skarsk Skrevet 22. april 2003 Del Skrevet 22. april 2003 Tester av digitale kamera kan ha høyst ulik utfall for et og samme kamera. Fant en test i Digital Photography April 2003 som omfatter ti ulike digitale kamera. Jeg gjengir testens karaktersetting av bildekvalitet. Testen er utført av en og samme person. Sony DSC-F717 6/10 Nikon CP5700 9/10 Fuji S602 7/10 Minolta D7Hi 8/10 Olympus E20p 8/10 Nikon D100 7/10 Canon EOS D60 8/10 Fuji S2Pro 8/10 Canon EOS 1D 9/10 Canon EOS 1Ds 9,5/10 For noen av kamerane kan man jo trygt si at resultatet var uventet. Dette er ikke en seriøs test etter min vurdering. Testen vurderes etter en bedømning av bilder fra de ulike kamera. For å bedømme kamera mot hverandre må testen utføres med samme eksponeringsdata for alle kamera. Jeg er ikke sikker på at dette er gjort i dette tilfelle? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 For at en test skal være helt pålitelig må bildene være tatt under identiske forold og dommeren(e) må ikke ha noen mulighet til å finne ut hvilket kamera bildene er tatt med før etter at karakterene er fastsatt. For å bedømme kameraet som helhet burde det stå på automatikk og få velge instillinger selv. For å bedømme bildebrikke og linse så burde kameraene stilles manuelt på en rekke instillinger. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 23. april 2003 Del Skrevet 23. april 2003 Man bør ikke legge særlig vekt på hvilken karakter som gis på tester. Man bør vurdere eksempelbildene selv og kameraets funksjonalitet opp mot ens egne behov. F.eks. vil kanskje et Kodak kamera passe perfekt for folk som vil ha små papirbilder med "fine" farger, mens profesjonelle vil avsky kameraet pga. dårlig oppløsning, mye støy og overdrevne farger. Testeren vil garantert ikke ha NØYAKTIG DINE behov for øyet når han gir karakter, og karakteren blir da tilnærmet irrelevant for andre enn testeren selv. MLW Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 23. april 2003 Forfatter Del Skrevet 23. april 2003 For å bedømme kameraet som helhet burde det stå på automatikk og få velge instillinger selv. Hvis du har to kamera du tester og det ene har en mindre god optikk enn det andre så kan kamera med dårlig optikk komme best ut om du tester med automatiske innstillinger! Objektivets beste oppløsning er på full blender, men kontrasten er dårlig. Oppløsningen avtar med nedblending pga diffraksjonen. Oppløsningen testes alltid på full blender, og kamerane skal sammenlignes med samme eksponeringsverdier ellers. Jeg tok med denne testen fordi karaktersettingen for enkelte kamera virket noe tilfeldig. (Sony bl.a.) Men testen bør leses også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå