Gå til innhold

Apple og reklamasjonsrett - For dere som har tenkt å kjøpe Macbook eller andre produkter fra Apple, les dette først.

Anbefalte innlegg

apple har elendig service, og dårlige vilkår, jeg er bare overrasket over at så mange faktisk kjøpre i tinga dems...

har ingenting til overs for apple. og det er en holdning jeg har fått via saksbehandlig for andre kunde, selv har jeg ingen apple produketer, og kommer ikke til å kjøpe meg heller.

desverre er ikke huset mitt helt tomt for apple stasj da dama insisterte på å ha seg en ipod touch... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
apple har elendig service, og dårlige vilkår, jeg er bare overrasket over at så mange faktisk kjøpre i tinga dems...

har ingenting til overs for apple. og det er en holdning jeg har fått via saksbehandlig for andre kunde, selv har jeg ingen apple produketer, og kommer ikke til å kjøpe meg heller.

desverre er ikke huset mitt helt tomt for apple stasj da dama insisterte på å ha seg en ipod touch... :(

Det stemmer ganske enkelt ikke at Apple har elendig service og dårlige vilkår:

http://consumerist.com/5093188/apples-cust...-evidence-shows

http://www.itbusinessedge.com/cm/community...urvey/?cs=19391

http://www.vnunet.com/vnunet/news/2196671/...oo-top-customer

http://www.nzmac.com/news/international/pc...rvey-again.html

Man kan alltid finne unntak, uheldige enkelteksempler på service som burde vært håndtert bedre, men det gjelder alle store selskap med global dekning. Regelen er derimot at Apple håndterer sine kunder på en grei og profesjonell måte, og forsøker å følge den sære, og noen ganger uklare norske lovgivningen. Men, alle kan bli flinkere, også Apple. Det er flere eksempler på at Apple opererer klart innenfor norsk og internasjonalt lovverk, men likevel har fått kjeft i media av forskjellige "vaktbikkjer", og så har endret praksis. Dette er et godt tegn på at Apple lytter og viser vilje til forbedring, selv om Norge er et av de mest ubetydelige markedene deres.

Selv har jeg brukt Apples datamaskiner siden 90-tallet, og har til dags dato liten eller ingen grunn til å klage. Det handler nok i stor grad om å kjenne sine rettigheter, være klar og tydelig, og vite hva man har krav på eller ikke. Når jeg leser her at ansatte i en stor elektrokjede ikke kjenner til grunnleggende ting som forskjellen på garanti og reklamasjonsrett, så er det jo ikke rart at kundene opplever problemer noen ganger... ;)

Lenke til kommentar
Nja, du anbefaler ikke Apple produkter fordi din arbeidsgiver ikke forholder seg til lovverket blir feil. Man kan ikke skyve Apple foran seg og skylde på dem. Det er sjappa man reklamerer til som har ansvaret, og ingen andre.

Så lenge Apple ikke forholder seg til lovverket, så er det ikke interessant for forhandler å selge deres produkter heller. Derfor kan en selger enten bli instruert til å ikke anbefale Apple, eller gjøre det av egen fri vilje. En forhandler vil heller selge produkter som man faktisk tjener penger på, og som er ganske greit å få ordnet uten for store problemer om det skulle være noen feil.

Jeg har ikke solgt Apple så lenge, så skal ikke uttale meg om hvor vanskelige de er å ha med å gjøre. Det eneste jeg reagerer på er enkelte sære krav i forhold til iPhone og salg av dette produktet.

Mens andre produsenter normalt har to ukers DOA periode (får nytt produkt om det går i stykker i løpet av DOA perioden, uten å måtte vente på reparasjon), og enkelte faktisk har opp mot seks måneder, så opererer Apple med 4 minutter (!). Som forhandler ønsker man jo å bytte produktet om kunden kommer hjem og finner ut at telefonen har en grov feil, men det vil føre til tap for butikken ettersom man må selge den reparerte varen som B-vare når den er reparert, til nedsatt pris. Og iPhone tjener man jo minimalt på i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Super8: Apple forholder seg helt fint til lovverket, de selger varer til bedrifter, som så selger varene videre til kunde.

Kunde har rettigheter mot selger. Selger må så forhandle seg fram til gode rettigheter mot produsent, altså Apple.

Om Apple derimot oppfører seg idiotisk på produkter solgt via apple store, så bryter de loven.

Lenke til kommentar
Så lenge Apple ikke forholder seg til lovverket, så er det ikke interessant for forhandler å selge deres produkter heller. Derfor kan en selger enten bli instruert til å ikke anbefale Apple, eller gjøre det av egen fri vilje. En forhandler vil heller selge produkter som man faktisk tjener penger på, og som er ganske greit å få ordnet uten for store problemer om det skulle være noen feil.

Her gir du jo et kroneksempel på hvordan en forhandler ikke har mulighet til å tenke i hht. til lovverket. Kunden har et krav mot selger, ikke mot Apple. Det er altså opp til selger å løse kundens problem, og så får selger ta det videre igjen mot Apple. Om butikken ikke har sørget for gode avtaler med Apple eller andre distributører de handler av er ikke kundens problem. Problemet er at alle butikker i dag gjør det til kundens problem. De haler ut tiden for kunden ved å skylde på at de venter på svar fra Apple eller andre.

Jeg har ikke solgt Apple så lenge, så skal ikke uttale meg om hvor vanskelige de er å ha med å gjøre. Det eneste jeg reagerer på er enkelte sære krav i forhold til iPhone og salg av dette produktet.

Butikkens problem, ikke kundens.

Mens andre produsenter normalt har to ukers DOA periode (får nytt produkt om det går i stykker i løpet av DOA perioden, uten å måtte vente på reparasjon), og enkelte faktisk har opp mot seks måneder, så opererer Apple med 4 minutter (!). Som forhandler ønsker man jo å bytte produktet om kunden kommer hjem og finner ut at telefonen har en grov feil, men det vil føre til tap for butikken ettersom man må selge den reparerte varen som B-vare når den er reparert, til nedsatt pris. Og iPhone tjener man jo minimalt på i utgangspunktet.

DOA er ikke et krav kunden har. Det er vanlig med alt fra 5-30 dagers DOA-periode, men kunden kan faktisk ikke kreve 4 minutter engang.

Lenke til kommentar
Som forhandler ønsker man jo å bytte produktet om kunden kommer hjem og finner ut at telefonen har en grov feil, men det vil føre til tap for butikken ettersom man må selge den reparerte varen som B-vare når den er reparert, til nedsatt pris. Og iPhone tjener man jo minimalt på i utgangspunktet.

Vel, 4 minutter DOA er vel bedre enn ingen.

For å sitere Samsung sin garanisupport her hjemme når jeg fikk problem med den første BDP 1500 spilleren:

Hei

Takk for din email til Samsung Electronics Nordic.

Vi har ikke doa periode på disse. Du må kontakte butikken du kjøpte den

hos og høre om de har generel doa på produkter. For service må du

kontakte butikken. Dette er ikke et kjent problem som vi har vært borti.

Hvis du har flere spørsmål, kan du kontakte oss på telefon nummer:

815-56 480, mandag til fredag, mellom klokken 08.00 og 18.00.

Eller du kan sende en email via vår hjemmeside www.samsung.no.

Med vennlig hilsen

Samsung Electonics Nordic

Jeg spurte om det var DOA på disse spillerene og vent. hvilken verksted jeg kunne sende den for garanti reparasjon (ikke reklamasjon). Dette er snakk om spillere som har nordisk garanti, ikke noe jalla import fra andre europeiske land.

Heldigvis ordnet butikken jeg kjøpte den i opp, og jeg fikk byttet den på DOA hos de. Ikke noe problem, selv om det tok en mulighet før det var mulighet for å bytte den pga. veldig lang avstand.

Trodde ikke slik skulle skje med en så dyr spiller (de billige jeghar kjøpt før har ihvertfall klart seg bra), og det viste seg at servicen var utrolig dårlig fra Samsung når jeg trengte hjelp. De sendte ikke en pakkelapp engang..

Men uansett som Tee skriver så er det butikken kunde skal forholde seg til. Jeg kjøpte min mac via deres hjemmeside, og jeg fikk god service den gangen jeg måtte skifte batteri.

Lenke til kommentar
Super8: Apple forholder seg helt fint til lovverket, de selger varer til bedrifter, som så selger varene videre til kunde.

Kunde har rettigheter mot selger. Selger må så forhandle seg fram til gode rettigheter mot produsent, altså Apple.

Om Apple derimot oppfører seg idiotisk på produkter solgt via apple store, så bryter de loven.

Njaaaa... Ikke helt. Kunde har også rettigheter mot Apple (jf fkjl § 35 første ledd), og kunde kan velge å kjøre sak mot detaljist, grossist, eller produsent. Det kan heller ikke avtales innskrenkninger i slike rettigheter mellom kjøper og selger enn slike som kunne ha blitt avtalt mellom selger og forbruker (jf annet ledd).

Lenke til kommentar
Njaaaa... Ikke helt. Kunde har også rettigheter mot Apple (jf fkjl § 35 første ledd), og kunde kan velge å kjøre sak mot detaljist, grossist, eller produsent. Det kan heller ikke avtales innskrenkninger i slike rettigheter mellom kjøper og selger enn slike som kunne ha blitt avtalt mellom selger og forbruker (jf annet ledd).

Og så? Så lenge kunden ikke har kontakte Apple selv, men butikken sin, er det revnende likegyldig at han har springende regress. Apple trenger ikke forholde seg til Forbrukerkjøpsloven før de har med en forbruker gjøre. Butikken kan ikke være en forbruker, så Apple trenger heller ikke bry seg om hva kunden krever.

Om trådstarter hadde gått rett til Apple for å reklamere hadde det stilt seg annerledes. Da kunne du sagt at Apple ikke følger loven. Istedet er det her trådstarters arbeidsgiver som bryter loven når de tydeligvis velger å dytte egne problemer med dårlige avtaler over på kundene sine.

Lenke til kommentar

Om kunde velger å reklamere til selger har han rettigheter mot selger. Uansett hva apple så gjør mot selger.

Kunde reklamerer 9 av 10 ganger mot selger.

Lenke til kommentar
Her gir du jo et kroneksempel på hvordan en forhandler ikke har mulighet til å tenke i hht. til lovverket. Kunden har et krav mot selger, ikke mot Apple. Det er altså opp til selger å løse kundens problem, og så får selger ta det videre igjen mot Apple.
Tror dere misforstår meg her. Jeg bare forklarer hvorfor det for enkelte forhandlere er uinteressant å anbefale Apple sine produkter. Les innlegget mitt om igjen, så får dere forklaringen på det.
DOA er ikke et krav kunden har. Det er vanlig med alt fra 5-30 dagers DOA-periode, men kunden kan faktisk ikke kreve 4 minutter engang.
Jada, jeg er klar over det (har jobbet i butikk i seks og et halvt år). Men når "normen" er 1-2 uker, og enkelte tilbyr opp til seks måneder, så er 4 minutter mer en hån mot kunden enn en service.
Lenke til kommentar
Her gir du jo et kroneksempel på hvordan en forhandler ikke har mulighet til å tenke i hht. til lovverket. Kunden har et krav mot selger, ikke mot Apple. Det er altså opp til selger å løse kundens problem, og så får selger ta det videre igjen mot Apple.
Tror dere misforstår meg her. Jeg bare forklarer hvorfor det for enkelte forhandlere er uinteressant å anbefale Apple sine produkter. Les innlegget mitt om igjen, så får dere forklaringen på det.
Jada, jeg er klar over det (har jobbet i butikk i seks og et halvt år). Men når "normen" er 1-2 uker, og enkelte tilbyr opp til seks måneder, så er 4 minutter mer en hån mot kunden enn en service.

Hehe, du vet hva DOA betyr? Dead On Arrival. Hvis man ikke oppdager om telefonen er død i løpet av 4 minutters bruk - vel da har man muligens et alvorligere problem enn en død telefon. Seks(!!!) måneder for å oppdage at telefonen er "død ved ankomst", altså at den ikke fungerer ut av esken, det må da være for de som er mer eller mindre hjernedøde selv...seks måneders DOA-frist høres rett og slett for dumt ut og oppfordrer til begrepsforvirring, man bør kalle det noe annet...garanti, kanskje? En garanti er jo pr. definisjon noe som gir deg som kunde service eller rettigheter ut over det du har krav på ifølge Lov om forbrukerkjøp ;)

Skjønner ikke hva som skulle være det helt store problemet med å kjøre en garantisak dersom telefonen skulle svikte etter 6 timer, seks dager eller seks måneder. Etter det jeg har skjønt så gir Netcom (eller Moobi, som har serviceansvaret i Norge) deg i så fall rutinemessig en ny iPhone, slik at du slipper å vente i 1-2 måneder på reparasjon...noe jeg kjenner flere som har måttet gjøre med garantireparasjon hos Nokia.

