler som dekker alt. Jeg er enig i dette, men det er fullt mulig å lage klarere regler enn de som i dag eksisterer, og reglene kan revideres om dette behovet oppstår. Virker nesten som om at det er et poeng å gi moderatorene mest mulig spillerom og makt. Slik det ble etter regelrevisjonen, ble spesielt praktiseringen rundt regel 5 nesten avhengig av hvilken side enkelte moderatorer stod opp av sengen (greit, litt på spissen). Litt føling med hvor linjen går får man ved å være aktiv en stund, men det hjelper ikke alle de nye medlemmene som kommer til. Men når selv erfarne forummedlemmer i god tro går i baret, så er ikke reglene gode. Jeg har ingen problemer med at en regel er en regel, men den må være utformet slik at den kan praktiseres på en forutsigbar måte.

La det være helt på det rene:

Dette forumet gjenspeiler IKKE, gjentar IKKE, gjentar IKKE de redaksjonelle valg som hardware.no eller noen av søstersitene tar. Om hardware skriver guider til CD-brenning+++, er det knekkende likegyldig for hvilke regler som gjelder på dette forumet. Om f.eks. gamer.no skulle begynne å legge ut CD-keys, patcher og cracks, ville forumets regler framdeles være de samme - med mindre et flertall av medarbeiderne i hardware-nettverket mener det motsatte.

Dette betyr i praksis at om noen spør om hvordan man tar kopi av en CD-plate, og noen svarer med å linke til denne siden så vil det være grunn til utestengelse. Dere må ha ganske brede dører i systemet deres, for dere møter dere selv i døren ganske grundig og ofte. "Gjør som vi sier, ikke som vi gjør". Er det noe rart at respekten dere forlanger blir litt tynnslitt? Respekt er noe man normalt gjør seg fortjent til. Dere kan i alle fall ikke gjemme dere bak loven i slike tilfeller, for er et emne dekket redaksjonelt, så spiller det i alle fall ingen rolle legalt om emnet blir diskutert i forumet i tillegg. Ansvaret blir omtrent det samme.

Til slutt, men ikke minst viktig, når noen klager på en stenging av en tråd eller en utestenging så må dere lage et system der brukeren får svar rimelig kjapt. Det hjelper lite å klage på en utestenging eller stenging av en tråd når du får svar fra den aktuelle moderator når utestengingsperioden mer eller mindre er over, eller tråden din ligger dypt i glemselens arkiv. Om man i det hele tatt får svar.

Så, kjære moderatorer, så vil jeg gjerne sitere Davy Wathne om å være eksponert i media: "Man er ikke viktig fordi om man får oppmerksomhet." Det mest fornuftige jeg noen gang har hørt fra en sportsreporter.

PS. Dette er ikke en oppfordring til boikott av forumet. En slik vurdering verken kan eller vil jeg gjøre på vegne av andre. Og hvis SirHartage får gjennomslag for den linjen han står for ovenfor, så blir kanskje forumet et mer modent forum, uansett hva som blir tillatt å diskutere.

Lenke til kommentar
Det kunne vært fint med like regler i alle forum, så noe ikke er lov et sted, mens det er lov i et annet...

Vi kjører like regler. Skriv forum.nettsted.no/retningslinjer.php i nettleseren din.

Og har moderatorene for mye å gjøre, så bør dere ansette et par til. :)

Ett ord: Integritet.

Det finns mange slike tråder og å si at moderatorene aldri har sett disse før blir for dumt. Det må de ha gjort...

Er du klar over hvor mange innlegg som blir lagt inn i forumet hver dag? Hvis du ikke kan forstå at vi kan gå glipp av en og annen ulovlig tråd i blant, så syns jeg du er rimelig vanskelig. Og hvis dere syns ting er så urettferdig, hvorfor får jeg ikke flere PMs med tips om andre tråder jeg bør stenge, og brukere jeg bør banne? Merkelig.

Ettersom moderatorene ikke har fattet så stor interesse for tråden enda, kan jeg forsøke å fremprovosere et svar:

Det legendariske punkt 5 i retningslinjene, som forbyr informasjon som kan lede til piratvirksomhet, blir ofte brukt som hjemmel for sensur. Det som imidlertid er interessant er at HW også har en guide om Kunsten å kopiere DVD-filmer. I guiden om CD-brenning skriver HW f.eks:

Nedlasting av ulovlig publisert musikk fra Internett befinner seg i en gråsone, men sannsynligvis vil dette ikke være noe problem.

Hardware.no skriver en guide om hvordan du kan brenne en CD, eller i ditt andre eksempel, kopiere DVD-filmer. Det er riktig at det ikke er direkte ulovlig å laste ned film og musikk i Norge, men det er ulovlig å drive med spredning av slikt! Konseptet bak DC og en del andre fildelingsprogrammer er at du skal dele med andre. Enkelte fildelingsprogrammer tillatter ikke nedlasting før du har lastet opp noe selv. Et annet aspekt her er at en link i en av trådene som ble stengt, henviste til en lang liste over hubber hvor det var en god del annet enn film og musikk. Det fremgikk klart og tydelig i listen hva hubben inneholdt.

Merk her også at det er stor forskjell på det redaksjonelle innholdet på Hardware.no/Gamer.no, og forumet. Forumet har vi ikke kontroll på i den grad vi har på det redaksjonelle innholdet, og derfor må reglene på forumet naturligvis vike noe fra det vi selv publiserer som informasjon i artikler. Men vi går heller aldri i mot norsk lov i artiklene våre.

Greit nok at dere ikke vil at det skal diskuteres hub og slikt på forumet men det som virkelig irriterer meg var måten det hele ble gjort på. Altså eg hadde ingen anelse om at eg kom til å bli bannet for å poste noe som mange andre har postet før meg uten problemer for å så banne meg uten å gi meg en advarsel eller beskjed.

Som nevnt tidligere er det ikke alltid så lett å få med seg alt som skjer her på forumet til en hver tid. Vi er mennesker vi også, og uten hjelp fra dere brukere vil vi aldri kunne klare å få med oss alle trådene. Det er snart 30.000 brukere registrert her. Igjen: Hvis dere blir litt flinkere med å tipse moderatorer om problemer, vil vi også bli flinkere til å være konsekvekte.

Og det verste (prikke over i'n) Er at eg var bannet fram til 29april og da eg ingenting skjedde. Sendte mail til #¤("#¤ og ingenting skjedde. Heldigvis så fikset søte adawen meg inn i varmen igjen :D

Forstår ikke helt hva du sier her. Mulig det mangler noen ord eller noe. Vi hadde noen mindre problemer med utestengelses-scriptet i det tidsrommet du var utestengt. Det resulterte i at utestengelser ikke ble opphevet når de skulle, og det beklager vi. Når det gjelder advarsel/beskjed, så sendte jeg personlig ut mail til alle de jeg utestengte i forbindelse med denne DC-hendelsen. Enkelte mails kom i retur, fordi brukerne ikke hadde oppgitt en reel og fungerende e-post-adresse i profilen sin. Det kan være derfor du ikke har fått beskjed. Du var ikke den eneste som klagde uberettighet på det.

Det var i alle fall greit å få avklart at regelverket på forumet på ingen måte gjenspeiler de redaksjonelle valgene til HW. Dette standpunktet er i seg selv så spesielt at man neppe kunne gjette seg frem til det!

Spesielt er det ikke, men vi skal oppdatere retningslinjene slik at det kommer klart frem der også.

Som du seier selv er reglene deres vage. Det betyr at det er nesten umulig å vite hva dere vil med den spesifikke loven.

Utover det som står skrevet i retningslinjene følger vi norsk lov. Vanskeligere enn det er det ikke.

Når dette er sagt, driver vi å diskuterer oppdatering av retningslinjer internt for å få en klarere linje utad hva vi aksepterer og ikke.

Lenke til kommentar
Er du klar over hvor mange innlegg som blir lagt inn i forumet hver dag? Hvis du ikke kan forstå at vi kan gå glipp av en og annen ulovlig tråd i blant, så syns jeg du er rimelig vanskelig. Og hvis dere syns ting er så urettferdig, hvorfor får jeg ikke flere PMs med tips om andre tråder jeg bør stenge, og brukere jeg bør banne? Merkelig.

Ikke for å være frekk. Men er det ikke bare å søke etter DC, DivX eller lignende da? :wink:

Lenke til kommentar

Vi kjører like regler. Skriv forum.nettsted.no/retningslinjer.php i nettleseren din.

er du så sikker på det? Jeg mener da at jeg hadde så nær som alle moderatorer med på at min og andreasn sin utestengelse var urettferdig, men du sto på ditt, jeg velger å sitere en moderator å si at du "sto sånn på ditt at det var beundringsverdig", Hvor har du det da fra at dere bruker samme regler. Dere skal jo i teorien gjøre det, men i prakis ser ikke det ut til å fungere

Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk. Men er det ikke bare å søke etter DC, DivX eller lignende da? :wink:

Har du prøvd selv? Gjør det, så kan du fortelle om det er en god ting eller ikke.

er du så sikker på det? Jeg mener da at jeg hadde så nær som alle moderatorer med på at min og andreasn sin utestengelse var urettferdig, men du sto på ditt, jeg velger å sitere en moderator å si at du "sto sånn på ditt at det var beundringsverdig", Hvor har du det da fra at dere bruker samme regler. Dere skal jo i teorien gjøre det, men i prakis ser ikke det ut til å fungere

Jeg vil gjerne ha en link eller noe som viser at nær alle moderatorer var med på at det var en urettferdig handling fra min side. Når jeg sier at alle bruker samme regelverk, sikter jeg til regelverket som er annonsert i linken jeg gav deg. Problemet er at denne tolkes litt ulikt blant noen moderatorer. Det er nettopp derfor vi nå forumstyret skal ha et møte, slik at det kommer klart frem hvordan reglementet skal tolkes og hva vi skal si ja og nei til. Regner også med at reglementet vil bli oppdatert som følge av det møtet.

Lenke til kommentar
så nå får vi se om det møtet hjelper noe jeg tror det gjør

og alle blir fornøyde

Vi regner med at det vil hjelpe. Vi har jo ikke laget dette forumet for å skremme vekk brukere, selv om det til tider kan virke slik. Vi drifter Norges største forum for data, og jeg tror at selv dere forstår hvorfor vi mange ganger er nødt til å kjøre en streng policy.

Lenke til kommentar

Inrømme feil, ta selvkritikk og unskylde seg er en god egenskap å ha, det burde også være en selvfølge. Men siden det ikke er sånn så håper jeg du kan lære bort dette til de som trenger det SirHartge :)

Lenke til kommentar

Som jeg sa for noen sider siden så går det jo ann å legge inn et script som forbyr bruken av flere ulovlige ord i et inlegg, eks dc, direct connect hubber, adresser osv

Det å søke har jeg nå funnet ut at ikke er helt håpløst bare nesten

Lenke til kommentar

Admin`C:

Det er ikke ulovlig å diskutere "Direct Connect" og lignende, er da ikke nazi-styre heller.

La meg for eksempel starte en diskusjon; "Er peer to peer nettverk, som f.eks. Direct Connect / Gnutella en trussel mot programvaredistributører?"

En legitim diskusjon, men utestengt på grunn av scriptet ditt. Det går ikke.

Lenke til kommentar
:woot: hurra for sirhartge :woot:

:woot:

Endelig et skikelig svar,..........

:yes:

Ellers er det enkelte moderatorer her som fortsatt prosseserer på at "reglene altid har vært slik, vi har bare ikke sett de andre postene".

Det blir for tåpelig. Søk f.eks på hub i forumet, og se hvor mange av de postene som er stengt. Om du ser i mitt første innleg her i tråden har jeg linker til en del tråder, og kom ikke her å si at tråder som denne ikke er blitt oppdaget av noen moderatorer. Seriøst, den pågikk fra 06 Sep til 04 Nov. De fleste som har vært her en stund vet at moderatorene oftest er raskt på pletten når noen gjør noe ulovelig, og at de har misset alle tråder om DC hubber før episodene nå blir for slakt.

Det er helt tydelig at den allemene meningen før har vært at det har vært helt greit å poste DC hubber.

Det ser du ved at trådene ikke er blitt stengt. Hadde det vært en allmen mening bland alle modreratorene at de skulle vært stengt, så hadde ikke så mange(alle) sluppet gjennom måløyet. Den andre måten man ser det på er at så mange brukere som har vært her lenge heller ikke hadde den minste peiling på at det var slik.

Ellers så er det bare å hedre holdningen Sirhartge tokk.

Det som nå er viktig er å diskutere hvordan en slikt forbud i det hele tatt skal kunne tolkes. Jeg skisserte opp en del problemstillinger i min forgje post. Kan legge til et spørsmål till, er det lov å linke til sider med hub lister? Det ligger vel slike linker på siden til Dc++, er det lov å linke til deres hjemmeside?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...