Glema Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Hei. Prøver nå å legge på solfilm fra biltema, men finner ikke den dekfilmen som liksom skal ligge oppå. Så mitt spørsmål er, har biltema solfilmen ikke et sånt beskyttelseslag? og vist ikke, hvordan skal filmen festes til ruta? Endret 3. mars 2009 av Glema Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 All sotingsfilmen fra Biltema jeg har brukt har bestått av to sammenklistrede filmer. Den ene er den mørke filmen og den andre er en lys film som beskytter limen til den mørke. Ganske vanskelig å få fra hverandre, det er sikkert Du bruker en sprayflaske med rent vann (noen foretrekker med litt såpe i) og sprayer på rent vindu. Så legger du den grovtilpassede sotingsfilmen på med limsiden inn mot vinduet. Filmen vil ligge og "flyte" oppå vannlaget på vinduet. Plasseres/glis til der du vil ha den og sprayes med vann utpå selve filmen. Det følger med en gummi-/plastnal som er beregnet til å dra vekk vannet mellom vinduet og filmen slik at filmen får limt seg til ruta. Vannet utpå filmen er der kun som smøring til nalen slik at det ikke oppstår riper i filmen (som er ganske myk og lett å få riper i). Når du har fått dratt ut mesteparten av vannet kan du renskjære kantene slik at filmen passer nøyaktig på ruta. Det er en fordel å jobbe i godt lys slik at du lettere ser om det er igjen vannbobler som du ikke har fått vekk. Typisk å oppdage et par små bobler midt på ruta etter at du har fått vekk alle de andre boblene.. Da kan du forsiktig stikke et nesten usynlig lite hull med en spiss nål midt på boblene og presse vannet ut det lille hullet. Er det sveivbare vinduer kan jeg anbefale å kutte filmen 1-2mm nedfor øvre kant på ruta. Så kan du pensle på en smal stripe med klarlakk som dekker både litt av ruta og toppen av filmen. Det gjør filmen mer motstandsdyktig mot å løsne i toppen når du svever igjen vinduene. Lykke til Lenke til kommentar
Glema Skrevet 3. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2009 Tusen takk for hjepsomt svar Fikk av den gjennomsiktige beskyttelsen på den enne side, men ikke den andre og nå er det for mørkt så jeg skal forsøkte videre i morgen. Men igjen takker meget for svaret som var veldig informativt Lenke til kommentar
Haganeset Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 Som han over sa så er det noen som bruker såpe i denne spruteflaska. Jeg bruker litt salo i denne flaska når jeg legger på solfilm, og det er bedre enn bare vann fordi da ligger det lengre mellom ruta og filmen, slik at filmen ikke fester seg så fort.. ( Vannet kan fort renne ned og du må løsne filmen og sprute på nytt! Hvertfall slik jeg har opplevd det. ) For å få det fint så kan du rulle vinduet ned 2 cm og ta av dørtrekket slik at du får tilpassa filmen oppe samtidig som den ikke sitter fast når du ruller ned vinduet! Og som han over her sa med klarlakk, så er det også lurt, men ikke bruk den kniven som fulgte med for å kutte av kanten på¨toppen av ruta. Der er det mye bedre og blir finere om du bruker en fin fil! når du har fått kutta/filt her så tar du på en liten dasj med klarlakk og venter noen minutter før du forsiktig sveiver opp ruta! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå