Gå til innhold

Bedre bildekvalitet generelt med "Get box HD PVR"?

Anbefalte innlegg

Foreløpig har jeg Get sin "Get Box", som følger med i startpakken. Og bildekvaliteten er ganske laber, så vurderer å oppgradere til "Get box HD PVR". Spørsmålet er da om jeg får bedre bildekvalitet generelt på alle kanaler, eller om det bare er HD kanaler jeg vil få bedre kvalitet på?(forutset at man har en HD pakke.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min subjektive mening er at bildet absolutt blir bedre hvis man har en HD-klar TV og bruker HDMI tilkobling. Spesielt på en skikkelig billig plasma tv så jeg utrolig god forskjell mellom vanlig PVR med scart og HD PVR med HDMI.

Lenke til kommentar
Min subjektive mening er at bildet absolutt blir bedre hvis man har en HD-klar TV og bruker HDMI tilkobling. Spesielt på en skikkelig billig plasma tv så jeg utrolig god forskjell mellom vanlig PVR med scart og HD PVR med HDMI.

Det er ikke HDMI som gjør den største forskjellen men oppskaleringen til 1080i (eller 720p).

Nå ser jeg satellitt men er ikke i tvil om at den subjektive kvaliteten øker betraktelig

når jeg lar mottageren oppskalere bildene til 1080i (Topfield dekoder).

Man skulle tro det var bedre oppskalering i Pioneer TV men slik er det ikke etter min menig.

Lenke til kommentar
Men blir de "ikke HD" kanelene oppskalert da?

Joda, "ikke HD"-kanaler (eller SD, standard definition) er gjerne i 576 linjer (piksler i høyden) og når du mottar disse på en dekoder som ikke er HD, så sendes de gjerne via SCART til TV i formatet 576i, som en HD-TV oppskalerer til å passe panelet sitt.

Når du ser SD-sendinger på en HD-dekoder, kan også dekoderen oppskalere bildene til 720 eller 1080 linjer som den sender ferdig oppskalert via HDMI til TV-en .

Om det ene blir bedre enn det andre, kommer an på om TV-en eller dekoderen har best software for oppskalering. Forskjellen på SCART og HDMI-kabel kan også gi litt forskjell i kvalitet, men min erfaring er at forskjellen mellom HDMI og en OK SCART-kabel som overfører RGB-signaler er knapt merkbar når utgangspunktet er SD-signaler.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...