Ellers så er det også rutine at iPhone aktiveres i butikk hvis du kjøper den der, bl.a for å fange opp eventuelle DOA på stedet. Mer om temaet her:

http://ipod1.no/forum/viewtopic.php?t=215658

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Hehe, du vet hva DOA betyr? Dead On Arrival. Hvis man ikke oppdager om telefonen er død i løpet av 4 minutters bruk - vel da har man muligens et alvorligere problem enn en død telefon. Seks(!!!) måneder for å oppdage at telefonen er "død ved ankomst", altså at den ikke fungerer ut av esken, det må da være for de som er mer eller mindre hjernedøde selv...seks måneders DOA-frist høres rett og slett for dumt ut og oppfordrer til begrepsforvirring
Dead i dette tilfellet betyr ikke nødvendigvis "død", men at telefonen/gjenstanden ikke fungerer som forventet. Ingen har den minste sjanse til å sjekke at alt på den nye telefonen fungerer som det skal, innenfor fire minutter. Andre produsenter mener at defekter som oppstår innenfor en viss periode, må være forventet å ha vært der på kjøpetidspunktet. En DOA periode på seks måneder er veldig mye, men til forbrukernes beste. Greit at "Dead" kan være forvirrende, men hva annet skulle det hete? "Not working 100% as it should on arrival"? NW1AISOA? Det høres mye bedre ut ja ;)

man bør kalle det noe annet...garanti, kanskje? En garanti er jo pr. definisjon noe som gir deg som kunde service eller rettigheter ut over det du har krav på ifølge Lov om forbrukerkjøp ;)
Garanti dekker feil som oppstår av for eksempel slitasje ved mye bruk, noe ikke reklamasjonsretten nødvendigvis dekker. Men garantien gir deg ikke automatisk nytt produkt. Derfor er det i tillegg greit å sette en tidsbegrensning hvor man også kan få et nytt produkt.

Skjønner ikke hva som skulle være det helt store problemet med å kjøre en garantisak dersom telefonen skulle svikte etter 6 timer, seks dager eller seks måneder. Etter det jeg har skjønt så gir Netcom (eller Moobi, som har serviceansvaret i Norge) deg i så fall rutinemessig en ny iPhone, slik at du slipper å vente i 1-2 måneder på reparasjon...noe jeg kjenner flere som har måttet gjøre med garantireparasjon hos Nokia.
De iPhone jeg har sendt inn på reparasjon for kunder, har blitt reparert... ikke byttet... og det tar tid (2-4 uker er ganske normalt).

Ellers så er det også rutine at iPhone aktiveres i butikk hvis du kjøper den der, bl.a for å fange opp eventuelle DOA på stedet. Mer om temaet her:

http://ipod1.no/forum/viewtopic.php?t=215658

Ja, men man fanger ikke nødvendigvis opp alle defekter bare ved å slå på og aktivere telefonen. En telefon kan se ut til å virke helt fint ved aktivering, men svikte på et viktig punkt når kunden skal begynne å bruke telefonen 5 minutter etter at man tok telefonen opp av esken for å aktivere den. Og da er det for sent. Da må man sende sin splitter nye telefon inn på service, og vente 3-4 uker på å få tilbake sin splitter nye telefon.

Et eksempel på at en viss DOA periode er greit: Jeg kjøpte ny CD spiller for mange år siden. De første CD'ene jeg prøvde, spilte den av helt fint, før jeg plutselig kom over et par CD'er som lagde mye skurring. De var uten riper, og spilte helt fint på andre CD-spillere. Hadde DOA perioden vært mye kortere, måtte jeg ha ventet en måned eller to på å få brukt min nye CD spiller, men jeg fikk byttet den i en ny (av samme merke og modell) som spilte de samme CD'ene helt fint.

Lenke til kommentar

DOA er customer service, ikke noe annet. Du har ikke krav på det.

Det at butikker bruker sine problemer mot sine leverandører som "unnskyldning" for å ikke følge kjøpsloven tror jeg nok desverre heller er regelen enn unntaket.

Angående Apple så kan jeg anbefale Eplehuset. En 1,5 år gammel iBook 12" ei venninne av meg hadde som ble nektet reparasjon (HK feil) av AppleStore (Var i den tiden Apple DRET i alt som hadde med forbrukerkjøpsloven å gjøre). Hun tok den med til Eplehuset og klaget sin bitre nød og de sendte den inn og fikk den reparert gratis selv om hun hadde kjøpt den hos AppleStore.

All honnør til Eplehuset!

Lenke til kommentar

Kan ha en sammenheng med at Apple ikke har like stålkontroll på selgerne sine her i Norge. I mange tilfeller kan selgere fremstå som opphøyet forsvarer for Apple ved å ikke "gi noe gratis".

Apple i USA har kanskje insett at de tjener mer i det lange løp på å risikere mindre tap ved misbruk av denne servicen enn de taper ved å være vanskelig i reklamasjonskrav. Produktene deres koster tross alt ikke mange kronene og produserei forhold til tapt goodwill.

Dette er selvfølgelig ikke spesielt for Apple, men gjelder de fleste elektronikkbutikker her i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...