spøkelset Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Går for tiden i lære som elektriker, noe jeg synes er kjedelig og lite utfordrende. Jeg har heller ikke noen spesiell interesse for faget og ser ingen fremtid innenfor fagområdet. Vurderer derfor å si opp etter å ha gått 8 måneder i lære. Vil dette påvirke mulighetene mine videre? Hvilke muligheter har jeg? Jeg gikk almenn påbygning etter VK 1, så har studiekompetanse, men ikke veldig høyt snitt. Hadde gått ann å tatt seg en deltidsjobb isteden og tatt opp fag ved siden av denne slik at jeg kunne forbedret karaktersnittet mitt, men tror det er ganske vanskelig å skaffe seg deltisjobb i disse krisetider. Vil for all del ikke risikere å stå uten noe dersom jeg slutter, samtidig føler jeg at å jobbe som lærling et fag jeg ikke ønsker å sattse på, er ganske kjipt Hvordan er det med oppsigelsestid og slikt for lærlinger? Takker for svar, og håper noen kan komme med noen anbefalinger Endret 3. mars 2009 av Manfromabove Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Hvis du har Gen studiekomp har du jo fullført VGS. I mitt tilfelle hadde jeg 2 år på VGS 1 år i lære å følte at dette var sløsing på tid og penger siden jeg kunne fått jobb på samme sted med helt vanlig lønn uten fagbrevet. Da ville min høyeste grad av utdanning være Ungdomsskole, noe man ikke kommer noen vei med Et fagbrev viser at man står på litt å klarer seg igjennom de 2 årene med drittlønn. Uansett hva du skal senere er det alltid positivt å ha et fagbrev i noe. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 Det finnes utrolig mye man kan bruke det fagbrevet til annet enn å kun være elektriker. Tror det er lurt å bite det litt i seg, er ikke snakk om lang tid. Tar ferdig fagbrevet og stå litt på Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Er sannt at det er veldig lurt å ha et fagbrev, men hva skal jeg bruke det til? Er en ganske impulsiv og rastløs person som hele tiden må ha nye utfordringer for å trives. Å gå rundt å gjøre noe jeg synes er kjedelig i 2,5 år, tror jeg ikke jeg klarer. Ser ikke for meg å bli noe videre innenfor denne retningen uansett, så å gå videre på ingeniør eller noe etter fagbrevet er også uaktuelt. Føler det blir til at jeg sløser vekk gløden og pågangsmotet jeg har som ungdom på noe jeg ikke får brukt for videre. Dårlig betalt får jeg også for det Lenke til kommentar
pOOf Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Hva ble det til da? Hvis du liker data så kan du jo bli noe innen det etter fagbrev. Automatiker, reise på båt eller plattform. Svaktrømselektroniker, osv. Mange muligheter. Endret 27. juni 2009 av poof Lenke til kommentar
V_B Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 For all del ikke avslutt læretiden. Et fagbrev er en utdanning og du har allerede gått 2 år på skole og nesten 1 år i læretid. Du har fullført 3 år nå, klarer du ikke 1,5 år til ? Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 4. juli 2009 Del Skrevet 4. juli 2009 du er dum. Det er vanskelig å få plass. Jeg skal også bli elektrikker men jeg har ikke plass. Jeg er ferdig med VG2 men skal ta almenpåbygg siden det er vanskelig å få plass Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 4. august 2009 Forfatter Del Skrevet 4. august 2009 For all del ikke avslutt læretiden. Et fagbrev er en utdanning og du har allerede gått 2 år på skole og nesten 1 år i læretid. Du har fullført 3 år nå, klarer du ikke 1,5 år til ? Er ikke snakk om hva jeg klarer, men hva jeg føler. jobber fortsatt, og er fortsatt usikker. Hver dag på jobb er et stork ork, og tenker enda på hva jeg skal gjøre; fullføre eller ikke? Vet akkurat hva jeg vil bli i steden for og det har ingen ting med mitt nåværende arbeid å gjøre. Er jo uansett greit og ha fagbrev men tror ikke jeg holder ut da det er så lite interessant... Lenke til kommentar
Noxiic Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Ser at denne posten er fra 2009, men velger likevel å svare. Jeg har det på akkurat samme måte som deg. Lurer på hva du endte opp med. (Visst du i det hele tatt ser denne). Har gått snart 5 mnd i lære, men hver dag er som du sa et ork og har egentlig ikke noe særlig interesse for elektrikerfaget har jeg funnet ut. Jeg er på en annen side ganske interessert i data og teknologi, som er i en forholdsvis lik kategori, og tenker litt på dataingeniør. Da vil jo et fagbrev innen elektrikrfaget være positivt, men når interessen for faget er så lav er det vanskelig å motivere seg. I tillegg var jeg så smart å finne læreplass et godt stykke hjemme ifra, og det hjelper ikke akkurat på... Håper noen ser dette og kan gi meg noen tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå